visst vill du åka runt med olika tryck i gaffeln så e det ju ditt bekymmer.
el din olycka i valfri kurva..
Nu förstår jag inte ? Olika tryck ? Möjligen kan man få lite olika nivå.
En stötdämpare er ju i princip en hydraulcylinder med "ett litet hål" i kolven. När det inte rör sig har man nolltryck och så fort det rör sig får mad ett tryck som vill motverka rörelsen (ger dämpning, mer dämpning ju högre hastighet).
Mängden olja måste ju vara avpassad så
att man inte får för låg nivå så att det kommer in luft i den aktiva delen (luft har lägre viskositet än olja = mindre dämpning, luft är kompressibelt = fjäder) i lågot läge på gaffeln. Detta beskrivs i bilden du postat som "Always keep oil level over the cartridge top end, or air may enter the cartridge during this procedure"
att inte utrymmet i gaffelbenet blir helfullt i något läge (ingen luft över oljans yta i magasinsdelen = tvärstumt) Detta kontrolleras tydligen i ditt fall med en "Front fork level gauge", det är därför man använder den med benen helt ihoptryckta.
Jag har mycket svårt att tro att dessa två nivåer är exakt samma.
(jämför med expansionskärlet för kylsystemet.)
Om man bara får en mängd olja i gaffelbenen som uppfyller detta så funkar det. Jag har dessutom väldigt svårt att tro att marginalen mellan dessa två oljemängder är så liten att man inte bara kan fylla i den mängd tillverkaren anget med +/- några cL utan att det blir livsfarligt eller påverkar egenskaperna så att det märks för en icke tävlingsförare.
Givetvis måste man ha tömt benen helt innan men det sker liksom automatiskt när man byter packboxar och gör rent delarna innan montering.
Jag säger inte att det är fel att hålla på och kladda med nivåer men det är nog mycket placebo så länge man ligger inom dom två nivåerna.
Det som däremot påverkar eganskaperna ordentlig är oljans viskositet och stryphålens storlek (ändras genom att man skruvar på ställskruvarna en för neråtgånde dämpning och en för uppåtgående dämpning om man har en fullt justerbar gaffel)
Jo jag har jobbat ett halvt liv med hydraulik, snabba servoventiler, passiv och aktiv dämpning så jag har en del erfarenhet.