Only in Sweden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller att kommunen har ansvaret för de individer som de tillåter komma in i kommunen. Pss borde din by ha ansvar för/tillåta.
Det här sk kommunala självstyret, hur är det med det egentligen?

Om socialbidragen kom från staten skulle väl incitamentet att flytta vissa av sina invånare till grannkommunen men det handlar ju inte bara om bidraget utan ofta är det individer och familjer med en rad andra problem.

Tex var det väl Piteå kommun som köpte huset åt familjen Grönfors i Vojakkala. En historia som till och med har en egen tråd här på sporthoj.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Social dumpning...
Kan det bli mer Sverige?

Kommuner som inte vill betala ut bidrag hittar boende åt slöddret i annan kommun och övertalar dem att flytta. Därmed inte längre ett problem för den pådrivande kommunen.
Personligen tycker jag väl inte kommuner ska motarbeta varandra på det här sättet.

Jag tycker det är helt okej, den kommun som har politiker som vill ha dem kan få dem, de kommuner som har politiker som inte vill ha dem ska inte behöva ta dem.
Samma med migranter på EU nivå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det är helt okej, den kommun som har politiker som vill ha dem kan få dem, de kommuner som har politiker som inte vill ha dem ska inte behöva ta dem.
Samma med migranter på EU nivå.

Vill? Hur tänker du nu? Tror du kommunen har någon slags veto att sätta emot när det säljs bostäder?
Den kommun som får slödret dumpat innanför sin kommungräns behöver väl inte ha någon vilja att ha dom?

Kanske de här små kommunerna skulle göra något liknande. Köpa en fastighet i Stockholm dit man dumpar förlåt erbjuder avskrädet att bo under viss tid för att söka jobb i storstaden.
Man bygger om allt till små ettor. Efter en tid när dom blivit skrivna i Stockholm börjar man kräva dom på hyra och har dom inte fixat jobb blir det deras nya kommun, Stockholm som får betala.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vill? Hur tänker du nu? Tror du kommunen har någon slags veto att sätta emot när det säljs bostäder?
Den kommun som får slödret dumpat innanför sin kommungräns behöver väl inte ha någon vilja att ha dom?

Kanske de här små kommunerna skulle göra något liknande. Köpa en fastighet i Stockholm dit man dumpar förlåt erbjuder avskrädet att bo under viss tid för att söka jobb i storstaden.
Man bygger om allt till små ettor. Efter en tid när dom blivit skrivna i Stockholm börjar man kräva dom på hyra och har dom inte fixat jobb blir det deras nya kommun, Stockholm som får betala.
Jag hårdrar det förstås men i princip är det väl bara för den nya kommunen att vägra betala bistånd. Blir en långdragen process av en sådan sak. Sedan har vi ju fri bosättning och dessutom bor ju redan varannan bonnläpp i Stockholm och förpestar vår vackra huvudstad så om några (säkert ursprungligen lantisar) får bo i något torp på landet tycker jag det är ett litet pris för att ni ska få bo här och förstöra bostadsmarknaden, köra bil långsamt, prata konstigt och stå på fel sida i rulltrappan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Social dumpning...
Kan det bli mer Sverige?

Kommuner som inte vill betala ut bidrag hittar boende åt slöddret i annan kommun och övertalar dem att flytta. Därmed inte längre ett problem för den pådrivande kommunen.
Personligen tycker jag väl inte kommuner ska motarbeta varandra på det här sättet.

Ni borde köra en semestertur i Värmland. Trevliga vägar och fina miljöer, därtill en blick in i framtiden.

Sen röstar de som de gör och det blir som det blir...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fast Värmland är väl fint? Jag älskar Värmland. ♥️
Jag också men det finns ett mörker som kontrasterar idyllen, ett demografiskt.

Det jag har fått höra från en som jobbat där, med dessa problem, är inget mindre än skrämmande och jag har fått se en del då vi gjort "studiebesök" under mina semestrar där. Länet är i princip överlämnat. Unga driftiga drar, ffa tjejer och kvar blir en åldrande inhemsk befolkning samt grabbar med låg utbildning. Kommunerna ruineras av de som kommer. Där har du öppen förföljelse av kristna flyktingar, kränkthetskultur och mycket annat. Noterat "spökstäderna"?

Lesjöfors, Degerfors, Kil, Molkom, Charlottenberg, Töckfors, Årjäng, etc. Samhällena vid norgegränsen är döda, förutom det gigantiska köpcentrat strax utanför.

Jag häpnar när jag kommer dit och då har jag bott 10 år i Malmö, som ironiskt nog brukar förkortas Mö.

Så kommer det bli överallt och dominansen från de "nya svenskarna" kommer vara total låååångt innan de utgör en majoritet.

Det är det nya sverige, mitt bland röda stugor och ett tidigare stolt arv.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag också men det finns ett mörker som kontrasterar idyllen, ett demografiskt.

Det jag har fått höra från en som jobbat där, med dessa problem, är inget mindre än skrämmande och jag har fått se en del då vi gjort "studiebesök" under mina semestrar där. Länet är i princip överlämnat. Unga driftiga drar, ffa tjejer och kvar blir en åldrande inhemsk befolkning samt grabbar med låg utbildning. Kommunerna ruineras av de som kommer. Där har du öppen förföljelse av kristna flyktingar, kränkthetskultur och mycket annat. Noterat "spökstäderna"?

Lesjöfors, Degerfors, Kil, Molkom, Charlottenberg, Töckfors, Årjäng, etc. Samhällena vid norgegränsen är döda, förutom det gigantiska köpcentrat strax utanför.

Jag häpnar när jag kommer dit och då har jag bott 10 år i Malmö, som ironiskt nog brukar förkortas Mö.

Så kommer det bli överallt och dominansen från de "nya svenskarna" kommer vara total låååångt innan de utgör en majoritet.

Det är det nya sverige, mitt bland röda stugor och ett tidigare stolt arv.

Man blir ledsen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ylva Johansson varnar för ökad terrorrisk dvs, islamisk terror.
Efter mötet hölls en presskonferens där Ylva Johansson utvecklade varningen.
– Det här hotet är på riktigt. Vad som oroar mig enormt är en enorm ökning av antisemitism och antimuslimskt hat i EU


Hur kan hon få det till att det är hot mot muslimer.. hon är helt otrolig. Det är muslimer som utgör ett hot mot judar i Sverige, muslimer utgör ett hot när det gäller terror mot svenskar och Sverige.

Nu är det här Danmark men dessa krafter finns här i Sverige och där islam finns, en religion som hela tiden strävar efter att flytta fram sin position i samhället.
 
Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748

– Det är helt bisarrt att den som ville ha ihjäl oss ska få våra pengar, säger en av de poliser som skadades till tidningen.
Efter påskkravallerna i Örebro 2022 dömdes en 45-årig man i Högsta domstolen till 2 år och 7 månaders fängelse för grovt sabotage mot blåljusverksamhet. Trots att mannen fälldes blir poliserna skyldiga att stå för hans rättegångskostnad på 12 650 kronor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

– Det är helt bisarrt att den som ville ha ihjäl oss ska få våra pengar, säger en av de poliser som skadades till tidningen.
Efter påskkravallerna i Örebro 2022 dömdes en 45-årig man i Högsta domstolen till 2 år och 7 månaders fängelse för grovt sabotage mot blåljusverksamhet. Trots att mannen fälldes blir poliserna skyldiga att stå för hans rättegångskostnad på 12 650 kronor.
Varför?
Låst artikel.

Edit;

Aha. De yrkade och drog tillbaka ett skadeståndsanspråk de inte kan få, utifrån sin profession. Här måste ju vara fel begångna där de som gjort felen borde stå för kostnaden, alltså avstå sitt arvode.

Lär inte locka fler resoluta att bli polis. Vi får betala värre absurditeter med skatt, så varför ska inte detta vara en "samhällskostnad"? Hur det rättsväsende som borde byta namn agerar behöver väl inte någon sväva i ovisshet om.

 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte ens i Sverige skulle detta hända.

Finland, akta er vad ni leker med nu säger jag.
 

Bifogat

  • 1000041794.jpg
    1000041794.jpg
    48.3 KB · Visningar: 97
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top