Jag var med en kompisare o bromsade hans m5 turbo (låtsas att det är en mc) på motornord i Sundsvall.
Jag är helt chockad över effekten vs laddet så jag måste fråga hur detta har gått till för på biltrådar får vi inget bra svar.
Det är en Bmw m5 3,8l årg 92 det gäller och de brukar bromsa 285-295hk på hjulen standard på 95-98okt bensin.
Denna gav otroliga 868 hjul hk och 1035nm på e85 och "ENDAST 1,1 BAR!! Vid 6200v hade den 868hk och kurvan såg skitbra ut med 550hk redan vid 4700rpm och över 800hk från 5600 till 7200v där det dalade mot varvstopp 7500v. Mottrycket i avgas låg på 1,4 bar vid 1,1 bars turbotryck vilket löt högt och inte optimalt!?
Vi provade 1,5bar men det gav bara 30hk mer pga högt mottryck i avgasturbinen så där dök den pladask.
Enda trimåtgärd förutom turbo är en portning som jag desingnat som jag tror max ger 5% mer i hela registret (inte större ventiler) så vi förstår inte hur den kan ge så bra effekt på bara 1,1 bar?
1,1 bar borde inte ha gett mer än ca dubbla org effekten typ 580-650hk max tycker vi? De gav med andra ord ca 268hk för mycket!?
Kan det bli så här bra ökning vid 1,1 bar i vissa motorer? Jag tycker avgasmottrycket var högt vilket borde tala för låg effekt så jag är helt lost fattar inget??
Jag är helt chockad över effekten vs laddet så jag måste fråga hur detta har gått till för på biltrådar får vi inget bra svar.
Det är en Bmw m5 3,8l årg 92 det gäller och de brukar bromsa 285-295hk på hjulen standard på 95-98okt bensin.
Denna gav otroliga 868 hjul hk och 1035nm på e85 och "ENDAST 1,1 BAR!! Vid 6200v hade den 868hk och kurvan såg skitbra ut med 550hk redan vid 4700rpm och över 800hk från 5600 till 7200v där det dalade mot varvstopp 7500v. Mottrycket i avgas låg på 1,4 bar vid 1,1 bars turbotryck vilket löt högt och inte optimalt!?
Vi provade 1,5bar men det gav bara 30hk mer pga högt mottryck i avgasturbinen så där dök den pladask.
Enda trimåtgärd förutom turbo är en portning som jag desingnat som jag tror max ger 5% mer i hela registret (inte större ventiler) så vi förstår inte hur den kan ge så bra effekt på bara 1,1 bar?
1,1 bar borde inte ha gett mer än ca dubbla org effekten typ 580-650hk max tycker vi? De gav med andra ord ca 268hk för mycket!?
Kan det bli så här bra ökning vid 1,1 bar i vissa motorer? Jag tycker avgasmottrycket var högt vilket borde tala för låg effekt så jag är helt lost fattar inget??
Last edited: