Passagerare utan skydd? Ja eller Nej

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Fan om jag NÅN gång, alltså bara en ENDA gång, lyckades lura upp frugan på bönpallen, men nää :brynad

Åå liika glaa va ja föö dee :rofl
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kan tänka mig att köra utan skydd om jag säkert vet att hon inte "åker" med nån annan än mig. Är det nån som bara "åker" med en eller ett par gånger så kör jag alltid med skydd.

Skål på er :fyllisar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kan tänka mig att köra utan skydd om jag säkert vet att hon inte "åker" med nån annan än mig. Är det nån som bara "åker" med en eller ett par gånger så kör jag alltid med skydd.

Skål på er :fyllisar

Där kom den... :hihi
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Där kom den... :hihi

Japp. Upplägg för smash från första inlägg och inte en antydan på 20 inlägg. Vad är det för fel på dagens ungdom?

EDIT: Samma "fru" sen slutet av -94, två barn, för mycket jobb mm. Inte direkt så man "åker" sig trött om man säger så....
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Japp. Upplägg för smash från första inlägg och inte en antydan på 20 inlägg. Vad är det för fel på dagens ungdom?

EDIT: Samma "fru" sen slutet av -94, två barn, för mycket jobb mm. Inte direkt så man "åker" sig trött om man säger så....

Vi har blivit fantastiskt PK sedan moderatorerna stramade upp oss. Har du inte märkt att det har presenterats flera nya medlemmar här, men inte en enda gammelräv säger hej och bjuder på en :fika?

För övrigt har jag kört utan fullt skydd två gånger. Ena gången i Las Vegas, den andra på Isle of Man. Båda var spektakulära men på helt olika sätt. Jag överlevde båda åkturerna...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tiderna har verkligen förändrats. Som barn satt man utan bälte i baksätet på bilen hängandes över framsätena för att ha kontakt med passagerarna fram... En kraftig inbromsning och man hade haft en fin flygur genom rutan. Vid min första åktur på mc hade jag en alldeles för stor hjälm på mig. Jag minns fortfarande att det kändes som att fartvinden skulle ta tag i den så att den skulle flyga av. Det var en obehaglig upplevelse. Vidare visste man inte hur man skulle hålla i sig riktigt. Min morbror tyckte nog att han var snäll mot oss barn. Han lät inte bara mig utan hans söner och ett par andra barn åka en runda på lite inspirerande vägar. Idag hade nog många sågat hans beslut vid fotknölarna.

Har fram tills för en vecka sedan alltid haft ursäkten att det inte går att skjutsa på motorcykeln. Monoposto... Nu köpte jag mig ett Monster och redan har jag fått frågor om de inte kan få åka med. Jag saknar utrustning till sådant. Elementära saker som en hjälm. Sitter själv och funderar på om man ska låta någon åka med en runda utan adekvata skydd. Det känns tveksamt. Kommer nog att höra mig för om jag inte kan låna ihop något om det skulle bli aktuellt.

När när jag ägde mitt delade skinnställ mötte jag en granne som var på väg att åka en tur med en killkompis motorcykel. De skulle ut på småvägar. Genast erbjöd jag henne att låna mina grejer. Visst storleken var kanske något nummer för stort. Hon var mer eller mindre klädd för krogen när hon var på väg ner för att möta upp... Jag är glad att hon antog mitt erbjudande. Senare den sommaren kraschade killen på samma vägar de skulle ut att köra. Dolda kurvor och så ett parkerat släp...

Här om dagen såg jag ett par yngre killar skjutsa sina tjejer. De hade bara hjälm allihopa. Killarna möjligtvis en mc-jacka och ett par handskar. Det finns ingen anledning att imponera på tjejerna. Ett litet misstag och de lär få ångra det livet ut om de själva överlever. Inte bara det. De kan skämma tjejerna för livet. En nära anhörig till mig blev skrämd av sin dåvarande kille. Han drog upp på bakhjulet mitt i stan efter ett trafikljus med henne bakpå - endast iförd i hjälm. Man kan skratta åt det. Samtidigt har jag nu en anhörig på halsen som bad mig sänka farten när jag körde i 110 på motorvägen bara för att bilens fart upplevs som högre. Får ofta höra att det går för fort fast det inte gör det. Kan säga att det aldrig kommer att bli någon Europa semester i bil med vederbörande. Då lär man ligga avrättad längst autobahn om man ens tar sig så långt.

Vad som är viktigare än alla skydd är att de kör ansvarsfullt. Visar respekt för sin passagerare och sina medtrafikanter.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Har en vän som vill hänga med och jag har en extra hjälm, handskar, möjligtvis en jacka men byxer, skor har jag inget att låna ut.
Förstår ju också att de inte har pengar att lägga på skydd för en tur, men vi vet ju alla riskerna och att olyckan kan hända när fan som helst.

Vad hade ni gjort?

Klart hon skall få prova åka.
Skall hon börja åka regelbundet så är det alla skydd som gäller:fakta
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Det är väl ett ganska enkelt beslut. Se till att hon har sådana kläder på sig som du vill använda själv.

Gå in på någon trafikskola (ex. där du körde när du tog körkort) och snacka med dom ifall det inte skulle gå att få "låna" kläder av dom, vem vet det kanske är en blivande kund till dom. :hej
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Håller med. Man måste väl kunna ta en lugn tur på fina vägar utan att passageraren är klädd för värsta tänkbara scenario?

Man får såklart göra precis som man vill.

Jag har kört i shorts och flipflops varma dagar och som passagerare har jag inte bara åkt utan hjälm, utan även åkt 2 på bönpallen (indian style)
Men jag tycker själv att det känns helt fel att skjutsa nån som inte har skyddsutrustning medan jag själv har det.

Att det känns fel betyder inte att det aldrig har hänt dock.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Säkerhetsmedvetandet har ökat, vilket är positivt .
Alla som har kört hoj länge har säkert gjort dumma saker (även jag) som man inte skryter om ....
Åker man mycket så är det bra att ha dubbel uppsättning ställ. Jag har skinnställ för nöjesåkning och textilställ för pendling och "Norge-turer".
Skjutsar jag så finns det två ställ, -ett för mig och ett för passageraren.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Håller med. Man måste väl kunna ta en lugn tur på fina vägar utan att passageraren är klädd för värsta tänkbara scenario?

Vad är en "lugn tur på fina vägar"?
Min erfarenhet säger att det gör förbannat ont och finns skaplig skaderisk när man enbart cyklar på "fina vägar". Oavsett hur lugnt man kör finns det alltid risk att någon annan dabbar sig. Nån sms:ande 18åring med nyskaffat körkort, lattemamma med som sminkar sig i backspegeln alternativt blind pensionär som borde ställt bilen för några år sen men nu "bara" kör och veckohandlar. Take your pick...

Man bör alltid klä sig för värsta scenariot. :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ta med henne till Thailand och hyr en skoter - då försvinner svenskens säkerhetstänk direkt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta med henne till Thailand och hyr en skoter - då försvinner svenskens säkerhetstänk direkt
Med mina förfäder från Skottland, Finland, Skåne med bara en gnutta Jämte (Jämtland var Norskt) så är det väl bara naturligt att alla tankar på att hyra något slag av fordon i Thailand försvann på resan mellan flygplatsen och hotellet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ta med henne till Thailand och hyr en skoter - då försvinner svenskens säkerhetstänk direkt

Man behöver inte åka så långt. Välj valfri semesterort på närmare håll med snällare alkohollagar och svensken sätter sig glatt bakom ratten där man hemma friskt talar om nolltolerans och förfärats över andra som inte följer lagar och regler som vårt svenska samhälle satt upp. Seden dit man kommer fast ännu värre tycks vara normen bland vissa svenska resenärer. Ett strålande exempel på den svenska dubbelmoralen.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top