PDF-skala

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har en bygganmälan som ska in, hönshus om någon missat det och ritning ska vara 1:100. Fullt kapabel till att rita men vi har tillgång till ritning fast när vi skriver ut den blir det A4 format och litet med 1:100 angivet men felaktig fysisk storlek på utskrift.

Hur löser man detta? Biblioteket bistår med A3 utskrift mot en avgift men novis om det löser biffen och går att ställa in..?

Plättlätt eller?

Man kan även beställa ritning från kommunen som tydligt redogör att dom inte garanterar att skalan duger till bygglov/anmälan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har en bygganmälan som ska in, hönshus om någon missat det och ritning ska vara 1:100. Fullt kapabel till att rita men vi har tillgång till ritning fast när vi skriver ut den blir det A4 format och litet med 1:100 angivet men felaktig fysisk storlek på utskrift.

Hur löser man detta? Biblioteket bistår med A3 utskrift mot en avgift men novis om det löser biffen och går att ställa in..?

Plättlätt eller?

Man kan även beställa ritning från kommunen som tydligt redogör att dom inte garanterar att skalan duger till bygglov/anmälan.
Slå av att utskriften ska anpassa till papperet. Har inget med just Pdf-formatet att göra.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
När jag sökte bygglov för mitt 70 kvm garage så började dom tjafsa om skala och att dom ville kunna mäta fram med linjal mot en måttskala vilka dimensioner det var på mitt garage och att utskriften skulle vara skalenlig.
Dom höll hårt på det där trots att jag hade måttsatt alla tänkbara mått inför ett bygglov med olika vyer, hade till och med ritat upp garaget i solider som en 3d modell.
Han menade att det var viktigt att kunna mäta att t.ex bredden 7.2 stämde mot skalan, jag tyckte hela resonemanget lät idiotiskt då jag tyckte att min måttpil där det stod 7200 var betydligt bättre än hans linjal....han menade dock att det var viktigt att kunna mäta fram att min måttpil stämde.
Slutade med att jag ledsnade och fick en helt annan ton och var jävligt irriterad när jag talade om att deras sätt att läsa ritningar tillhörde det förgångna och att dom skulle ta och komma in i nutiden, finns väl ingen byggare som springer omkring med linjal på en ritning och att jag visserligen inte hade byggbranschen som huvudinriktning men att jag jobbat med ritningsläsning hela mitt yrkesverksamma liv.

När jag var klar så dög mina ritningar och jag fick bygglovet. :tummenupp

(Jobbar nu som mekanisk konstruktör)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du har säkert helt rätt men av erfarenhet brukar processen gå snabbast om man rättar sig in i ledet. Förstod det som, alla kommuner har väl sina formuleringar, att skalan var nyckeln för automatiserad inläsning och kontroll men ta mig inte på orden.

Edit

Just nu försöker jag göra plätten tjänlig.. någon som har ritning på en elektromagnet @ några kW alt. vet någon skrot som brukar lämna nyckeln i.

20200815-102628.jpg
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hönshus :va ska frun få ett eget hus... :tuttar:glömdet
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top