Parkeringsböter.. På hoj?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns ingen lag som säger vare sig det ena eller det andra utan det är de lokala förskrifterna FÖR JUST DEN PARKERINGEN som gäller just där och enbart just där och för att göra det hela mer intressant så sätts reglerna av den som äger marken.

Det betyder att den ena tomten kan ha ett sätt regler och den tomten som är precis bredvid kan ha precis motsatt regelverk.

Detta testades med smart bilarna som ju får plats två i en parkerings ruta, på vissa parkeringsbolag betalade du för ytan och därmed fick du parkera båda bilarna på en plats och bara betala för en biljett, på andra platser betalade du för rätten att parkera och då skulle alla fordon oavsett hur många som får plats i rutan ha giltigt parkerings tillstånd.

I princip alla kommunala kräver en biljett/fordon har jag hört. Moderatern praktiserade just dubbelparkering med Smart i nån valkampanj i Stockholm för många år sen och dom torskade på det. Kom ihåg att politikerna själva just då och där tyckte att det var mycket ologiskt och skulle jobba för en förändring. Det logiska är att man betalar för platsen.

Vad händer om jag kör in en bil med oregistrerad trailer och tar upp tre platser, betalar jag då bara för en?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Du fick en parkeringsbot (singularis), inte parkeringsböter(pluralis). Att det skall vara så förbenat svårt :fakta
 

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
parkeringsböter / parkeringsbot, hade jag vart smart hade jag inte valt genren motorcykel :7peta
 

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Känner ingen som vunnit en bestriden parkeringsBOT så jag betalar och tackar för ännu en läxa lärd..
kommer dock fortsätta stå där jag stod med regplåt av plockad, ska sätta nån cool klisterlapp på ramnumret samt ha kapell på motorcykeln så de inte skriker olagligt!
De är förövrigt ett bolag som heter ParkiaAB som har lappat mig men de kan väl vara markägaren även för de :)
Och jag har svårt att se att dem "bokserar" bort min hoj med en kätting i cykelstället. :död
Tack för alla svar hursomhaver ni vet vad som väntar er som parkerar i cykelställ iallafall ;)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nä sett det där "skämtet" många ggr. Och aldrig förstått hur det ska fungera? Det står ju allt som oftast på biljetten "Placeras klart och tydligt" eller nå sånt.
Det där kan ju knappast klassas som tydligt...
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Känner ingen som vunnit en bestriden parkeringsBOT så jag betalar och tackar för ännu en läxa lärd..
kommer dock fortsätta stå där jag stod med regplåt av plockad, ska sätta nån cool klisterlapp på ramnumret samt ha kapell på motorcykeln så de inte skriker olagligt!
De är förövrigt ett bolag som heter ParkiaAB som har lappat mig men de kan väl vara markägaren även för de :)
Och jag har svårt att se att dem "bokserar" bort min hoj med en kätting i cykelstället. :död
Tack för alla svar hursomhaver ni vet vad som väntar er som parkerar i cykelställ iallafall ;)

Markägare brukar ofta leja ut lappandet till diverse P-bolag, som just Parkia AB och liknande kretiner.
Hur som, även om det vore möjligt att få boten avskriven så är det knappast värt din tid och frustration. Bättre att betala och se glad ut, och sedan kampa utanför tills du ser det förbenade P-bolagets bilfan och slasha däcken :mad:

Vet flera som fått böter för att de inte följt reglerna för hur biljetten ska placeras osv. Och då tänker jag på fall med bekanta som haft 2-4 biljetter synliga i framrutan av ren slarv. De har fått böter, så det där hjälper inte men en kul grej om det hade varit andra regler.

Nu är jag inte så överdrivet påläst i ämnet, men korrekt placering är väl väl synligt fram till vänster i fordonet? Om den giltiga biljetten inte är förtäckt av ett annat föremål kan det väl knappast vara relevant att det ligger massa andra biljetter runt omkring :va
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Inser när jag läser denna tråd att på gotland har vi det bra. Parkerar vart vi vill utan parkeringsBOT. Tom pratat med p-lisorna och de skriver inga böter på mc har de sagt.
Parkerar precis utanför dörren på ica mm ingen sagt något. :tummenupp
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Billigt, jag fick pröjsa det dubbla för att jag ställt mig på trottoaren. Detta då efter att ha systematiskt nyttjat den platsen i under ungefär ett års tid :banana gissar att ngn boende tröttnade. värt att notera att området annars är rätt frekventerat av bötfällarna.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Inser när jag läser denna tråd att på gotland har vi det bra. Parkerar vart vi vill utan parkeringsBOT. Tom pratat med p-lisorna och de skriver inga böter på mc har de sagt.
Parkerar precis utanför dörren på ica mm ingen sagt något. :tummenupp

tror de är storstadssyndrom. bor i s-svall och skulle inte tro man får nå böter här heller om man inte gör nån riktigt tokig parkering.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag bestred och slapp betala när en p-biljett vänt sig upp och ner. Kontrollanten hade fotat baksidan och jag behövde bara bekräfta siffrorna på baksidan. För en gångs skull hade man lite flyt..
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Q-Park vill att alla skall betala, så står det 4 hojar i en ficka så skall alla betala.
Dom vill att man betalar för en lapp, skriver reg-numret på den sedan tejpar fast den på Reg-plåten.
Bara frågar, hur många har alltid med sig penna, tejp och trasa så att man kan torka skylten så att tejpen fastnar??????????
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Tjenare Rauken (det var ett tag sedan)! Jag kanske haft tur men jag brukar göra på samma sätt i Stockholm, dvs kör fram till butiksentréer, parkerar på trottoaren eller kör in på torg och parkerar där.

En gång när jag åt lunch på en korvmoj i stan så knackade en lapplisa på fönstret. Med hamburgaren i näven klev jag fram, öppnade dörren, troligen utstålade hela jag "stör mig inte i maten", och yttrade försynt: -kan jag äta upp först? Kvinnan såg på mig med lätt ansträngd blick och gick sedan därifrån. :lol (Observera att jag med detta inlägg inte uppmanar någon att på något sätt bryta mot lokala trafikföreskrifter)
 

sundsvall

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
malmö
Hoj
Z750 2010
Har hänt mig också...:( men man får inte parkera vi cykelställen så lärde sig den hårda vägen
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top