Palestina VS Israel for dummies

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu är dom på tapeten mer än vanligt (igen).

Jag är väldigt dåligt insatt i situationen.
Här är en kort summering av det jag har kolla på.
Båda parter vill åt samma land/mark och dom kan inte på nåt sätt försonats. Det har med religion att göra.

Har idag löst mig till att USA/UK står bakom Israel, som är judar.
Stöder resten av värdlen palestina?

Kan man få lite mer information om saken. Gärna hur palestinanhängare ser på saken samt vice versa.

Helst väldigt sakligt. Det här ska inte bli en debatt om vem som är elakast utan den slutsatsen kan man väl själv få dra efter att man har fått ta till sig informationen.
Jag vill med andra ord inte att Korvgubbe och Marcus ska börja kasta skit hit och dit. Inga andra heller :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
2005%20shit%20hits%20the%20fan.jpg
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Klart det är politik.
Religion är politik.
Makt är religion och politik.
Okunskap är makt... och Politik.
Bra att vårt samhälle baseras på en halvfull snickare som fick delirium.

Bra att andra fick det på i stort sett samma sak några hundra år senare.

Min enda religion är nutida värderingar.
Och vad det får mig att känna.


Kan jag så kan jag, annars ber jag nån annan.
Skit i vem det är.

Ens samvete är vad man bör jobba med tycker jag.
fucka allt annat, varför kan ingen tro på sig själv?

Målet med mitt liv är att det gick bra i alla fall, trots att jag var mongo.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så här ungefär. Palestina var ett brittiskt protektorat (dvs, koloni ungefär) från slutet av första världskriget, där framförallt araber bodde men också en liten men växande befolkning av judar, delvis beroende på att det judiska världssamfundet, i den mån det existerade på denna tid (alltså början av 1900-talet) allt mer hade börjat verka för att återupprätta den judiska staten, inom dess forna gränser. I de flesta fall bodde judar och araber relativt blandat med varandra.

Efter andra världskrigets slut fanns dels självklart en stor internationell sympati för det judiska folket, samtidigt som att britterna upplevde att Palestina inte var värt att behålla som protektorat, pga av växande interna spänningar och därmed stora ansträningnar, administrativt och ekonomiskt. 1947 beslöt därför FN att upprätta en judisk stat inom delar av det f.d. protektoratet Palestina. Gränsdragningen var sådan att lite drygt hälften tilldelades den nya staten Israel och övrigt tillföll araberna/Palestina. Jerusalem skulle adminstreras av FN. Eftersom de arabiska ledargestaltarna i Palestina, stödda av samtliga muslimska länder, inte godtog uppdelningen ledde det till inbördeskrig, där den arabiska sidan stöddes av frivilliga från andra arabländer. Ganska snart lyckades dock de judiska styrkorna besegra sina motståndare, och utropade i samband med det staten Israel. Hundratusentals araber fördrevs i samband med detta från sina hem, från det judiska territoriet men många judar flydde också från palestinska områden till judiska.

De kringliggande arabstaterna försökte militärt ingripa för att stödja palestinierna men misslyckades. I samband med detta erövrade Israel ytterligare territorium, varpå ytterligare palestinier fördrevs från sina hem. Dessa landvinningar låg sedan till grund för de förhandlingar som slutligen avgjorde landet Israels gränser. Slutresultatet blev att Israel fick drygt en fjärdedel större territorium än vad FN-fördraget från 1947 hade angivit, medan gränsande arabländer annekterade övrigt territorium. Jerusalem delades upp mellan Israel och Jordanien. Dessa gränser är idag inget som något egentligen bestrider, däremot finns det fortfarande tvistemål kring de fördrivna palestiniernas rätt att återvända samt ägorätt till den mark de tidigare hade.

1967 angrep en koalition av arabländer Israel, i princip med avsikten att förinta Israel, eller åtminstone försvaga/förminska landet kraftigt. Återigen lyckades de israeliska styrkorna besegra sina motståndare och man erövrade i samband med det Gaza-remsan från Egypten, Västbanken från Jordanien (och i samband med det även östra Jerusalem) och Golan-höjderna från Syrien, i syfte att skapa en buffertzon mot framtida angrepp. I dessa områden anlade man sedan bosättningar för judar, för att starkare kunna hävda sin rätt till dessa områden. Ockupationen av dessa områden har aldrig erkänts av det internationella samfundet men Israel har trots det fortsatt att ockupera dessa områden (med undantag av Gaza-remsan som man lämnade 2005 men som de flesta internationella bedömare ändå anser att man de facto ockuperar i och med att man kontrollerar alla transporter till och från området).

Att Israel dessutom bygger en mur mot de ockuperade områdena, i syfte att förhindra terrorattacker, men som längs långa sträckor placeras långt in i de ockuperade områden (vilket anses vara ett sätt att "i smyg" tillskansa sig ytterligare territorium) är ytterligare en orsak till spänningar.

Vidare finns en stor mängd palestinska flyktingar i södra Libanon vilket är anledningen till att Hizbollah är starkt där (och angriper Israel med raketanfall därifrån), vilket har varit orsaken till Israels interventioner i södra Libanon.

I korhet är det alltså dels de palestinska flyktingarnas status i förhållande till staten Israel samt ockupationen av Västbanken och Golanhöjderna som är den huvudsakliga orsaken till de spänningar som finns. Från de kringliggande arabstaterna finns idag annars en politisk acceptans av Israels existens, och deras stöd går i huvudsak till den palestinska myndigheten, åtminstone officiellt.
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Jag har försökt sätta mig in i den konflikten några gånger och rent krasst kan man väl konstatera att det är svårt att göra en "for dummies"-guide helt enkelt för att det är för komplicerat. Vill man bli insatt är det bara att börja läsa på.. Jag tänkte försöka ge mig på en kortare beskrivning här men insåg att risken för fel är för stor så jag skippar det. Vill nån annan försöka så kör på :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Min teori bygger på att de har för mycket tid över att gå och negga på varandra (och att de har små penisar).

Lösningsförslag, bygg motocrossbanor, ingen hinner kriga med underhållet en sådan maskin kräver. :hihi (penisarna blir värre att lösa, men kör de bara sig nog trötta orkar de inte ogga över sådant heller).
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Så här ungefär. Palestina var ett brittiskt protektorat (dvs, koloni ungefär)...

Det verkar som att Israelerna ger ordentligt på nöten när araberna försöker sig på dom.

Hade någon börjat bråka med mig, så hade jag oxå gett igen så mycket jag kunde/orkade.

Men det är väl mer komplicerat än så. Tack ändå mr Ola :)
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Min teori bygger på att de har för mycket tid över att gå och negga på varandra (och att de har små penisar).

Lösningsförslag, bygg motocrossbanor, ingen hinner kriga med underhållet en sådan maskin kräver. :hihi (penisarna blir värre att lösa, men kör de bara sig nog trötta orkar de inte ogga över sådant heller).

De behöver väl inte bygga några banor när de har en massa öken att köra omkring i? :va

Men penisteorin stämmer säkert. :D
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Det verkar som att Israelerna ger ordentligt på nöten när araberna försöker sig på dom.

Hade någon börjat bråka med mig, så hade jag oxå gett igen så mycket jag kunde/orkade.

Men det är väl mer komplicerat än så. Tack ändå mr Ola :)

Om jag inte missminner mig är det väl tack vare ett stort militärt stöd från bl.a. USA som dom kan ge alla araberna på nöten.
Ännu en twist...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
De behöver väl inte bygga några banor när de har en massa öken att köra omkring i? :va

Men penisteorin stämmer säkert. :D

Alla vet ju att friåkning helt planlöst görs av folk som inte servar (se alla gamla ök till tvåtaktscrossar som belamrar landsbygden, sett någon välservad sådan? :hihi ) - skall vi nå vettiga resultat på sysselsättningsgraden krävs det seriös verksamhet!

AMB kommer göra feta kulor på transpondersystem, dags att shoppa aktier. :D
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Hade någon börjat bråka med mig, så hade jag oxå gett igen så mycket jag kunde/orkade.
Javisst. Flera länder kring Israel har ju tydligt uttalat att de vill förinta landet (detta talas det väldigt tyst om i svensk media). När Hamas sedan försöker omsätta detta i praktiken och raketer börjar dimpa ner i Israel häpnar omvärlden att landet försvarar sig och kallar minsta kinapuff för övervåld :dummer
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Om jag inte missminner mig är det väl tack vare ett stort militärt stöd från bl.a. USA som dom kan ge alla araberna på nöten.
Ännu en twist...

Det spelar klart en viss roll, men betänk att arabstaterna stöddes på motsvarande sätt av Sovjetunionen under krigen 1967 och 1973.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vetiigt sammanfattat, men en liten miss.

(med undantag av Gaza-remsan som man lämnade 2005 men som de flesta internationella bedömare ändå anser att man de facto ockuperar i och med att man kontrollerar alla transporter till och från området).
Det är Egypten som kontrollerar den södra gränsen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det spelar klart en viss roll, men betänk att arabstaterna stöddes på motsvarande sätt av Sovjetunionen under krigen 1967 och 1973.

Intressant i sammanhanget är också att en stor del av Israels judiska invånare har rysk härkomst, men ang Sovjetunionen får man snarast intrycket att de var glada att bli av med sin judiska befolkning. Vem vill ha en folkgrupp med starka gemensamma värderingar och sammanhållning när man ska "utbilda" ett helt folk mot ett nytt sätt att leva liksom? :rolleyes:
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top