Peugeot och bländande strålkastare.

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Nio gånger av tio när en bil har felaktigt inställda strålkastare så känns det som att det är en Peugeot.

Är det så?
Vad beror det på?
Fransk kvalitet? Varför bara Peugeot i så fall?
Varför skruvar inte nötterna bakom ratten till ljusbilden :mad:?
 

sportbike

Guest
Folk har helt enkelt svårt att montera H7-lampor på rätt sätt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inte min upplevelse faktiskt. Min personliga uppfattning är att bilar med bländande halvljus i majoriteten av fallen är av märket volvo.
Kanske för att dom tror dom köpt en riktig lastbil och därför väljer att hela tiden köra den tungt lastad. Jag vet inte.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
På samma som som i 99% av alla köer på vägen så fiser det en toyota längst fram och sinkar alla:huvet
 

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Det är inte min upplevelse faktiskt. Min personliga uppfattning är att bilar med bländande halvljus i majoriteten av fallen är av märket volvo.
Kanske för att dom tror dom köpt en riktig lastbil och därför väljer att hela tiden köra den tungt lastad. Jag vet inte.

Haha känner igen det också, fast mest på gamla 240. Ett paket mjölk i skuffen och fronten pekade mot stjärnorna.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
....Jag vet inte vad det är med tyska premiumbilar och blinkers men min erfarenhet säger att det i 9 av 10 fall kommer vara en BMW eller AUDI när en bil gör ett filbyte och kastar sig in framför dig utan att blinka.

Neh, det är alltid en Skoda som leder.

Till skillnad från alla andra i kön så trycker ju iaf Skodaföraren plattan i botten! :näsblod
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Well..

Peugeot är skitbilar. Om du kör en Peugeot säger det att du inte bryr dig om vad du kör. Om du inte bryr dig om vad du kör, bryr du dig inte om hur du kör eller vad du gör på vägen. Med andra ord är det inte konstigt att ägaren inte heller bryr sig om hur ljusen sitter.

Slutsats: personer som kör Peugeot borde inte ha körkort. En tes som för övrigt lätt kan bekräftas empiriskt genom ett studiebesök till Paris.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
....Jag vet inte vad det är med tyska premiumbilar och blinkers men min erfarenhet säger att det i 9 av 10 fall kommer vara en BMW eller AUDI när en bil gör ett filbyte och kastar sig in framför dig utan att blinka.

Nej. Nu känner jag mig påhoppad. Audiförare sköter sig. :tungan

Skämt åsido. Det är ju så många förare av premiumbilar som inte blinkar så jag funderar nästan ibland på om det är så att Audi, BMW och Merca infört en princip att blinkers inte är standardutrustning.
Det fascinerande är ju att det oftast är ganska nya bilar också. Dom som kanske borde vara lite rädda om sin bil.

Haha känner igen det också, fast mest på gamla 240. Ett paket mjölk i skuffen och fronten pekade mot stjärnorna.

Lite så. Fast 940 är inte helt ovanligt att dom lider av samma sak heller.

Neh, det är alltid en Skoda som leder.

Mja. Det brukar väl ofta vara valfri bil av typen "Vettigt bilval". Dvs en Skoda, Toyota eller något liknande som dom köper som bara har bilen för att ta sig från A till B och inte är ett dugg intresserade av själva körningen och följdaktligen håller sig strikt en god bit under alla hastighetsgränser.
Dessutom brukar dom förarna vänta oskäligt länge vid korsningar. Tydligen behöver dom samma fria vägsträcka som en långtradare för att hinna ut. Då blir man galen.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Förvånansvärt ofta så har dessutom enögda bilar (där ena halvlyset är trasigt) det enda fungerande lyset högt ställt eller kör det med helljus. Är det månne självjusterande elektronik och ljusnivå som spökar?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Förvånansvärt ofta så har dessutom enögda bilar (där ena halvlyset är trasigt) det enda fungerande lyset högt ställt eller kör det med helljus. Är det månne självjusterande elektronik och ljusnivå som spökar?

Nja. jag tror snarare att det är så att dom som kör omkring med enögda bilar är förare som inte har någon koll alls och som inte bryr sig ett skit om bilen. Därför gör dom inget åt felställda strålkastare eller trasiga lampor. Och att helljusindikatorn på instrumentbrädan lyser märker dom inte eftersom dom aldrig tittar på instrumentbrädan.
Korkade människor med andra ord.
Att dom sedan ser väldigt mycket sämre än nödvändigt om dom kommer ut efter en mörk landsväg tänker dom inte på för deras intelligens räcker inte så långt.

Jag tror för övrigt att det är samma förare som kör runt med dimbakljusen tända hela tiden.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Värst tycker jag är Mercedes. 9/10 har aldrig halvljus och av dom är det 9/9 som aldrig använder körriktningsvisare. :död
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top