oregelbundet tickande

Henrik 660

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki ER6n -07
Har fått ett problem med min KTM 660 smc -03. När den går på tomgång hör jag ett tydligt oregelbundet knackande/tickande, det är inte ventilerna o det slutar när jag gasar lätt. Det kan upphöra några sekunder o sen återkomma helt oregelbundet. Jag har försökt lyssna o känna o det låter som det kommer från motors övre del men jag är inte säker.

Någon som har en aning?
 
Last edited:

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
Har fått ett problem med min 660 smc -03. När den går på tomgång hör jag ett tydligt oregelbundet krackande/tickande, det är inte ventilerna o det slutar när jag gasar lätt. Det kan upphöra några sekunder o sen återkomma helt oregelbundet. Jag har försökt låssna o känna o det låter som det kommer från motors övre del men jag är inte säker.

Någon som har en aning?

Hej en gissning autodecompen kan det vara.Förlåg tomgång eller kamkedjesträckaren.Kan ju vara värt att kolla.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
hur kollar jag kamkedjesträckaren?

Nyligen haft detta problem på min -03:a Bytte hela sträckaren men troligtvis hade det räckt med att byta end. fjädern. Sitter på vänster sida på cylindern, lätt åtkomligt. Ta bort den stora skuven först iom det är den som är fjäderbelastad. Sen bara väck med de två andra skruvarna. Kolla så att sträckaren går ut lätt och inte fastnar på någon grad eller dylikt. Kom ihåg att först pressa in spännaren maximalt innan du monterar dit den igen.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Min suzuki drz tickade också oregelbundet när kamkedjesträckaren var kass.
 

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
hur kollar jag kamkedjesträckaren?

Demontera kamkedjesträckaren se bild.Från 1-3 och kolla så att sträckarbulten löper lätt och själva låsklacken går att vicka lätt och att det inte är några skador eller grader på bulten.Montering montera sträckarbulten i första hacket så bulten är långt inne i sträckaren. När du återmonterar montera i omvänd ordning 3-1.
 

Bifogat

  • sträckare.jpg
    sträckare.jpg
    111.6 KB · Visningar: 44
Last edited:

Henrik 660

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki ER6n -07
Mekat lite

Har nu tagit bort kamkedjesträckaren och det ser ut att vara som det ska. Sträckbulten löper lätt o låser som den ska. Fjädern verkar frisk, den spänner i alla fall tillräckligt för att det ska vara svårt att skruva dit bulten. Skruvade ihop allt igen men ljudet finns fortfarande kvar.
Något förslag om hur jag ska gå vidare?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har nu tagit bort kamkedjesträckaren och det ser ut att vara som det ska. Sträckbulten löper lätt o låser som den ska. Fjädern verkar frisk, den spänner i alla fall tillräckligt för att det ska vara svårt att skruva dit bulten. Skruvade ihop allt igen men ljudet finns fortfarande kvar.
Något förslag om hur jag ska gå vidare?

Min sträckare såg också helt ok ut. Prova å låna av någon annan eller köp en direkt.
 

Henrik 660

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki ER6n -07
har fått höra att det kan vara kamkedjan. Hur jävligt är det at byta den? Någon som har en bra beskrivning
helst med bilder?
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
räckar det att köpa fjädern eller hela skiten? vad kan det kosta?

Tycker absolut du ska prova att byta fjadern forst och framst innan du borjar riva alltfor mycket.. Jamforde den nya och gamla och det skiljde ett par mm pa langden. Den har art. nr. 58036006100 och kostar 15 kronor. Ar ett par har som haft detta problem pa sina hojar. Min blev da tyst efter bytet.

Mitt tangentbord ar inte som det ska markte jag :)
 

Henrik 660

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki ER6n -07
då ska jag börja med det först, kollade med en beviks i linköping o dom var tvungna att beställa men det kanske finns någon i närheten som har en hemma.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top