P3 Dokumentär om Ronnie Peterson

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
"P3 Dokumentär berättar historien om Ronnie Peterson. 1978 var han tillbaka i den absoluta toppen och slogs om VM-titeln men den ödesdigra kraschen på Monza blev slutet för ”Super-swede”. En till synes enkel operation gick plötsligt snett och Ronnie Peterson avled den 11 september 1978 på ett sjukhus i Milano."

Finns att ladda ner som MP3.

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=2292019
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
En får tacke för tipset. Förgyllde min natt på jobbet enormt mycket.:tummenupp
 

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Perfekt!
Laddar för fullt, tackar!
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
de är grymt bra de dokumentärerna,de bättre är ronnie petterson och militärligan och lasermannen.rätt mycket man inte visste.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
P3 dokumentär är ruskigt bra!!
Några har ju nämnts redan men; Trustorhärvan, Lidingöligan med fallet Lars Kihlstedt (man blir förbannad!!), Boliviasvensken, Harald Edelstam (verkade vara en skön lirare), Göteborgskravallerna (bla kritiken mot Göran Jaldung), Baseballigan, Tjernobylkatastrofen (mycket creepy här som jag inte visste).
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Bordellhärvan tyckte jag var über (näst efter Ronnie). Lite 'lustigt' att samma namn som figurerar i härvan (Geijeraffären) är på ett eller annat sätt inblandade i både tidigare och senare politiska skandaler.

Där var som sagt många kända namn i bordellhärvan som även förekom i IB-affären.
Ingen som har några bra konsprirationsteorier?

P3-dokumentär är bra! :tummenupp
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
P3 dokumentär e grymt bra! tror jag har hört dom flesta den om DC3:an kan jag också rekomendera.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Vad heter den dokumentären? Det ringer ingen klocka och jag tror jag har lyssnat på alla, i alla fall de som finns i arkivet.

Den har jag inte hört på P3, men den finns som forskarrapport till säkerhetstjänstkommissionen och ngn som gjort en sammanfattning på wikipedia.

Rapporterna som kom ur kommissionen finns på nätet, en förteckning över rapporterna och så kan man söka upp själva dokumenten här
 

Marklund

www.skeptikerpodden.se
Gick med
14 Sep 2008
Ort
hemma
Hoj
zx9r-98
dokumentären om militärligan är sjukt bra, likaså kongokrisen och skomakarligan. p1 har även några guldkorn, bland annat så finns det en dokumentär om sanatoriet i Sandträsk som tog emot personer som led av tuberkulos, väldigt spännande lyssning tycker jag.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mera Ronnie. Dock endast indirekt. Fotografen Jan Jörnmark har letat upp gamla nedlagda banor som Ronnie mfl tävlade på och samlat bilderna i ett galleri kallat "Ronnie Petersons banor". http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=193&lang=

I kommentarerna till fotografierna kan man även läsa om banornas tillkomst, nedmontering och varför vi aldrig kommer att få se motorbanor som dessa i Sverige igen. Alla idealister som jag själv får en klump i magen, det är bara att inse fakta, vi tillhör ett utdöende släkte, komersialismen är den enda tillräckligt starka kraften som rår på den allmänna opinionen. Alla banor som inte drivs i vinstsyfte och som kan tillföra sitt närområde ett mervärde i form av arbetstillfällen och intäkter står under ett konstant hot om nedläggning p g a den alltjämt negativt inställda allmänheten.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
32 år sedan idag.

[YOUTUBE-ID]wGq-fLNz7YA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]aHb8xHfs0e8[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top