Passande hjälm för mitt ovala huvud

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Nu håller jag på att bli galen! Senast jag provade hjälmar så konstaterade jag att Arai Chaser passade mitt ovala huvud bäst. Idag skulle jag prova på nytt bara för att vara på säkra sidan innan köp och jag kan inte förstå vad jag tänkte. Arai Chaser sitter ganska bra över huvudet, men det känns som att jag nästan har läpparna mot "hakskyddet" eller vad man nu ska kalla det och nästippen tar i. Jag provade en Shoei Raid II och den satt bättre, men däremot så satt den inte lika tight på sidorna av huvudet. Jag gissar att Shoei är lite rundare i formen. Nu var jag frustrerad och provade Arais RX-7:a och den satt bäst hitills, tyvärr så kostar den lite väl mycket för min tänkta budget.

Så nu är frågan, vad finns det för hjälmar som kan tänkas passa mig med smalt huvud? Hur är AGV, Suomy, Shark och X-lite i "skallform"? Finns det kanske någon Shoei-modell som är lite smalare?

Suck, mina stackars öron. :gråta
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
det är bara att gå till en Mc butik och prova en hjälm ska sitta tajt ordentligt tajt själv så är det bara A-rx7 och AGV Gt som passar på mitt huvud kör agv på grund av att rx-7 kostar en hel del även om man inte ska snåla
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag har samma problem, tror jag har testat all märken som finns, men det är bara Arai som passar mitt huvud
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
en bra länk att skumma igenom.
länk

deras tester av hjälmar speccar alltid om hjälmen passar bäst till rund eller oval skalle osv.

kan vara värt att kika på.


och förresten, goda nyheter för de säkerhetsmedvetna:


Sharp-standarden kommer i kraft i år, hoppas att det kommer att gälla i sverige också bara.
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Provat AIROH?
Jag provade massor m hjälmar.... DÅ fick jag inte på en SHOEI på huvudet, det får jag idag. Vet inte vad det säger men... :rolleyes:
Hur som, så Var AGV lite rund. KBC allmänt mjuk i fodret, Nolan var väl ok, X-LITE var mer oval men gav lite mjukt intryck. För mig föll valet på ARAI, detta också tack vare att öronen rymdes :D

AIROH har en racemodell som är fin o väger endast 1200 g! Prova! :tummenupp
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Arai Viper GT är väldigt avlång, mer så än Chaser.

Både Chaser och Viper GT passar mig rätt bra, men så även Shark RSR2.

Testa dessa :)
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Kan detta va något:va
 

Bifogat

  • 4029560777.jpg
    4029560777.jpg
    2.6 KB · Visningar: 1,550

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
det är bara att gå till en Mc butik och prova en hjälm ska sitta tajt ordentligt tajt själv så är det bara A-rx7 och AGV Gt som passar på mitt huvud kör agv på grund av att rx-7 kostar en hel del även om man inte ska snåla

Ok, jag ska försöka hitta någon AGV-återförsäljare här i Luleå, de verkar ligga ganska bra i pris också!


Provat AIROH?
Jag provade massor m hjälmar.... DÅ fick jag inte på en SHOEI på huvudet, det får jag idag. Vet inte vad det säger men... :rolleyes:
Hur som, så Var AGV lite rund. KBC allmänt mjuk i fodret, Nolan var väl ok, X-LITE var mer oval men gav lite mjukt intryck. För mig föll valet på ARAI, detta också tack vare att öronen rymdes :D

AIROH har en racemodell som är fin o väger endast 1200 g! Prova! :tummenupp

Hm, jag såg Airoh i butiken, men provade aldrig, damn. Jag ska helt klart ge dem en chans! Ska försöka hitta X-Lite också eftersom du skriver att de är mer ovala.

Stort tack för alla tips! Ska kika på länken också arachnid!
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Har samma problem. Arai sitter bäst överlag på mig, och Viper GT sitter bäst. Tror den är lite mer avlång än de andra!

Airoh kan jag tänka mig att de sitter bra. Jag hade en Airoh Stelth Spider när jag körde motard, lätt den skönaste hjälm jag ägt. Den och min Arai Viper GT Sinister Grey (jävlar vad långt namn!) :)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top