Open topo maps, nån som testat?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som testat Open Topo Maps? Har Open Street Map i min Montana 700 och tycker den funkar helt okej men är det nån som testat Open Topo Maps?

Vore intressant om nån har nåt att säga om den om nån testat denna karta innan jag börjar med att ladda ner karteländet på vårat dåliga internet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tjena!

Har den kartan i en navigator. Funkar absolut, lite märkliga färger kanske jämfört med gröna kartan/friluftskartan. Ruttbar dessutom. Finns i två olika versioner med lite olika färger.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har bara hittat en karta men den kartan verkar bestå av två filer, eller är det två olika kartor? Verkar finnas två filer att ladda ner som man ska kopiera in direkt på minneskortet som jag fattar det är det två kartor som ligger på varandra. Fattar jag rätt är den ena Open Street Map och sen ligger "konturer" till topokartan på den andra filen, frågan är väl då om det funkar på Montana 700i som bara kan ha en karta på minneskortet?

Andra varianten är en fil för basecamp som jag förmodar att man öppnar i basecamp eller karthanteringsprogrammet vad det nu heter och sen skickar till GPS:en. Undra om denna fil bara ger en fil på minneskortet?

Nån variant av Garmins egna topokarta finns också i med I Montanan 700i men den verkar inte nåt vidare, har funderat på att radera den för att skapa mer minne där emot så funkar ju Garmins City Navigator och den använder jag oftast om jag kör landsväg då den också visar hastighetsbegränsningarna så den kartan vill jag ha kvar. Som det verkar kan man inte ladda ner garmins topokartan igen även om den var gratis och följde med GPS:en utan raderar man den är den borta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant är den där "Norgekartan" ruttbar? Har du nån mer erfarenhet av dessa?

Är lite pill att testa på Montana 700i då det är jävligt irriterande att man inte kan ha flera kartor på minneskortet på Montana 700i då GPS:en klarar av stort minneskort. Ska man byta mellan extra kartor blir det att byta mellan olika minneskort resten av kartorns måste vara på det interna minnet. Jag har nu CN kartan och Garmin topp kartan tillsammans med skoterledskartan på interna minne och då är det nästan fullt, därför funderar jag på att radera Garmin topokartan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressant är den där "Norgekartan" ruttbar? Har du nån mer erfarenhet av dessa?

Är lite pill att testa på Montana 700i då det är jävligt irriterande att man inte kan ha flera kartor på minneskortet på Montana 700i då GPS:en klarar av stort minneskort. Ska man byta mellan extra kartor blir det att byta mellan olika minneskort resten av kartorns måste vara på det interna minnet. Jag har nu CN kartan och Garmin topp kartan tillsammans med skoterledskartan på interna minne och då är det nästan fullt, därför funderar jag på att radera Garmin topokartan.
En fråga @bosse-l , har Garmin minskat minnet i den från tidigare versioner?
Jag har Cx276, och där finns drygt 7GB ledigt minne internt.
Tyvärr måste Friluftskartan Pro, vara på minneskortet, så den är ensam där, men det interna minner klarar av ganska många andra kartor.
Förutom Skoterledskartan (den är väldigt liten) så har jag OSM (OpenStreetMap) för Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettlan, och Litauen.
Då har jag ändå ca 2GB kvar att nyttja, och en OSM karta för till exempel Sverige ligger på knappt 0,5GB.
Men jag ser också att Garmins förinstallerade karta över världen tar nästan 3GB, och den är ju hyfsat kass, så den kanske man kan plocka bort?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kommer inte ihåg hur mycket minne det är på 700i men jag tror inte man minska minnet, dock så tar City Navigator och Garmins Topo karta som ingår vid köpet mycket plats. Jag funderar alltså på att radera Garmins topo karta för att frigöra minne.

Vad som är väldigt dumt är att GPS:en kan hantera ett stort minneskort men man kan inte ha flera kartor på minneskortet, till och med Garmins support tyckte att det var dumt då jag nämnde detta då jag hade problem med navigeringen på min GPS vilket resulterade i att jag fick en ny.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kommer inte ihåg hur mycket minne det är på 700i men jag tror inte man minska minnet, dock så tar City Navigator och Garmins Topo karta som ingår vid köpet mycket plats. Jag funderar alltså på att radera Garmins topo karta för att frigöra minne.

Vad som är väldigt dumt är att GPS:en kan hantera ett stort minneskort men man kan inte ha flera kartor på minneskortet, till och med Garmins support tyckte att det var dumt då jag nämnde detta då jag hade problem med navigeringen på min GPS vilket resulterade i att jag fick en ny.
Aha, ja, jag kommer ihåg att vi diskuterade det.
Det är nog en "Garmin design", jag har också bara en karta på minneskortet, Friluftskartan Pro, som är kodad till ID:t på det kortet, så jag är låst till att ha den kartan där.
Men, ja, jag skulle radera Garmins Topo karta, ser som sagt var att min är väldigt stor i GB, och det är vär för att det är hela världen.
Både onödigt, och så är den inte speciellt bra heller, har aldrig använt den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inne på det, lite surt att om man "köpt" kartan med GPS:en att man inte kan lagra den och "ha" kvar den om man skulle velat använda den i framtiden, fast jag har inte helelr använt den på de två säsoner som jag kört med Montanan på skotern och hojen. Nu har jag ju inte laddat ner och öppnat OTM eller Frikart i GPS:en men jag misstänker att dessa ändå är betydligt mer användbara än Garmins Topo karta.

Jag har hittills mest kört med Open Street Map på grus och City Navigator på asfalt de få gånger GPS:en hamnar på Thruxtonen vid nån längre körning. Dock är jag ute efter att ersätta friluftskartan från 2006 vid skoterkörning. Ska testa dessa kartor bara jag får laddat ner dom, går små sakta med 0.2-2 Mbit ner kommer jag upp i 5 Mbit känns det ut att direkt gå som fort.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är inne på det, lite surt att om man "köpt" kartan med GPS:en att man inte kan lagra den och "ha" kvar den om man skulle velat använda den i framtiden, fast jag har inte helelr använt den på de två säsoner som jag kört med Montanan på skotern och hojen. Nu har jag ju inte laddat ner och öppnat OTM eller Frikart i GPS:en men jag misstänker att dessa ändå är betydligt mer användbara än Garmins Topo karta.

Jag har hittills mest kört med Open Street Map på grus och City Navigator på asfalt de få gånger GPS:en hamnar på Thruxtonen vid nån längre körning. Dock är jag ute efter att ersätta friluftskartan från 2006 vid skoterkörning. Ska testa dessa kartor bara jag får laddat ner dom, går små sakta med 0.2-2 Mbit ner kommer jag upp i 5 Mbit känns det ut att direkt gå som fort.
Men du bör ju kunna kopiera ut den, och spara den på en hårddisk eller USB minne för framtiden?
På tal om sakta, så fick jag ett brev om att det ska grävas fiber här, i ingenmansland, så fort tjälen går ur backen, så det finns hopp!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kan ju alltid testa att bara kopiera filerna till datorn eller USB-minne men jag undrar om det funkar men man kan ju göra det innan man raderar.

Vi ska också få fiber, trodde att det skulle bli förra året men med lite tur så borde det vara klart till hösten. Dom ska i alla fall komma och montera grejerna i huset nu i vår så det är klart att installera så fort fibern blir grävd.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Men du bör ju kunna kopiera ut den, och spara den på en hårddisk eller USB minne för framtiden?
På tal om sakta, så fick jag ett brev om att det ska grävas fiber här, i ingenmansland, så fort tjälen går ur backen, så det finns hopp!
Eller bara peta i ett nytt tomt minneskort och spara originalet i bankfacket? Eller är det låst till det specifika kortet?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eller bara peta i ett nytt tomt minneskort och spara originalet i bankfacket? Eller är det låst till det specifika kortet?
Problemet är väl att Garmins GPS bara kan hantera EN karta på minneskortet, även om den har stöd för stora minneskort.
I internminnet verkar den kunna hantera väldigtmånga kartor, men då är minnets storlek istället begränsande.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man kan ju alltid testa att bara kopiera filerna till datorn eller USB-minne men jag undrar om det funkar men man kan ju göra det innan man raderar.
Så gör jag med OSM, jag bara anluter GPS:en som ett USB-minne, och kopierar in kartorna.
Så jag tror att du ska kunna kopiera ut Garminkartan, och sedan radera den, för att kunna kopiera tillbaka den om du vill i framtiden.
Märk väl "tror", eftersom jag inte har provat det med just Garmins karta, men med väldigt många andra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant är den där "Norgekartan" ruttbar? Har du nån mer erfarenhet av dessa?

Är lite pill att testa på Montana 700i då det är jävligt irriterande att man inte kan ha flera kartor på minneskortet på Montana 700i då GPS:en klarar av stort minneskort. Ska man byta mellan extra kartor blir det att byta mellan olika minneskort resten av kartorns måste vara på det interna minnet. Jag har nu CN kartan och Garmin topp kartan tillsammans med skoterledskartan på interna minne och då är det nästan fullt, därför funderar jag på att radera Garmin topokartan.

Har kört med dessa kartor i många år. BMW Nav5 är förvisso byggd av Garmin men har inte begränsning kring antalet kartor på minneskort, så har inte heller Montana 610.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Problemet är väl att Garmins GPS bara kan hantera EN karta på minneskortet, även om den har stöd för stora minneskort.
I internminnet verkar den kunna hantera väldigtmånga kartor, men då är minnets storlek istället begränsande.
PÅ min Montana 600
Har kört med dessa kartor i många år. BMW Nav5 är förvisso byggd av Garmin men har inte begränsning kring antalet kartor på minneskort, så har inte heller Montana 610.
Eventuellt behöver kartorna efter nedladdningen namnändras i datorn så att det inte finns två kartor med samma namn på minneskortet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
PÅ min Montana 600

Eventuellt behöver kartorna efter nedladdningen namnändras i datorn så att det inte finns två kartor med samma namn på minneskortet.
Tyvärr är det inte det som är problemet, det funkar bara inte.
Jag och @bosse-l har brottats med detta åtskilligt, även med Garmins support, som har bekräftat designen.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Problemet är väl att Garmins GPS bara kan hantera EN karta på minneskortet, även om den har stöd för stora minneskort.
I internminnet verkar den kunna hantera väldigtmånga kartor, men då är minnets storlek istället begränsande.
Såg det, jag menade för att inte behöva radera originalet eller försöka kopiera över till annat media.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Såg det, jag menade för att inte behöva radera originalet eller försöka kopiera över till annat media.
Jag har två kartor på minneskortet på min Montana 600, och det fungerar utan problem.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top