Orientdressing i sthlm?

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
En polare hävdade att det är svårt att få tag i orientdressing i Stockholm. Här uppe sätter man orientdressing på kebabpizzorna, har för mig att där nere i söder slänger man på vitlöksdressing.

Alltså, är det svårt att få tag på orientdressing i sthlm?
Har lite svårt att tro på det.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
LameViffer skrev:
En polare hävdade att det är svårt att få tag i orientdressing i Stockholm. Här uppe sätter man orientdressing på kebabpizzorna, har för mig att där nere i söder slänger man på vitlöksdressing.

Alltså, är det svårt att få tag på orientdressing i sthlm?
Har lite svårt att tro på det.

Vad är orientdressing?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
LameViffer skrev:
Alltså, är det svårt att få tag på orientdressing i sthlm?
Har lite svårt att tro på det.


Får man bara rödlök på hamburgarna i norrland? Här i Sthlm är det alltid gul lök men när jag varit norr om dalälven har det uteslutande lagts röd lök på....!?
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Enligt Rydbergs.se

Orientdressing
Ingredienser:

Vegetabilisk olja, lök, gurka, senap, äggula, ättika, röd peppar, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211), smakförstärkare (glutamat), färgämne (E120).

Näringsvärde per 100g:

Proteinhalt 1,5g
Kolhydrathalt 10g
Fetthalt 47g
Energivärde 480 kcal/2050 kJ

Själv har jag aldrig hört talas om den. Smakförstärkaren gör nog att den smakar gott, och jag blir snorig...
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Färgämne (E120) gör att den ser god ut och det vattnas i munnen.

Sen leker vi hemliga-ingredienser i innehållsförtecknigen: "kryddor" :D
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
Spinky Spendrup skrev:
Enligt Rydbergs.se

Orientdressing
Ingredienser:

Vegetabilisk olja, lök, gurka, senap, äggula, ättika, röd peppar, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211), smakförstärkare (glutamat), färgämne (E120).

Näringsvärde per 100g:

Proteinhalt 1,5g
Kolhydrathalt 10g
Fetthalt 47g
Energivärde 480 kcal/2050 kJ

Själv har jag aldrig hört talas om den. Smakförstärkaren gör nog att den smakar gott, och jag blir snorig...

Låter skitäckligt! :zpy :tungan
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
korvgubbe skrev:
Får man bara rödlök på hamburgarna i norrland? Här i Sthlm är det alltid gul lök men när jag varit norr om dalälven har det uteslutande lagts röd lök på....!?

Första gången jag stötte på rödlök på hamburgare, var i Polen i somras. Tyckte det var ganska gott, sen att hamburgaren bara kostade 8kr gjorde ju inte saken sämre. :)
Men i Sverige har jag aldrig(vad jag kan komma på) fått rödlök till burgaren.
 

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Orientdressing på kebabpizzan är så j*vla gott.
Det finns här nere i Stockholm men det är inte alltför många ställen som har det.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
streetfighter1 skrev:
Det finns här nere i Stockholm men det är inte alltför många ställen som har det.

Jag misstänker starkt att orientdressingen egentligen är någon utav stockholms två enda såser:
1 Stark sås
2 Mild sås.

Det är i alla fall de options jag brukar få på kebab-haken.
 

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Airbus 321
SSB skrev:
Färgämne (E120) gör att den ser god ut och det vattnas i munnen.

Sen leker vi hemliga-ingredienser i innehållsförtecknigen: "kryddor" :D

E120

Cochineal, Carminic acid, Carmines, Natural Red 4



An expensive red colouring, not suitable for vegetarians as it is extracted from the crushed carcasses of the female Dactylopius coccus, a cactus-feeding scale insect, which are killed by either immersion in hot water or by exposure to sunlight, steam, or the heat of an oven. The variety in the appearance of commercial cochineal is caused by these differing methods. It takes around 70,000 insects to make one pound of cochineal.

The water soluble form is used in alcoholic drinks with calcium carmine, the insoluble form, being used in a wider variety of products. Together with ammonium carmine they can be found in alcoholic drinks, bakery products and toppings, biscuits, desserts, drinks, icings, pie fillings, variety of cheddar cheese, sauces and sweets.

It is one of the colours that the Hyperactive Children's Support Group recommends be eliminated from the diet of children

Därför har vi ingen Orientdressing i stan :tummenupp
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
spoon skrev:
E120

Cochineal, Carminic acid, Carmines, Natural Red 4



An expensive red colouring, not suitable for vegetarians as it is extracted from the crushed carcasses of the female Dactylopius coccus, a cactus-feeding scale insect, which are killed by either immersion in hot water or by exposure to sunlight, steam, or the heat of an oven. The variety in the appearance of commercial cochineal is caused by these differing methods. It takes around 70,000 insects to make one pound of cochineal.

The water soluble form is used in alcoholic drinks with calcium carmine, the insoluble form, being used in a wider variety of products. Together with ammonium carmine they can be found in alcoholic drinks, bakery products and toppings, biscuits, desserts, drinks, icings, pie fillings, variety of cheddar cheese, sauces and sweets.

It is one of the colours that the Hyperactive Children's Support Group recommends be eliminated from the diet of children

Därför har vi ingen Orientdressing i stan :tummenupp

Mumma :D
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
spoon skrev:
An expensive red colouring, not suitable for vegetarians as it is extracted from the crushed carcasses of the female Dactylopius coccus, a cactus-feeding scale insect, which are killed by either immersion in hot water or by exposure to sunlight, steam, or the heat of an oven. The variety in the appearance of commercial cochineal is caused by these differing methods. It takes around 70,000 insects to make one pound of cochineal.
:tummenupp

Vi lite som kineserna, vi äter allt, rutten fisk och rostade insekter. :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top