Overkliga verkstadspriser

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Vid 100 mil brukar det vara ett ganska gediget program, bla kolla så att allt sitter fast, är rätt monterat, inga läckage eller konstiga slitagepunkter osv. En säkerhetskontroll för den mänskliga faktorn skulle man kunna säga. Förutom det livsviktiga olje- och filterbytet. En helt ny maskin slits in första tiden och det blir då en mängd föroreningar och partiklar i oljan som ovillkorligen skall ut. Dubbelkoll av kedjespänning/oljenivå i vinkelväxel osv osv.

Jag skulle hellre hoppa över en 3000-milaservice än den första.

Ja att hoppa över en service är inget alternativ för mig, jag kommer snällt punga ut cashen Är surt bara att behöva lägga så pass mycket när man några veckor innan cashat nästan 200 000 för en ny motorcykel på samma ställe. Men så länge de gör allt det där du skriver så kan jag tycka det är värt varenda krona.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja att hoppa över en service är inget alternativ för mig, jag kommer snällt punga ut cashen Är surt bara att behöva lägga så pass mycket när man några veckor innan cashat nästan 200 000 för en ny motorcykel på samma ställe. Men så länge de gör allt det där du skriver så kan jag tycka det är värt varenda krona.

Servicen är värd mer än "helt-ny-hoj"-känslan tycker jag. Du tappar kanske 35.000 första året bara i värdeminskning, vad är då en service för 3.000 att bråka om? :krama

Men man kan ju göra första servicen till en dealbreaker när man sitter med försäljaren, han/hon vill ha en affär gjord och hellre tjäna tretusen mindre än ingenting alls.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Mjoo jag ville helst ha en ca ett år gammal hoj med 1000mila service gjord :) (så någon annan fick ta käftsmällen). Men hittade ingen (s1000xr release var ju juni 2015), så det fick bli en ny 2016 helt enligt mina önskemål. och värdeminskningen är ju bara på papperet det är ju inte pengar som skall ur plånkan samma månad som hojköpet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mjoo jag ville helst ha en ca ett år gammal hoj med 1000mila service gjord :) (så någon annan fick ta käftsmällen). Men hittade ingen (s1000xr release var ju juni 2015), så det fick bli en ny 2016 helt enligt mina önskemål. och värdeminskningen är ju bara på papperet det är ju inte pengar som skall ur plånkan samma månad som hojköpet.

Sant, har man kvar hojen ett antal år så spelar det ju faktiskt ingen större roll.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har justerat ventiler själv så jag vet hur mycket det är att göra med det, på hojen jag har nu så tänkte jag prova lämna in den för en gångs skull men begärde in fast pris för hela jobbet och lämnade med stor vånda in den trots att jag tyckte dom tog rejält betalt.
När jag hämtade hojen så blev det ännu dyrare än prisuppgiften jag fått för det tillkom materialkostnad på priset. :(
I min värld så ingår obligatoriska förbrukningsvaror såsom ventilkåpspackning och oljebyte.
Inte köper jag en pizza för 80 spänn men betalar en hundring för att jag borde haft med mig ingredienser.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det där är - ursäkta mig - inte sant. Man sätter inte dit ett billigare batteri osv pga "tidspress". En seriös verkstad har tidsfaktorer för i princip all service och man har tagit till snarare i överkant för att inte gå back ifall det av någon anledning skulle ta längre tid i något moment (pga fastrostade skruvar etc). Dessutom är det ju kunden som betalar.

DÄREMOT så är det tyvärr inte ovanligt att mekanikern själv ser chansen att ta det dyra batteriet/den dyra oljan till sig själv samtidigt som han/hon tar ut motsvarande billigskit "för eget bruk" och så "råkar" man förväxla... Och så vill man kanske fippla med mobilen istället för att byta bromsvätska som "ju ingen ändå märker" om det är gjort eller inte...

Chefen för verkstaden vill enbart att arbetet skall utföras på bästa sätt enligt kundens förväntningar. Därför är det klokt att kolla själv efter service att allt är gjort enligt listan, det är väl använd tid och en återkoppling till firman är mycket värd, vare sig det är tummen upp eller tummen ned.

Det där är nog väldigt olika. Har pratat med mekaniker som tvingats hoppa över servicepunkter för att det ska bli billigare och gå fortare.
När han påtalade att han vägrade skriva på den servicen så sa verktstafschefen till honom att det löser han. Större tysk märkesverkstad...
Han jobbade inte kvar så länge.



Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Oavsett trist, har tre oberoende kunder jag själv sett att dessa tre punkter, batteri, oljenivå, samt bromsvätska är densamma.

Sen vet jag ej varför detta sker =)

I ett tidigare liv knegades det på en större märkesverkstad (bil). Min erfarenhet är att det bonussystem som fanns då för att driva på produktivitet inte alltid låg i linje med kundens intresse.

Som nämnts tidigare finns det riktlinjer för hur lång tid ett visst jobb förväntas ta. Låt säga att en service är uppskattad till 3hr. Om meken fixar det på två timmar belönas han/hon för den insparade timmen (för 15 år sen var den summan 50kr/insparad timme).

Det är inte utan anledning man blir bra på att hantera luftpickan (inkl tändstift i/ur alutoppar...).

Hursomhelst, det blir mer komplicerat när det kommer till felsökning, eftersom ett liknande bonussystem gäller, med skillnaden att meken får jobbet att dokumentera de steg han/hon tog för att finna och åtgärda felet. Desto fler steg dokumenterade, desto högre bonus......

Mitt råd är att göra jobbet själv, alternativt hitta en pålitlig flermärkesverkstad i närheten av där du bor. Dessa är mer beroende av ett gott rykte och återkommande kunder. Sista alternativet är att vara en sån där jobbig jävel som hänger över axeln på meken när jobbet utförs.


Sen det här med priser - de står givetvis inte i relation till kvalitén på arbetet. Pris är marknadsstyrt och så länge det finns kunder villiga att betala så finns det väl ingen anledning att sänka priserna??
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kostnadsuppskattning av tysk bil-ÅF för felsökning och åtgärd av styrsystem till bil, ca 20.000 kr. Varningslampor för ABS, DTC och 4WD lyser konstant och funktionerna saknas samt knakljud från bakaxeln vid snäva svängar. Ett drömläge för bilfirmor för kunden har oftast ingen valmöjlighet alls i det läget :hihi

Kostanaden för att åtgärda felet själv blev 250 kr för byte av en Wheel Speed Sensor.

Jag antar att samma praxis kan gällla på auktoriserade hojfirmor :gnissla Mekar och övriga inblandade vet att de måste ha täckning även för dötid.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top