Omgivningens reaktioner på att jag vill ha en DT125.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Mm Förstår dina tankar...

men med en Aprilia RS 50 (se bild) så hamnar i mellan lixom .
Inget riktigt moppefucko- men heller inte nån "literklubbabristpåBalle"

Utan man Blir en Som "KAN och VILL!"

Nuså är 2015 gasande bestämt , nu ska jag gå på "Bigbore"

Orderdata:
1 st. Polini - Förgasare (PWK) 24mm
1 st. Barikit - Vevlagersats (Oversize) MET C4
1 st. Barikit - Vevparti (Competition) AM6
1 st. Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
1 st. Stylepro - Kopplingskit (Standard) AM6

Aprilian behöver nu kompletteras med en bra pipa... :banana


Varför valde du en 50cc istället för en 125:a?
Afaik så tillverkas inte RS125 längre, men det var väl inte så många år sen de slutade, så de är väl inte så svåra att få tag på ?


Oförsäkrat, oskattat och oreggat (felreggat/felförsäkrat) fordon. På grund av att man redan har körkort och därför skall veta om detta så blir det automatiskt en grov förseelse.

Blir det samma sak om man skulle trimma en lätt mc?
Gäller samma så fort man trimmar något landsvägsregistrerat fordon oavsett vad det är?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Blir det samma sak om man skulle trimma en lätt mc?
Gäller samma så fort man trimmar något landsvägsregistrerat fordon oavsett vad det är?

Det skiljer lite beroende på ifall fordonet är helfordonsgodkänt eller inte. Före -99 så kunde man ibland regga om fordonen på olika sätt, turbofolket har kunnat utnyttja detta i vissa fall. Ett fordon som är helfordonsgodkänt är totalkört. Även om besiktningen släpper igenom saker som slip-on så kan polisen besikta fordonet en timme senare och du åker på en regbesiktning. På bilsidan är detta ett stort problem för de som moddar sina bilar.
Har du öppet luftfilter, sänkt bilen med t ex avkapade fjädrar eller att du har ett annat avgasystem än original så kan polisen vara benhård, då blir det regbesiktining eller t o m körförbud. Om du gjort någon modifiering av hojen eller bilen så kan också försäkringsbolaget vägra att betala ut ersättning vid eventuell skada med hänvisning till att fordonet är olagligt.

I praktiken är det ganska stor skillnad på var i landet man befinner sig. Här uppe i norr är det lite enklare att komma undan men det blir värre. I delar av södra sverige kommer många bilägare knappt ur garaget innan polisen är där. Nu kommer det snart nya kampanjer för att motverka buller och då kommer de att slå ner på framförallt slip-on på våra hojar... Det jag hört är att de kommer att inrikta sig på sporthoj- och customfolket eftersom det är vi som bullrar mest...
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Varför valde du en 50cc istället för en 125:a?
Afaik så tillverkas inte RS125 längre, men det var väl inte så många år sen de slutade, så de är väl inte så svåra att få tag på ?




Blir det samma sak om man skulle trimma en lätt mc?
Gäller samma så fort man trimmar något landsvägsregistrerat fordon oavsett vad det är?

1: för att 50 cc är roligare att trimma... (tycker jag ) och det går att klämma ut upp till 20-25 hk .... iof med 70+ cc

2:
Sant men det gäller så länge Du har ett helfordonsgodkännande och gjort för stora avsteg i från orginalet...
i mitt fall gäller 50cc /45Km/h , men genom att regga om den som lätt mc så försvinner 45km/h ,och sen när det gäller effekt,, vem f-n kan avgöra om det är 10 Lr 15 hk i maskin,, då är det de normala hastighetsbegränsningarna som gäller ,, och det är ju lika som idag med hojen,,,
Nu är det så att aprilia rs50 ser ut som en 125:a så det lär inte bli nått problem.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad jag minns från moppetiden så kan du inte regga om en moped till lätt motorcykel. Det var väldigt många fler än dig som tänkte den tanken, att man skulle kunna köra sin vråltrimmade moppe lagligt så fort man fyldle 16, men det funkar inte så. Hur många omreggade mopeder har du stött på i dina dar? Nä du.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
hur har det gått nu för TS?- lever han i en husvagn och samhället har kastat ut han, hunden skäller och gnager på hans ben nu när fido helt glömt vem husse var?
kanske han sitter på en parkbänk med en brun papperspåse och kastar glåpord mot omgivningen- allt detta tillsammans kanske- omtöcknad av castrol A747 oljerök?
vem vet?
2-takts drömmar kan lätt spåra ur och få oanade konsekvenser........

//jj
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
hur har det gått nu för TS?- lever han i en husvagn och samhället har kastat ut han, hunden skäller och gnager på hans ben nu när fido helt glömt vem husse var?
kanske han sitter på en parkbänk med en brun papperspåse och kastar glåpord mot omgivningen- allt detta tillsammans kanske- omtöcknad av castrol A747 oljerök?
vem vet?
2-takts drömmar kan lätt spåra ur och få oanade konsekvenser........

//jj

Talar Du av erfarenhet... ?

:rolleyes:
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Tack, jo jag tänkte väl det. Annars vore det ju rätt kul och billigt att inskaffa en gammal Honda mt5 och vråltrimma för att köra runt på grusstigar osv. Ett litet kul hobbyprojekt så där, men inte värt att åka fast för trimmad moppe (lol) när man har en sporthoj med 100+ häst, det vore ju nästan lite komiskt...

Vet inte hur mycket besvär det är att regga om som lätt mc/ombyggd, om det känns värt.

Det är bara att göra, finns massvis med gamla gubbar o gummor som kör trimmad veteran moppe. Har du dessutom
mc kort så blir det bara böter för oreggat fordon och ja försäkringen gäller ( den viktiga trafik delen). Ett inte allt för ovanligt sätt om man vill vara laglig är att man köper en importerad 50cc motorcykel som man reggar o besiktigar men man kör utan skylt.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Ja trafikförsäkringen gäller för att tredje part inte ska bli drabbad men sen kommer det tråkiga att försäkringsbolagen kan kräva tillbaka alla pengar dem får lägga ut av dig eftersom fordonet inte uppfyller kraven. Det är som att köra rattfull och kroka ingen tredje part ska bli drabbad men den so kört får snällt betala hade en granne förut som höll på länge och betalade på två bilar som blev skrot.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ja trafikförsäkringen gäller för att tredje part inte ska bli drabbad men sen kommer det tråkiga att försäkringsbolagen kan kräva tillbaka alla pengar dem får lägga ut av dig eftersom fordonet inte uppfyller kraven. Det är som att köra rattfull och kroka ingen tredje part ska bli drabbad men den so kört får snällt betala hade en granne förut som höll på länge och betalade på två bilar som blev skrot.

Har fått trafikförsäkringen godkänd av försäkringsbolaget(IF) för en hemma byggd 25 moppe skulle vara konstigt om dom skulle neka ersätting då lr?
 
Last edited:

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Ja trafikförsäkringen gäller för att tredje part inte ska bli drabbad men sen kommer det tråkiga att försäkringsbolagen kan kräva tillbaka alla pengar dem får lägga ut av dig eftersom fordonet inte uppfyller kraven. Det är som att köra rattfull och kroka ingen tredje part ska bli drabbad men den so kört får snällt betala hade en granne förut som höll på länge och betalade på två bilar som blev skrot.
Jo, men det gäller när du varit väldigt oansvarig typ fyllekörning. Har själv vurpat med trimmad moppe och fick ut för sveda o värk och förlorad arbetsinkommst.
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Bara kostnaden för en registreringsbesiktning gör ju att det inte är värt det. Bättre att köpa en vintage 125:a och renovera och göra fin...:)

sen ( iänkte lite till..)
Har man Råd å bygga om... har man råd å regga om

å vem f-n vill ha en Skitraka (125:a) när man kan våldstrimma en 50 kubikare..:brynad

125 cc är sååå..... B
....med stroke å borr så passerar man ju snart 200+ cc , Hur kul e de?

Näe
Medel: våldstrimmad 50cc .
Mål: passera 150Km/h
Handikapp; med fet gubbe på :död


Nu pratar vi utmaningar...
:fakta



PS
Det är aldrig försent å ge upp!
 
Last edited:

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Var inne på samma spår för några år sen och var ytterst nära att slå till på en CRM 125:A
Kruxet är att dom känns ruskigt slöa bara, CRM:en var iofs strypt till 15hp men jag provade även en MTX 125 och en RD125:a
Dom är dessutom hopplöst efter när det gäller fjädring :crash
Jag började då jaga efter en TS 250 eller CRM 250 (import) men gick bet så det blev en RD 350 istället.
Men nu sätter suget igång när det finns fler dårar där ute!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Cross/enduro har jag kört aktivt tidigare, men det är inte aktuellt nu då jag vill kunna köra längs landsvägar till mina gamla skogs-/grusgropsområden. Att den är slö är lite av charmen också, det är som att köra en slö bil, kul att få jobba lite!

Anledningen till att det är just DT125 jag vill ha, är att jag ihop med min bror i min ungdom hade en 84:as DT125LC. Jag har fortfarande kvar den tjocka instruktionsboken :)


Inte för att vara sån men då hade jag valt en KTM freeride. Fast det är ju en annan prisklass. :glömdet
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
sen ( iänkte lite till..)
Har man Råd å bygga om... har man råd å regga om

å vem f-n vill ha en Skitraka (125:a) när man kan våldstrimma en 50 kubikare..:brynad

125 cc är sååå..... B
....med stroke å borr så passerar man ju snart 200+ cc , Hur kul e de?

Näe
Medel: våldstrimmad 50cc .
Mål: passera 150Km/h
Handikapp; med fet gubbe på :död


Nu pratar vi utmaningar...
:fakta



PS
Det är aldrig försent å ge upp!

Håller med till 100% smått är kul!:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top