Photoshop-hjälp med en bild för canvastavla sökes!

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vad blir det för DPI (är det samma som ppi?)om jag har 6000x4000 på en 120x80-tavla?
Tack, då är vi två mot en! :)

Jag litar på Steffos uträkning och då hamnar du på 100DPI.
I min värld på våra print är det 99ggr av 100 fullt tillräckligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Intressant! För när jag kollade upp någon affär så stod det att lägsta nivån för 100x150 är ungefär 2/3 av 6000x4000 (höftar lite) och då kändes det som att jag hade gott om marginal.

Tavlan sitter på en vägg där soffan är ca 2-4 meter bort. Det är oftast, eller nästan alltid, då man kommer se den. Hur tror du att det skulle fungera? Upskattar sån här informationen för övrigt!

Annars kan jag nog tänka mig 120x80 men ogärna lägre än så, så kommer det inte se så roligt ut som ensam tavla. Tanken är att jag skall ersätta en såndär IKEA-tavla på 95x135cm. (eller är det 100x140 då man räknar med den där 38mm kanten?)

Tja. Det är ju lite svårt att säga sådär på rak arm vart gränsen går. Till viss del beror det på hur brusig bilden är En bild med bra skärpa och lågt brus ska det väl funka bra även om du går upp till 100*150 cm. Dvs 100 ppi.

Att räkna ut ppi värdet är ju rätt enkelt. Det går ju 2,54 cm på en tum. 100cm blir då ungefär 40 tum. 4000 punkter delat på 40 tum blir då 100 punkter per tum (ppi eller dpi beroende på om det är skärm eller tryck)

100 ppi innebär att du kan komma att se punkterna om du står nära. Med nära menas typ närmare än en armslängd.

Om du vill avgöra själv om du kommer att kunna se punkterna så är ju en modern datorskärm ofta ungefär 100 dpi. Så visa bilden och välj avv visa den i 100%. Då kommer du visserligen bara att se en liten del av bilden då den blir mycket större än skärmen men om du sedan ställer dig på 2 meters håll och tittar så kommer du troligen inte att kunna urskilja punkterna. Sen är det bara att gå närmare tills du kan urskilja punkterna. Så nära kommer du att kunna stå den utskrivna bilden också om du har skrivit ut den i 100*150 cm. (Ungefär. Det skiljer lite i hur lätt det är att urskilja pixlar på skärm och på utskrift men det ger en väldigt bra fingervisning)

Tycker du att du ser punkterna på lite för långt håll så får du trycka ut den i mindre format. Är du nöjd så kör på.

Jag skulle inte gå lägre än 100 ppi dvs inte större än vad du tänkt för en sådan bild. Ska den sitta så att man inte kommer att stå med näsan mot den så skulle jag tro att det funkar med 100 ppi.

Sen är det ju en fråga om eget tycke och smak. Jag skulle hellre skriva ut bilden i mindre storlek med högre ppi värde för att inte pixlarna ska synas om man råkar ställa sig nära. Jag skulle nog stanna vid 60*100 i format. Men det är som sagt en personlig preferens och det finns egentligen inte något rätt eller fel där.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas

Jag har fått bilden i 100x150 och det ser otroligt bra ut tycker jag. Jag har lämnat in bilden för att montera upp den på en ram, men jäklar va bra det blev måste jag säga. Och en tavla som är så pass stor, så stor man längre bort än en armlängds avstånd också för att se hela bilden, så eventuella grynigheter (som jag inte har sett) kommer absolut inte märkas av. Det blev otroligt bra helt enkelt! Jag får tillbaka bilden med ramen om ca 2 veckor och kommer då lägga upp ett foto på hur det ser ut på väggen :) Åh, jag är så nöjd över bilden och storleken!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alltså samma va, men bara olika benämningar?
OT förvisso...

Nej, men "folk i allmänhet" använder DPI som benämning på allt så branschfolk bryr sig inte oftast utan håller bara med och ler. Det är enklare, för i nästan alla fall pratar man ändå om bildupplösning (PPI), inte storleken på bläckpunkterna i maskinen... (DPI-relaterat).

Kul att det blev bra, förutom att en brusig bild är mer förlåtande som skrivs hjälper det ju med ett material som canvas där strukturen lurar ögat också. Man blir förvånad ibland vilken låg bildupplösning som krävs för riktigt schysst resultat.
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
OT förvisso...
...
Kul att det blev bra, förutom att en brusig bild är mer förlåtande som skrivs hjälper det ju med ett material som canvas där strukturen lurar ögat också. Man blir förvånad ibland vilken låg bildupplösning som krävs för riktigt schysst resultat.


Instämmer, tyckte 40ppi som A_NN_A sa om mitt storformat låter väldigt lite, men då bilden är lite brusig och det är printat på tyg så blir det jävligt schysst ändå :
poster.jpg


200x120cm i 40PPI, på ett avstånd av 60cm visst, ganska suddiga kanter, men på 60cm ser jag bara 1/8 av bilden ändå :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Stort tack för all hjälp jag har fått! Otroligt tacksam för din hjälp A_NN_A!
Idag blev den inramad och klar! :)

tavla sporthoj.jpg
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top