Onödigt matchporta utblås?

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej.

Har släckt min hoj (R1 -01)med pulversläckare och den vart inte så fin så nu har jag haft isär och rengjort och bland annat slipat ur toppen för där hade det ärgat lite grann. Jag passade även på att ta bort lite gjutskägg och nu undrar jag om det är värt att matchporta utblåset när jag ändå är i farten. Finns det nåt att vinna på en i övrigt standard hoj med helsystem eller är det större risk man förstör? Bifogar en bild på utblåset. Ha i åtanke att grenröret är helt runt i anslutning mot toppen.

Mvh Tomas

uploadfromtaptalk1390739572381.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En portning är aldrig fel men frågan är om du kan porta. Har du ingen erfarenhet av det så är det 50/50 att du åstadkommer något bättre än fabriken bara genom att gräva runt lite.

Jag hade sagt låt bli. Skall det bli bra skall någon som kan göra det och då kostar det en del. På en turbosnurra är det då billigare att ladda lite mer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Matcha? Menar du mot avgassystemet?

Att porta är väl onödigt i största allmänhet? :D Att porta avgas ger mindre än att porta insuget men att porta avgas är även lättare än insug eftersom man inte behöver bry sig om vad som händer i cylindern utöver att tömma cylindern.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänker mig att han menar att fräsa upp portarna så att de matchar avtrycket i sotet från avgaset. Generellt är det i mina ögon en kass ide då man vill ha en del av formen så för att minska reversering av avgaser. Hur teorierna kring reversering står sig i en turboapplikation har jag dock noll koll på...
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Tack för tankarna. Nu är detta på en sugmotor men jag låter det nog vara ändå.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för tankarna. Nu är detta på en sugmotor men jag låter det nog vara ändå.

Hej. D-formen på dina portar är medveten, den skulle iaf inte jag ta bort. Det höjda golvet som ger tröskeln i nederkant gör ofta nytta. Gasen få lättare att följa iom att lilla radien har ökats. D-formen med dess tröskel brukar också hjälpa till att motverka backpuls. Trots att formen minskar tvärsnittsarean så ökar den ofta flödet just via högre gashastighet.

På hojar som inte har sådan form, är det vanligt att portare svetsar upp den formen du har.

Så jag skulle inte karva i tröskeln mao.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej. D-formen på dina portar är medveten, den skulle iaf inte jag ta bort. Det höjda golvet som ger tröskeln i nederkant gör ofta nytta. Gasen få lättare att följa iom att lilla radien har ökats. D-formen med dess tröskel brukar också hjälpa till att motverka backpuls. Trots att formen minskar tvärsnittsarean så ökar den ofta flödet just via högre gashastighet.

På hojar som inte har sådan form, är det vanligt att portare svetsar upp den formen du har.

Så jag skulle inte karva i tröskeln mao.

Tack för svaret Jörgen. Har själv funderat i dom banorna och att det ser ut så av en anledning.

Mvh Tomas
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top