Ombyggt fordon eller Amatörbyggt?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har en BMW R1100RS som jag kom över billigt.
Ganska trist att köra, tycker jag. Skulle vilja ha en traditionell framgaffel. Skulle då behöva den typ av styrhuvud som sitter på Nine T.
Mao en enkel lite svetsad konstruktion. Dilemmat är att det är ju där Ramnumret sitter!
Blir det amatörbyggt fordon för en så enkel ombyggnad? Dilemma två är att original styrhuvud är i Aluminium. Annars hade det väl varit ett alternativ att svetsa om original ramen.

Vägledning innan jag tar kontakt med SFRO

/ Mats
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Byt till något som du gillar att köra istället
Ditt förslag kostar, du vet inte hur bra det blir, stökigt att få godkänt.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
GGG… ha ha ha… du sa det själv.

Jag har men drömhoj redan. Så det är inte problemet. Jag vill döda min lediga tid med någonting roligt att göra.

Så min fråga står fortfarande kvar!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
GGG… ha ha ha… du sa det själv.

Jag har men drömhoj redan. Så det är inte problemet. Jag vill döda min lediga tid med någonting roligt att göra.

Så min fråga står fortfarande kvar!
Hakar på Two Stroke Man, har själv en R1200S som var ganska drögig, var tvungen att bända ner den i kurvorna. Tips från Josef var att höja den en bit bak - gjorde så, ökade förspänning både fram o bak samt bytte däcken (platta - inte av mig, förra ägaren) blev en helt ny hoj. Inte så lättsvängd som min Tuono men mycket bättre
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte minns fel så måste du bygga om 3 större saker för att få igenom det som ombyggt fordon, och tror inte du kan få igenom det som amatörbyggt om det bara är ett lite ändrat fabriksfordon.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Börja med att köpa SFROs bygghandbok. Ta sen kontakt, dom brukar vara hjälpsamma.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag förstår dig fullt ut, att byta gaffel framstår ju som ett vettigt genomtänkt projekt jämfört mot med vad jag håller på med?

Ombyggt fordon är tre större ändringar, tex hjulbas, motor och bromsar dock så låter ett gaffelbyte ut som att det nog kan bli ändrat fordon om du kan behålla geometrin på ramen, skulle tro att mest kritiskt är axelavståndet. Börjar glömma då det nu är några år sen jag höll på med detta och regbesiktade.

Enklast är väl att i första hand kontakta bilprovningen och diskutera vad ändringarna innebär och möjligheten att flytta ramnummer till nytt styrhuvud eller annat ställe på ramen. Utan att veta säkert bör man nog kunna flytta ramnummer till annan plats eller nytt styrhuvud om det görs på rätt sätt. Vill minnas att det ska gå att flytta numret men att det inte är nåt man gör själv hemma i garaget med stansar från Biltema. Annars får man ju kolla med SFRO vad dom säger om man kan fixa nåt via dom.

Opus i Luleå var i alla fall väldigt hjälpsamma för att hitta bästa lösningen i mitt fall för att regbesikta med ändringarna (kompressorn). Även SFRO var hjälpsamma då jag talade med en kille på telefon.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
På vilket sätt är du missnöjd med originalet? Har du testat att laborera med fjädringen?
Missnöjd och missnöjd. Vill ha en rolig, udda, annorlunda hoj.
åka till och från jobbet ell till kiosken och köpa glass. Ska inte bli något utställningsfordon. Men lite idéer om utseende har jag i mitt huvud.

Jag har justerat upp fjädrarna lite, inom rimliga gränser. Blev lite bättre. Mest läskigt att upplevelse av bromsning är så annorlunda. Är väl förstås en vanesak.
Hakar på Two Stroke Man, har själv en R1200S som var ganska drögig, var tvungen att bända ner den i kurvorna. Tips från Josef var att höja den en bit bak - gjorde så, ökade förspänning både fram o bak samt bytte däcken (platta - inte av mig, förra ägaren) blev en helt ny hoj. Inte så lättsvängd som min Tuono men mycket bättre
Har läst lite på både svenska och amerikanska forum om att korta av A-armen fram några mm. Men även reaktionsstaget bak ska kortast.
Framdäcket är faktiskt i nyskick redan.

Om jag inte minns fel så måste du bygga om 3 större saker för att få igenom det som ombyggt fordon, och tror inte du kan få igenom det som amatörbyggt om det bara är ett lite ändrat fabriksfordon.
Ja, jag är också ganska säker på att det är så.
Med ny framgaffe, nya bromsar så saknas bara en Turbo. Då är cirkeln sluten ?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag förstår dig fullt ut, att byta gaffel framstår ju som ett vettigt genomtänkt projekt jämfört mot med vad jag håller på med?

Ombyggt fordon är tre större ändringar, tex hjulbas, motor och bromsar dock så låter ett gaffelbyte ut som att det nog kan bli ändrat fordon om du kan behålla geometrin på ramen, skulle tro att mest kritiskt är axelavståndet. Börjar glömma då det nu är några år sen jag höll på med detta och regbesiktade.

Enklast är väl att i första hand kontakta bilprovningen och diskutera vad ändringarna innebär och möjligheten att flytta ramnummer till nytt styrhuvud eller annat ställe på ramen. Utan att veta säkert bör man nog kunna flytta ramnummer till annan plats eller nytt styrhuvud om det görs på rätt sätt. Vill minnas att det ska gå att flytta numret men att det inte är nåt man gör själv hemma i garaget med stansar från Biltema. Annars får man ju kolla med SFRO vad dom säger om man kan fixa nåt via dom.

Opus i Luleå var i alla fall väldigt hjälpsamma för att hitta bästa lösningen i mitt fall för att regbesikta med ändringarna (kompressorn). Även SFRO var hjälpsamma då jag talade med en kille på telefon.
Finns möjlighet att ”flytta” ramnummer. Ja du ökar möjligheterna.
Får ringa min närmaste SFRO gubbe.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Missnöjd och missnöjd. Vill ha en rolig, udda, annorlunda hoj.
åka till och från jobbet ell till kiosken och köpa glass. Ska inte bli något utställningsfordon. Men lite idéer om utseende har jag i mitt huvud.

Jag har justerat upp fjädrarna lite, inom rimliga gränser. Blev lite bättre. Mest läskigt att upplevelse av bromsning är så annorlunda. Är väl förstås en vanesak.

Har läst lite på både svenska och amerikanska forum om att korta av A-armen fram några mm. Men även reaktionsstaget bak ska kortast.
Framdäcket är faktiskt i nyskick redan.


Ja, jag är också ganska säker på att det är så.
Med ny framgaffe, nya bromsar så saknas bara en Turbo. Då är cirkeln sluten ?

Det där med att ändra geometrin tycker jag låter som en intressantare väg att gå.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Problemet med att ändra geometrin som jag nu minns det är att det ska vara en hyfsad ändring av gaffelvinkel eller hjulbas, men det kan ju vara en bra idé i detta fallet om man vill ändra egenskaperna med hjälp av annan gaffelvinkel och annan hjulbas.

Kruxet blir väl att du måste få till två ändringar till om du ska få igen den som ombyggt fordon. Bromsarna blir kanske en ändring "på köpet" med gaffelbytet men du måste i alla fall hitta en till ändring, så då är väl turbo eller kompressor ett bra alternativ ?

Jag tror du ska börja med Bilprovningen Opus och höra vad dom säger om att flytta ram nr och byta gaffel och regbesikta som ändrat fordon. Funkar inte detta tar du SFRO och hör med dom om du inte går all in och ska ha tre ändringar.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top