Open 1000 - 2023

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Tråd om Open 1000 säsong 2023. Bättre sent än aldrig antar jag... :lol

Open 1000 logo.png


Kalendern ser ut enl. följande:
Anderstorp 5-7 Maj
Sviestad: 16-18 Juni
Gälleråsen: 28-30 Juli
Falkenberg: 25-27 Aug
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Intro och Racerapport i ett
Detta blir min andra säsong i Open 1000 och tänkte köra alla race utom Sviestad, då frugan ville annat...
Eftersom jag känner att jag fortfarande har mycket att lära så lägger jag ribban lagom högt, målet är samma som förra säsongen, att inte komma sist, eller bli varvad, men också att förbättra mina tider på samtliga banor, och det verkar gå åt rätt håll!

Under vintern har det skruvats en hel del med hojen för att få lite bättre känsla och fart. Bla. - Nytt större bakdrev (46 kugg istället för 44)
- Höjd baktill, shimsad ca 3mm på dämparen, så den styr in lite bättre.
- Ny lack, Shout-out till Adrenaline Sweden
- Ny egentillverkad sadel
- ECU
- Data logger Aim Solo2dl + Lambda
- Ny Hugger
- Tanklock
- Uppdaterad regnlampa...
- Bantad förare -8kg... :lol

Anderstorp:
Väder: Svinkallt på nätterna men sol och 15-ish grader under dagen.
Började fredagens träning försiktigt men sätte ändå PB i första passet... vinterns grubblande över snabbare varvtider verkar ge resultat! :D
Andra träningspasset och nytt PB igen med 2s :oops:

Kval på lördag, kändes helt ok med nytt PB igen, dock ingen vidare konkurrenskraftig tid p18/19...

Nytt för i år är också att det är 3 lite kortare race/tävling, vilket känns som ett bra upplägg!

Race 1/3, 12varv "långrace" Trots en kunglig start blev det inte bättre resultat än p15/18 och varvad på sista varvet... :gråta men bara av Roger Berglund, som lätt hade kvalat in i Superbike...

Race 2/3, 6varv, Toppenstart igen!! lätt framhjulsyft en bra bit och plockar några placeringar innan första böj, det här med starter verkar var min grej! :lol bättre tempo överlag PB igen 1:48,2. Slutade som p14/19

Race 3/3, 6varv - Nu jäklar!
Lika bra start som förut, startar dock på högersidan och det brukar bli trångt in i första sväng... men sick-sackar mig genom fältet och tar nog 3-4 platser, den gamle old-timern hänger med skapligt på rakan, nya drevningen gjorde verkligen susen! Kort kamp med Hans Karlsson i inbromsningen och de första två-tre svängarna, men sen är han för snabb. Hittar bra tempo och ligger stabilt på plats 13-ish ett bra tag men halkar ner till 14e mot slutet. Dock nytt PB igen :lol 1:45,3 och det får jag säga att jag känner mig mycket nöjd med, ca 5 sekunders förbättring mot förra året!!!1

:banana

Wohooo!

Anderstorp 23_6.jpg
Anderstorp 23_1-2.jpgSadel2.jpgAnderstorp 23_2.jpgAnderstorp 23_9-2.jpg
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Race rapport från Gelleråsen, Karlskoga!

OBS lång!!

1691429778287.png

Redan på torsdag styrdes lasset mot Karlskoga, brukar för det mesta annars glida in någon gång på fredagen… Men eftersom jag har semester, det är en bit att åka och jag har aldrig kört på Gelleråsen innan så tänkte jag försöka hinna med så många träningsvarv som möjligt innan race, klokt skulle det visa sig!

Fredag.

Vädret var inte på vår sida! Och då menar jag inte på Open1000:s sida. Fredagen började fint med sol och milda temperaturer, men när det var dags för träningspass #1 kom naturligtvis en störtskur. Står ju på slicks!! Byta fort som tusan, och hinner precis ut och puttra runt 2-3 varv... :3freak
Börjar lugnt och ökar succesivt, för att hitta bra spår och känna på det våta underlaget. Går ju bra det här! Hoppsan, bakhjulssläpp ut ur Esset!! Kanske tagga ner en aning… :gnissla

Regnet lättar, kanske blir det torrt senare, men icke! Precis lagom till pass2 drar ett riktigt åskoväder ⛈️⛈️⛈️ in över banan och ger speakertornet och banans elsystem en riktig kyss! Rullar ut mot depågatan och möter några medåkare som bara skakar på huvet, tydligen får vi inte köra ut när det åskar… :crash Happ då blir det väl inget köra. Rullar tillbaka och har precis krängt av mig stället när det ropas ut i högtalarna att ”Open1000 får köra ihop med R7 Cup…” :D Fack! det är ju nu! På med stället igen och ut på banan. Med svetten lackandes från pannan lyckas jag äntligen få några fler varv under bältet. ??


Lördag.

Torrt och fint hela dagen! ? Första varven i torrt! Wohoo! :yopartyBästa tid på kvalet blev 1:15-nånting, startar i bakre delen av fältet. Tar nån placering i starten på R1 men så en krasch i första böjen, :oops: aja då blir det väl rödflagg då… ? släpper av en aning, vadå gulflagg, var är rödflaggen?? Det kommer ju aldrig någon rödflagg! Skit! På´t igen! :hojraket
Lite sent påtänkt, hela fältet har redan stuckit. Nåja söndagen kanske blir bättre... :wiggle

Eftersom söndagen på förhand såg ut att bjuda på regn, började jag syna mina regndäck lite närmare under kvällen. Det var ju väldans halkigt… vad har jag för regndäck egentligen…? Dom kom ju med hojen när jag köpte den… hm… ah… oookey… :rolleyes:konstaterade ganska snabbt att det var hög tid för nya! En snabbkoll på saldot ?och ett besök i Michelin-tältet resulterade i en ny uppsättning regndäck, vilken skillnad med färskt gummi!


Söndag.

Warm up går i blött, skrubbar in och känner på däcken lite försiktigt, det känns stabilt! :tummenuppVädret är fortfarande väldigt ovisst, men det ser faktiskt ut att kunna klarna upp! ?️ Slicksen ligger på förvärmning just in case. Byta eller inte byta till slicks är frågan det är fortfarande blött när Superbike kör ut. Så 50 min innan race, njae det blir nog blött ändå, 40min innan race njae kanske inte, 30min innan race, det blir torrt! Vi byter!! Fort som tusan, joggar ner till depåtältet, river av regndäcken och på med slicksen, dra åt med moment, naja bultarna - klart! ?? Måste nog slagit nytt PB i däckbyte!!

Banan är i det närmsta snustorr när vi rullar ut, bara en liten pöl strax efter esset och en precis i apex ut ur depåkurvan som jag prickar perfekt med bakhjulet! Kastar lite med bakändan men inget värre än att jag kan huka mig ner igen och brassa fullt, matar, 3an - 4an -5an!! :hojraket

Håller p12 länge och väl innan #44 bromsar sig förbi på rakan, :skrämd försöker svara innan esset :machinegumen vågar inte riktigt pressa mig emellan, tar rygg och hänger med bra! På några ställen tar jag in något, på andra ökar luckan, hittar bra rytm och spår! Med ett eller två varv till hade jag nog kunna sätta in en attack men målflaggan ? faller tyvärr innan dess. P13/15 Sätter dock nytt PB på sista varvet 1:14.2, inte så illa för första gången på Gälleråsen!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Nästa helg är det SM-final i Falkenberg!
1692435801405.jpeg


Var nere i Onsdags och tränade lite, men kommer inte under 50s... vad göra?? :3freak När jag kollar AIM-loggen ser man vissa svar på den frågan, bl.a. att jag inte gasar fullt!!? Snabbgas kanske är svaret? :unsure: Sen kanske jag fortfarande fegar lite in i sväng, bromsar för mycket och för tidigt..

Ett annat problem som jag dragits med, egentligen sedan jag köpte hojen är att den känns trög och tungstyrd, det blev tydligt när jag provkörde farsans k7:a (gathoj) som är butter smooth, funderar på om nya fjädrar ev. cartridge eller dämpare skulle råda bot på detta?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Racerapport Falkenberg

1693127556166.png

Jahapp, det var ju inte så här jag tänkte avsluta säsongen… :död

Anländer till Falkenberg på fredag morgon, det regnar, checkar in, hämtar ut alla papper. :tummenupp

Börjar bygga upp tält och lägga golv, köpte ett billigt garagegolv på Jula, sjukt värt när det regnar! ?️Baxar in hojen och alla prylar, jag är redo för träningspass 1! Planen för första passet är att ta det lugnt känna på banan och däcken som i princip är helt oanvända sedan Gälleråsen. :wiggle

20230826_103841-2.jpg

Pressar inte alls speciellt hårt, får häng på en Yamaha men känner att jag har klart bättre tempo generellt och mkt bättre spår genom Ginstkurvan, tar man sent apex i första böjen får man fint flyt genom nästa. Slutar träningspass 1 med 55,6... :hjälm

Efter lite vanligt snack med dom andra förarna efter passet, och ett och annat höjt ögonbryn börjar jag inse att jag har tydligen kört görsnabbt!! 4e snabbast i Open 1000! Hade jag kört Superbike hade jag hamnat på plats 8 eller 9, vad är det som händer???! :unsure:

Lagom till pass 2 hade det naturligtvis torkat upp så det fanns ett torrt spår hela banan runt, ?️?️?️ av med regndäcken på med slicksen, fick till en låg 51:a, känns väl ok med tanke på omständigheterna. Naturligtvis börjar det regna igen lagom till pass3 alltså what the Fack... av med slicksen på med regndäcken igen… Bara 5 förare ute och kör, går långsamt, dessutom immar glasögonen och visiret igen hela tiden… 57,0.. hmm har jag tappat mina magiska krafter...:unsure:

Nåja det är en dag imorgon också.:hjälm

Lördag.

Banan är fortfarande blöt när vi kör ut,?️ kommer några skurar lite då och då, så det torkar aldrig riktigt upp. Säger till mig själv att ta det piano, känn på banan, hitta flytet:mattias:wiggle De kloka uppmaningarna till mig själv glömdes nog strax efter chikanen... Hamnar bakom en Aprilia som jag känner att jag kan köra fortare än, bromsar mig förbi i slutet av rakan. Nu jäklar ska här sättas en kunglig varvtid! :cdevil:hojraket :yopartyMer och mer gas, det går ju hur fint som helst! ? Laddar fullt upp för backen på baksidan viker in i högfartarn siktar på krönet ut ur svängen och ger benet (eller armen…:va) whoooohaaaa! :galen Bakhjulet släpper!!!! Greppar igen men nu står hojen på tvären mot körriktningen men det går fortfarande i 120! Jag kastas av som en vante, klassisk high sider! :3freak Skit också, det här blir dyrt hinner jag tänka!??? Kanar en bit och lyckas natulrigtvis fulvurpa så jag får hojen på mig och kanar en bit under den… :eek:Lyckas kravla mig ut relativt snabbt, och haltar bort mot muren. Tycker hojen ser fin ut kanske finns det hopp!:gnissla

Det blir plingplongbil ? till sjukstugan där jag snabbt inser att det blir inge mer race denna helgen, oavsett skick på hojen. Höften har fått sig en duktig smäll, och jag kan inte riktigt stödja på högra benet, så nu är det kryckor resten av helgen, och veckan…?:kryckor:pangihuve



Hojen då? Efter en snabb inspektion och balansräkning kom jag fram till av denna ändå relativt lindriga vurpa kan komma kosta upp emot 30k… aja det är tur att det var i slutet på säsongen och sånt som händer i guess!

Ses nästa år! :tummenupp

1693128477349.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Offra sig och kasta sig under hojen brukar ändå spara materialet ganska bra.
Dessutom brukar man spara ändå lite mer stålar på att det dröjer innan man kan köra igen.
Win-win. Krya på dig!

Ja, det kan låta som en bra metod, man får ju titandelarna till sig själv till kraftigt subventionerat pris och en hel stab som byter ut dom medans man själv sover.

Men motorcykel kan man ju byta när allt för mycket har tagit stryk, än så länge utför dom väl inga rambyten på människor?

Krya på dig mhk!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inte kul avslut! Ha en kort och bra rehab, du och hojen!:tummenupp
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Läste från början till slut, grym tråd!
Inspirerande och intressant.
Fränt m en berättelse och tankar kring det hela.
Önskar snabbt tillfrisknande och fortsatt framgång framöver.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Läste från början till slut, grym tråd!
Inspirerande och intressant.
Fränt m en berättelse och tankar kring det hela.
Önskar snabbt tillfrisknande och fortsatt framgång framöver.
Tack, ja jag hoppas den kan inspirera fler att komma och kolla eller rent av prova på racing! :giggle:
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Åh fan du som fick hojen över dig. Såg inte så kul ut. Men krya på dig ???
Ja man blev ju lite manglad, men inte så illa som det kanske låter. Hojen kanade lixom ikapp och la sig över halv kroppen. Själva nerslagen i backen var nog det som kändes mest. ?

Såg du hela förloppet?
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top