Onödigt

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hightown
Hoj
R6
Onödigt?

Helt ointressant men kul jag ville prova vad min mc gör i ettans växel.
Jag blev förvånad den gör 32 km mer än min 03a gjorde.
168km/h
 
Last edited:

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Ettan

Gör den 168 Km/h !!!!! på ettan??? Banutväxling eller?? Min R1:a gör strax över 100...(edit) tror jag...
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
168 på ettan???
Jag tyckte min hade en hög etta och den varvar ur vid typ 68. eller den gör kanske 100 men så mycket vill jag inte pina den.
 

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Ort
filipstad
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
The one skrev:
Helt ointressant men jag ville prova vad min mc gör i ettans växel.
Jag blev förvånad den gör 32 km mer än min 03a gjorde.
168km/h

Min Monark moped från -59 gjorde 200km/h på 1:an :yoparty
haha.. f`låt
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
The one skrev:
Helt ointressant men jag ville prova vad min mc gör i ettans växel.
Jag blev förvånad den gör 32 km mer än min 03a gjorde.
168km/h

Vilket varvtal har du i 50 på ettan då ? Hur långsamt kan du köra / hur lågt varv kan den köras på ? Det handlar nämligen mer om det..
 

sandstream

Guest
The One skriver ju att han testat på skoj så vad man ska använda ettan till och frågor om hur han växlar saknar väl betydelse :7peta

Själv vet jag bara att min går upp på slangen på ettan :yoparty
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sandstream skrev:
The One skriver ju att han testat på skoj så vad man ska använda ettan till och frågor om hur han växlar saknar väl betydelse :7peta

Själv vet jag bara att min går upp på slangen på ettan :yoparty

Njae, jag tycker det är intressant att veta vilket varvtal det blir i krypfart, alltså, hur långsamt man kan använda hojjen... det intressanta är vilket varvtalsområde motorn kan användas på , sedan kan man dreva vilka hastigheter i toppfart som helst - men den måste vara användbar i låga farter med...
 

Nudelman

Medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en 2 hjuling
man kan ju alltid maxa den och sedan våldsamt växla ner till 1an =)... man kanske inte överlever men.. iallafall :drool
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Njae, jag tycker det är intressant att veta vilket varvtal det blir i krypfart, alltså, hur långsamt man kan använda hojjen... det intressanta är vilket varvtalsområde motorn kan användas på , sedan kan man dreva vilka hastigheter i toppfart som helst - men den måste vara användbar i låga farter med...
Jo, det är klart men det var nog inget som trådskaparen funderade på. Det var bara det jag menade :tummenupp
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sandstream skrev:
Jo, det är klart men det var nog inget som trådskaparen funderade på. Det var bara det jag menade :tummenupp

Nej - men min poäng är följande:

Min hoj gör 120 knutar prick på ettan. Då varvar den 13500 varv, hyggligt högt. Det innebär med enkel matematik att den i 12 knyck varvar 1350 varv, vilket är ganska lågt för en så pass pluttig motor. Då går den också utan ryck.

Hur gör man för att köra en hoj som gör 168 knutar på toppvarv på ettan i krypfart ? Det borde alltså bli alldeles för låga varv för att motorn ska gå jämnt.

Det är viktigare att kunna småputtra än att köra jättefort på ettan - mao har man gjort bort sig om mina påståenden ovan stämmer. Jag vill gärna ha fel - bevisa min motsats.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Pejo skrev:
Nej - men min poäng är följande: ...
Man har ju koppling ju :) Den ska ju användas till nånting oxo!

*Edit, antingen så gör man som det är gjort, eller så gör man 1an oanvändbar för att hojjen reser på sig så hemskt på första växeln vilket innebär att man "förlorar" en växel oxo. Med mig på ihopkrupen å första växeln på en CBR1000RR så reser den ingenting, bara accelererar, å accelererar :) Personligen tycker jag det känns rätt skönt.
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
OlleR skrev:
Med mig på ihopkrupen å första växeln på en CBR1000RR så reser den ingenting, bara accelererar, å accelererar :) Personligen tycker jag det känns rätt skönt.

Ja, det är ju rätt skönt. Fast å andra sidan behöver man ju inte dra järnet på ettan genom hela registret. Man kan ju bygga en hoj som är körbar på gatan också. Det känns lite töntigt om det nu är så att hojjen är svårkörd på gatan bara för att den har race:ig utväxling. Det är ju en gathoj trots allt.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top