Onsdagskörningar i Falkenberg?

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Jag tycker det är bättre med 3 grupper. Det är väldigt stor skillnad på den snabbaste och den långsammaste föraren när det är en gatgrupp. Det blir för många omkörningar och det är inte bra enligt mig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tycker det är bättre med 3 grupper. Det är väldigt stor skillnad på den snabbaste och den långsammaste föraren när det är en gatgrupp. Det blir för många omkörningar och det är inte bra enligt mig.

Stora fartskillnader är ALLTID läskigt, vare sig det är race eller gatgrupp!
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Kan man inte utgå från 1 gatgrupp och om den blir mer än ca 80% full så kan man ha 2 gatgrupper istället. De borde man väl kunna ändra på kort varsel?
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Finns de ingen chans att de snabbaste förarna i gatgruppen kan köra i licens? Har för mig att jag har sett några gathojar i den gruppen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det allra elegantaste vore såklart att dela in efter fart enbart, och helt strunta i om an har licens eller ej. Men jag TROR Svemo inte gillar det....
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Sist jag va där va det 2 gatgrupper, tyvärr va den snabba gruppen full så vi va några stycken som hamnade i den långsamma. Det är riktigt svårt i såna lägen där tempot skiljer så mkt att få flyt på sin egen körning, spårvalen blir nästan inte lika nåt av varven och sen vill iaf inte jag chansa när jag gör omkörningar vilket bidrar till att man ligger och blir hindrad i flera kurvor innan man kan ta sig förbi nästan 100% riskfritt. I flera fall bromsade jag mig förbi i slutet av rakan och ingången i chikanen blir ungefär lika snygg som man själv är när man kliver ur sängen på morgonen. Det finns många punkter man själv kan sitta hemma och tycka att varför gör dom inte såhär istället, då blir allt mkt bättre, hastigheten mellan deltagarna mer lik osv osv. Jag tror ändå arrangörerna ändå har tänkt på det mesta + alla andra myndighetskrav osv. Ibland tycker man att det blir skit, ibland bättre även om man alltid hittar punkter som kan bli bättre. Men vafan, vi slänger fram en femhundring och får trots allt köra skiten ur både oss själva och våra hojar efter egen förmåga. Det får man knappt parkera fel för nuförtiden:rock
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Byråkrati går alltid före förnuft.

Inte byråkrati utan ett bevis på att du har den kunskap som behövs för att försäkringen ska gälla, känns skönt när man kör träning med att man vet att alla vet vad man kan förvänta sig och inte bitchar för minsta lilla. :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tror ändå arrangörerna ändå har tänkt på det mesta + alla andra myndighetskrav osv. Ibland tycker man att det blir skit, ibland bättre även om man alltid hittar punkter som kan bli bättre. Men vafan, vi slänger fram en femhundring och får trots allt köra skiten ur både oss själva och våra hojar efter egen förmåga. Det får man knappt parkera fel för nuförtiden:rock

En hedervärd inställning! SÅKLART vill klubben och alla som roddar på onsdagskvällarna, att så många som möjligt ska åka hem med ett leende på läpparna, glada och snygga! SÅKLART är det arrangörens ambition.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tycker det är bättre med 3 grupper. Det är väldigt stor skillnad på den snabbaste och den långsammaste föraren när det är en gatgrupp. Det blir för många omkörningar och det är inte bra enligt mig.

Tycker också att det kan vara bättre att ha en snabb och t ex en medelsnabb gatgrupp men då och då händer det att vissa gatförare överskattar sin kapacitet och anmäler sig till den snabba gruppen för att snabbt inse efter första passet att medelgruppen egentligen är den gruppen dom skulle anmält sig till från början och är det sen fullt i båda grupperna blir det svårt att byta grupp, mig veterligen har det bara hänt en gång (ivf när jag har varit på falken å kört) att två killar lyckats byta grupp med varann när det har varit fulla grupper!

Falken är ju en relativt kort bana och med full grupp plus stora fartskillnader blir chikanen lätt en flaskhals så det gäller att vara förutseende och ta det lugnt, lite tråkigt jag vet men nu är det som det är, man kan se det positiva i att kör dom bara en grupp gata och en grupp licens blir det mer körning för pengarna även om de snabbaste måste ta det lite lugnare!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så, om det är körning för både gat och racehojar, är det bättre med två gatgrupper (med en snabb och en långsam), och mindre körts, än bara en grupp (mer körtid men större spridning på varvtider/kompetens)?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Så, om det är körning för både gat och racehojar, är det bättre med två gatgrupper (med en snabb och en långsam), och mindre körts, än bara en grupp (mer körtid men större spridning på varvtider/kompetens)?

Som jag skrev tidigare så hellre att man delade in förare efter varv tid, men förmodligen så får inte klubben göra det. Men jag personligen vill ha mer körtid. Grymt i onsdag att få köra i 100 minuter för 400 spänn :tummenupp

De som är snabba i gatgrupperna, varför skaffar ni inte licens i stället? Betydligt säkrare att köra fort i en licens grupp än i en snabb gatgrupp!
 

Hassle

Någon måste komma sist
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Rydöbruk/Göteborg
Hoj
YZF750R -93, GSX-R1000 -02
Jag hade önskat att man snarast ändrat tvärtom mot vad man nu gjort, alltså fler istf färre grupper. Detta grundat dels på det antal ggr jag använt min surt förvärvade flex för att åka så tidigt som möjligt bara för att mötas av beskedet att det är fullt, och dels på att min gamla otränade lekamen knappt orkade med de tidigare 3*20 minuterspassen.
Detta är förstås min högst personliga åsikt, och jag är säker på att arrangörerna haft goda skäl för den genomförda förändringen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En fråga:

Jag har bankörda gatlegala racedäck till salu, Pirelli Diablo Supercorsa, http://www.rodamoto.es/OnLine/IN/pr...LLI DIABLO SUPERCORSA SC2 180/60-17 W Trasero , fram och bakdäck för mellan 200 och 800 kr styck. Finns det någon som är intresserade av att köpa? Det för 200 är bakdäck som gått lite för hårt i kallt väder och därför är lite fransiga. Fortfarande bra nog att göra 47:eek:r på Falken på mitt sista varv jag körde med dem... De för 800 är utmärkta bakdäck med massa mönster. För 400 får man ett framdäck som är kalas.
Intressant?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
En fråga:

Jag har bankörda gatlegala racedäck till salu, Pirelli Diablo Supercorsa, http://www.rodamoto.es/OnLine/IN/pr...LLI DIABLO SUPERCORSA SC2 180/60-17 W Trasero , fram och bakdäck för mellan 200 och 800 kr styck. Finns det någon som är intresserade av att köpa? Det för 200 är bakdäck som gått lite för hårt i kallt väder och därför är lite fransiga. Fortfarande bra nog att göra 47:eek:r på Falken på mitt sista varv jag körde med dem... De för 800 är utmärkta bakdäck med massa mönster. För 400 får man ett framdäck som är kalas.
Intressant?

Nej tack, fel dimension för min del.

Men imorgon så är det ju licens träning på falken. Dock så är det bilar som ska köra också, hur fungerar det? Får man mycket körtid och är det två grupper? Någon som är sämre/bättre med bil/licens än mcgata/licens?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Enligt hemsidan 1 licensgrupp MC + 1 licensgrupp Bil vilket troligen innebär 20 minuter vardera med sista timman i 2x30 minuter = en jäkla massa körning = 90 minuter = trött i säng på kvällen!!!

Och 180-däck funkar perfekt på en R1 -99!:tummenupp
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
- Hmm...kanske skulle plocka med mig räcerbilen också så blir det 180min körning :banana
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Okej det låter ju perfekt :) Då packar jag hojen och åker ner! Hoppas bara på att man slipper regnet
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
De som är snabba i gatgrupperna, varför skaffar ni inte licens i stället? Betydligt säkrare att köra fort i en licens grupp än i en snabb gatgrupp!

De som oftast är snabbast i gatgruppen ÄR folk med licens och superbikekittad hoj med slicks och däckvärmare. Vad man finner för nöje i att köra slalom bland gathojar får de nog svara för själva.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top