Ombyggt/Amatörbyggt fordon effekt på papper?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vill man bygga så ska man förstås. Annars fanns det en del riktigt sportiga 400 cc på 90-talet.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Vill man bygga så ska man förstås. Annars fanns det en del riktigt sportiga 400 cc på 90-talet.

Absolut, men föredrar den moderna looken, och sen har jag på något sätt fått för mig att äldre hojar ofta behöver lite mer uppmärksamhet vad det gäller underhåll och renoveringar/isärplockningar etc ;) Jag gillar att mecka och göra fordon "mina egna" men det finns en gräns och köra är roligare än att skruva :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Absolut, men föredrar den moderna looken, och sen har jag på något sätt fått för mig att äldre hojar ofta behöver lite mer uppmärksamhet vad det gäller underhåll och renoveringar/isärplockningar etc ;) Jag gillar att mecka och göra fordon "mina egna" men det finns en gräns och köra är roligare än att skruva :)

Så du menar att du tror att det blir mindre jobb att bygga ihop en fräck sporthoj av delar från div olika hojar och få den genom SFROs besiktning än att modernisera och underhålla en 90-talshoj?

Ok, vad har du tänkt utgå från för ram?
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Så du menar att du tror att det blir mindre jobb att bygga ihop en fräck sporthoj av delar från div olika hojar och få den genom SFROs besiktning än att modernisera och underhålla en 90-talshoj?

Ok, vad har du tänkt utgå från för ram?

Jag tror att det blir mer jobb koncentrerat i början (dvs under höst/vinter/tidig vår) men mindre jobb när man väl vill åka, dvs när den är klar! :)

Har kikat lite på att köra en R6 ram från 2005 alternativt en R6S från 06-09 (de är lika dana) Detta då en XJ6 motor borde passa ganska lätt! (XJ6 är ju baserad på en FZ6 motor, som är baserad på en R6 motor från 2005, så utsidan och fästen är ganska lika.)

Men annars har jag även kollat på 848 ram, där blir det dock lite svårare att hitta en motor som fungerar utan allt för stora justeringar.

Men innan jag ens bestämde mig för något så ville jag veta om det ens skulle gå, så nu är jag kanske lite mer fri att tänka på det praktiska :) :yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Men annars har jag även kollat på 848 ram, där blir det dock lite svårare att hitta en motor som fungerar utan allt för stora justeringar.

Att sätta i en annan motor i en 848-ram och regga som amatörbygge är nog inte det lättaste. 848-motorn är ju en bärande del i ramen, och när jag bollade den idén (sätta in annan motor i Ducatiram) med sfro:s representant så rekommenderade han det inte alls eftersom de inte kan veta hur en annan motor än just Duccemotorn klarar av belastningarna. Så där var det stopp och han var inte vidare villig att godkänna ett sådant bygge. Så jag byggde en egen ram istället till mitt amatörbygge. Och ännu gladare är jag för det, för fan vad bra det blev :hihi
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Att sätta i en annan motor i en 848-ram och regga som amatörbygge är nog inte det lättaste. 848-motorn är ju en bärande del i ramen, och när jag bollade den idén (sätta in annan motor i Ducatiram) med sfro:s representant så rekommenderade han det inte alls eftersom de inte kan veta hur en annan motor än just Duccemotorn klarar av belastningarna. Så där var det stopp och han var inte vidare villig att godkänna ett sådant bygge. Så jag byggde en egen ram istället till mitt amatörbygge. Och ännu gladare är jag för det, för fan vad bra det blev :hihi

Kan vara bra att veta att de inte gillar den idén, tack!:fyllisar
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top