Open(Rookie) 1000 2022

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Skaver runt där på tisdagsträningarna.
Är väl en bana som passar 600:eek:r bra, literklubborna får jobba hårt för att köra ifrån.
Rolig bana dock tycker jag men har inte så många att jämföra med. (Mantorp o Gelleråsen).
Depåområdet ligger innanför banan,är ju lite udda men nu har dom byggt en gångbro över banan så man kan ta sig in och ut även under körning.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kul med en tråd om open 1000 ? jag ska själv starta i detta för första gången på sviestad, med skräckblandad förtjusning!

#55
Misstänker att du är snabb som Petjo då #55
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Vädret på Lördag ser ut att bli ganska ok ändå! Var lite oroliga att det skulle bli regn men det verkar inte så :banana
Lördag Linköping 18-6.JPG
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Alltså så här måste det vara… Jag har FÖR BRA bromsar! Enda rimliga förklaringen!

Samma visa som på Anderstorp, bromsar för kung och fosterland vilket resulterar i för låg fart in i sväng. Mitt i sväng känns det inte som att jag är så långt ifrån kingarna i toppen, men axet kan man väl jobba lite på också.

Well well…

Första gången på Sviestad för min del, Kom upp på fredag efm/kväll, besiktade U/A. Första körningen på den banan blev således på lördag i kval #1, satte 1:05ish.

Upplevde dock inte banan så smal som befarat, men fullt av trixiga partier, bla. vänsterknixen (Crosskurvan) efter S:et som är j*****t lurig! Ut med arslet och hänger av ordentligt, vågar man hålla full gas? Det var nära spenaten där en-två gånger! :gnisslaTorpar´n (hårnålen) var inte helt lätt den heller, den nyper ju på slutet, broms och nerväxling under nedlägg. Utan tydliga riktmärken var det utmanade att hitta bra bromspunkter. Fick dock till en ganska hyfsad linje mot slutet av race2. Sen kommer ytterligare en chikan på baksidan, Korkskruven! 200+ på rakan, sen en tight chikan som dyker ner höger i en svacka för att sen vända tillbaka upp, och sen snabbt på gas igen, gena lite över kurbsen! Även dom riktigt duktiga verkade ha svårt att hålla linjen alla gånger, så här känner jag ingen som helst skam!

Tills slut sista kurvan innan start/mål, så jäkla go! Nästan armbågsskrap, å sen full gas på 2an ut på startrakan! Fick till en mini-wheelie över målflagg i r2 :hihi

Förbättrade min tid till 1.03-ish på race2, det duger inte! Ngt måste göras! Snabbgas, raceväxlat, flytta upp fotpinnarna, mer sadelskum och knäpuckar i trä! (?)



Fick skäll av Michelin!

(…nåja, en rekommendation kanske är mer korrekt…)

Tänkte ju som sagt köra Power Performace Slick den här gången, gick o snackade lite lufttryck med Michelin på plats. Ingen bra ide tyckte dom! Power performace (medium) är för de riktigt tuffa grabbarna&tjejerna, behöver ligga på 90+ grader för att funka bra. Blev till att gilla läget och kränga på ett Power Slick 2 istället och hör och häpna, det funkade hur bra som helst! Vem kund ana att Michelingubbarna skulle sitta inne på sådan kunskap! Lärdom: det lönar sig att fråga folk som har erfarenhet!

sviestad.png
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Alltså så här måste det vara… Jag har FÖR BRA bromsar! Enda rimliga förklaringen!

Samma visa som på Anderstorp, bromsar för kung och fosterland vilket resulterar i för låg fart in i sväng. Mitt i sväng känns det inte som att jag är så långt ifrån kingarna i toppen, men axet kan man väl jobba lite på också.

Well well…

Första gången på Sviestad för min del, Kom upp på fredag efm/kväll, besiktade U/A. Första körningen på den banan blev således på lördag i kval #1, satte 1:05ish.

Upplevde dock inte banan så smal som befarat, men fullt av trixiga partier, bla. vänsterknixen (Crosskurvan) efter S:et som är j*****t lurig! Ut med arslet och hänger av ordentligt, vågar man hålla full gas? Det var nära spenaten där en-två gånger! :gnisslaTorpar´n (hårnålen) var inte helt lätt den heller, den nyper ju på slutet, broms och nerväxling under nedlägg. Utan tydliga riktmärken var det utmanade att hitta bra bromspunkter. Fick dock till en ganska hyfsad linje mot slutet av race2. Sen kommer ytterligare en chikan på baksidan, Korkskruven! 200+ på rakan, sen en tight chikan som dyker ner höger i en svacka för att sen vända tillbaka upp, och sen snabbt på gas igen, gena lite över kurbsen! Även dom riktigt duktiga verkade ha svårt att hålla linjen alla gånger, så här känner jag ingen som helst skam!

Tills slut sista kurvan innan start/mål, så jäkla go! Nästan armbågsskrap, å sen full gas på 2an ut på startrakan! Fick till en mini-wheelie över målflagg i r2 :hihi

Förbättrade min tid till 1.03-ish på race2, det duger inte! Ngt måste göras! Snabbgas, raceväxlat, flytta upp fotpinnarna, mer sadelskum och knäpuckar i trä! (?)



Fick skäll av Michelin!

(…nåja, en rekommendation kanske är mer korrekt…)

Tänkte ju som sagt köra Power Performace Slick den här gången, gick o snackade lite lufttryck med Michelin på plats. Ingen bra ide tyckte dom! Power performace (medium) är för de riktigt tuffa grabbarna&tjejerna, behöver ligga på 90+ grader för att funka bra. Blev till att gilla läget och kränga på ett Power Slick 2 istället och hör och häpna, det funkade hur bra som helst! Vem kund ana att Michelingubbarna skulle sitta inne på sådan kunskap! Lärdom: det lönar sig att fråga folk som har erfarenhet!

View attachment 473146
Crossböjen är bara att blunda på 1 öga och sikta...fullgas har man garanterat på tjejhundra, men denna helgen var jag för loj och släppte av för tidigt, dvs innan asfaltsavfarten/vägen på höger sida. Inbromsningen och nedväxlingen där är hej-baberiba jämt.
Korkskruven på baksidan är OK, men Bergskurvan där efter komma jag ALDRIG bli kompis med, sista och Sviestad böjen kommer jag aldrig glömma 2019 då Johan bröt ryggen i så där är jag feg...
Sak samma.. Sviestad tycker är den mest mentalt påfrestande banan med dessa obefintliga broms och blickpunkter, iaf obefintliga för mig... åker omkring som i en dimma :( mer än vanligt, och jag har med för bra bromsar... helt klart.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag hatar sviestad, så jävla jobbig bana, passar inte alls min dåliga kondition, aldrig vila, bara av och på. Satte ändå 1,00 första gången där vilket får väl anses som hyfsat, lyckades aldrig bättra det mer än nån tiondel trots 2 besök till. Satte nog inte någon kurva bra där ?
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Hittade själv massa fart där denna helg, någon 58 tillochmed. p4 race 1, sen blev starten i race 2 fullkomligt kass och med tidstilläget för tjuvstart till sist p11. Blev en hel del omkörningar bägge racen (framförallt race 2 där jag var näst sist in i första böj).

Jag är själv inte bäst på sviestad men.

Man kan ta med sig jättemycket broms in i första böj och där är det ganska lätt att köra om. Bromsar under bron.
Man bör ha gasat klart till ganska upprätt innan man går över skarven ut ur andra böj. Annars finns det risk för överraskningar.
Sväng jättesent in i crossböjen, jag dippar med 1000 innan insvägning sen full makaron så länge man vågar efteråt. Helst till påfartsvägen på höger sida.

Växla ner till tvåan sent i torparn, strax innan knäskrap helst, för att få med dig farten in i böjen. Alternativt kör på trean i början för att få till flytet där. Försök i ingången att dyka in nära gräset på höger sida, låt cykeln glida ut till ytterkant, så du får en så rak inbromsning som möjligt. Går det för fort går det att bromsa försiktigt/gå på avslag genom hela böjen.
Nyttja hela banan i utgången, det finns en avsmalning på kullen, där är lagom att vara precis innanför.
Shortshifta eller använd bakbromsen över krönet, för det hjular ordentligt där.
Inbromsningen ner i korkskruven så är banan gropig på vissa ställen, kör inte där så går det att dippa av vid 200 meters skylten med lite marginal i bromsningen, du vill inte tappa för mycket fart in.

Kasta över cykeln i korkskruven sent och vänta lite med gasen så du får en rak linje till bergskurvan.
Sväng jättesent och snabbt i bergskruvan, du vill vara tight precis efter curbsen så du kan ladda på mot sista böj, kör trean genom den och Sväng VID yttercurbsen, få upp hojen och använd hela banan i utgången. Det är min svaga punkt just nu tror jag.

Lättare sagt än gjort ?
Man måste vara rätt överallt och nyttja hela banan för att det ska gå snabbt där. Och för mig hjälpte det en hel del att inte bromsa så sent för att få upp grundfarten och hitta flytet sen kan man trixa med bromspunkter.

Men svänga sent och hårt funkar bra för mig på den banan. Och då får man marginaler i utgångarna och vågar gasa ordentligt.

Du behöver förmodligen dreva till hojen om du inte gjort det. Kör själv 15/44 där.

//#55
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hittade själv massa fart där denna helg, någon 58 tillochmed. p4 race 1, sen blev starten i race 2 fullkomligt kass och med tidstilläget för tjuvstart till sist p11. Blev en hel del omkörningar bägge racen (framförallt race 2 där jag var näst sist in i första böj).

Jag är själv inte bäst på sviestad men.

Man kan ta med sig jättemycket broms in i första böj och där är det ganska lätt att köra om. Bromsar under bron.
Man bör ha gasat klart till ganska upprätt innan man går över skarven ut ur andra böj. Annars finns det risk för överraskningar.
Sväng jättesent in i crossböjen, jag dippar med 1000 innan insvägning sen full makaron så länge man vågar efteråt. Helst till påfartsvägen på höger sida.

Växla ner till tvåan sent i torparn, strax innan knäskrap helst, för att få med dig farten in i böjen. Alternativt kör på trean i början för att få till flytet där. Försök i ingången att dyka in nära gräset på höger sida, låt cykeln glida ut till ytterkant, så du får en så rak inbromsning som möjligt. Går det för fort går det att bromsa försiktigt/gå på avslag genom hela böjen.
Nyttja hela banan i utgången, det finns en avsmalning på kullen, där är lagom att vara precis innanför.
Shortshifta eller använd bakbromsen över krönet, för det hjular ordentligt där.
Inbromsningen ner i korkskruven så är banan gropig på vissa ställen, kör inte där så går det att dippa av vid 200 meters skylten med lite marginal i bromsningen, du vill inte tappa för mycket fart in.

Kasta över cykeln i korkskruven sent och vänta lite med gasen så du får en rak linje till bergskurvan.
Sväng jättesent och snabbt i bergskruvan, du vill vara tight precis efter curbsen så du kan ladda på mot sista böj, kör trean genom den och Sväng VID yttercurbsen, få upp hojen och använd hela banan i utgången. Det är min svaga punkt just nu tror jag.

Lättare sagt än gjort ?
Man måste vara rätt överallt och nyttja hela banan för att det ska gå snabbt där. Och för mig hjälpte det en hel del att inte bromsa så sent för att få upp grundfarten och hitta flytet sen kan man trixa med bromspunkter.

Men svänga sent och hårt funkar bra för mig på den banan. Och då får man marginaler i utgångarna och vågar gasa ordentligt.

Du behöver förmodligen dreva till hojen om du inte gjort det. Kör själv 15/44 där.

//#55
Rena sexnovellen ?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Crossböjen är bara att blunda på 1 öga och sikta...fullgas har man garanterat på tjejhundra, men denna helgen var jag för loj och släppte av för tidigt, dvs innan asfaltsavfarten/vägen på höger sida. Inbromsningen och nedväxlingen där är hej-baberiba jämt.
Korkskruven på baksidan är OK, men Bergskurvan där efter komma jag ALDRIG bli kompis med, sista och Sviestad böjen kommer jag aldrig glömma 2019 då Johan bröt ryggen i så där är jag feg...
Sak samma.. Sviestad tycker är den mest mentalt påfrestande banan med dessa obefintliga broms och blickpunkter, iaf obefintliga för mig... åker omkring som i en dimma :( mer än vanligt, och jag har med för bra bromsar... helt klart.
Ouch det lät inge skönt! Sånt kan sätta sig i skallen kan jag tänka mig!
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Hittade själv massa fart där denna helg, någon 58 tillochmed. p4 race 1, sen blev starten i race 2 fullkomligt kass och med tidstilläget för tjuvstart till sist p11. Blev en hel del omkörningar bägge racen (framförallt race 2 där jag var näst sist in i första böj).

Jag är själv inte bäst på sviestad men.

Man kan ta med sig jättemycket broms in i första böj och där är det ganska lätt att köra om. Bromsar under bron.
Man bör ha gasat klart till ganska upprätt innan man går över skarven ut ur andra böj. Annars finns det risk för överraskningar.
Sväng jättesent in i crossböjen, jag dippar med 1000 innan insvägning sen full makaron så länge man vågar efteråt. Helst till påfartsvägen på höger sida.

Växla ner till tvåan sent i torparn, strax innan knäskrap helst, för att få med dig farten in i böjen. Alternativt kör på trean i början för att få till flytet där. Försök i ingången att dyka in nära gräset på höger sida, låt cykeln glida ut till ytterkant, så du får en så rak inbromsning som möjligt. Går det för fort går det att bromsa försiktigt/gå på avslag genom hela böjen.
Nyttja hela banan i utgången, det finns en avsmalning på kullen, där är lagom att vara precis innanför.
Shortshifta eller använd bakbromsen över krönet, för det hjular ordentligt där.
Inbromsningen ner i korkskruven så är banan gropig på vissa ställen, kör inte där så går det att dippa av vid 200 meters skylten med lite marginal i bromsningen, du vill inte tappa för mycket fart in.

Kasta över cykeln i korkskruven sent och vänta lite med gasen så du får en rak linje till bergskurvan.
Sväng jättesent och snabbt i bergskruvan, du vill vara tight precis efter curbsen så du kan ladda på mot sista böj, kör trean genom den och Sväng VID yttercurbsen, få upp hojen och använd hela banan i utgången. Det är min svaga punkt just nu tror jag.

Lättare sagt än gjort ?
Man måste vara rätt överallt och nyttja hela banan för att det ska gå snabbt där. Och för mig hjälpte det en hel del att inte bromsa så sent för att få upp grundfarten och hitta flytet sen kan man trixa med bromspunkter.

Men svänga sent och hårt funkar bra för mig på den banan. Och då får man marginaler i utgångarna och vågar gasa ordentligt.

Du behöver förmodligen dreva till hojen om du inte gjort det. Kör själv 15/44 där.

//#55
Så jäkla gött beskrivet! Bra tips! Det ska jag ta till mig!!
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag hatar sviestad, så jävla jobbig bana, passar inte alls min dåliga kondition, aldrig vila, bara av och på. Satte ändå 1,00 första gången där vilket får väl anses som hyfsat, lyckades aldrig bättra det mer än nån tiondel trots 2 besök till. Satte nog inte någon kurva bra där ?
Haha då är vi två med dålig kondis! :lol
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Nu börjar race och kval att dyka upp på roadracing.se

Bland annat så återfinns när jag tappade 3eplatsen på lördagen. Blev omkörd oväntat och snyggt på yttern i torparn. Försökte bita tillbaka direkt men hade tyvärr inte det tempot i kroppen.

De fick också med en del andra bromsdueller på bakrakan, tog två på en gång vid ett tillfälle ?

In och kika! (Ja, man måste betala en slant)

//#55
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Ser ut som att jag kommer få gratispoäng i detta racet också... bara 13 anmälda?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Kapar sekunder! :lol

20220702_164349_2.jpg
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Live från Mantorp! Kom upp igår kväll, kanonväder och taggad som tusan!
mantorp_600.jpg


Men idag regn!!?!

Första gången i blött, fick några lugna kvalvarv att känna på förhållandena samt mina senaste modifikationer på hojen. Kör numera race-växlat, högre sadel och kortare fotpinnar
20220707_133911.jpg

Det ser dock utan att klarna upp mot eftermiddagen, kanske får vi torrt race!
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top