Olycksdrabbade Vägsträckor !!!

Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Hej !

Fick just ett samtal från Jesper (Galne dansken) han stod precis vid generatorböjen på bogesund, dom håller på och gör reportage om vägsträckor/böjar där man skulle kunna underlätta för Mc om det inte satt räcken osv..., även kurvor som ni vet "nyper" med märkliga räcken på såkallade "fel ställen".

Han behöver få in alla tips som går, kan vara i hela landet !

Skriv här och tala gärna om vad sträckan heter i sitt riktiga namn såsom "slingerbulten" heter jue ngt helt annat...

Jesper går in och kollar här och plockar upp, dom håller på till 15.00 idag ca så tveka inte om ni kan vet ngn sträcka som man kan ta upp..../Mvh M
 

IronMike

Guest
Mina förslag österort:

-Riksväg 274, en populär hojväg.. Sträckan vaxholm-värmdö via Rindö. För de som inte kan vägen till 100% så saknas det en del varningsskyltar. T ex om man kommer från Rindö i riktning mot Gustavsberg, strax efter skyttebanan vid Myttinge, så går vägen uppåt, bakom krönet svänger den relativt skarpt, och vad jag kan minnas är det dåligt skyltat. En fd bekant gick av där förra sommaren, Stenslätten heter just det området.

-Riksväg 222. I riktning mot Mölnvik / "trafikplats charlottendal", de som kommer från Ingarö, och ska ut på motorvägen i riktning ut mot värmdö -saknar påfartsramp. Det är 90 km/h på platsen, och bilarna får accelerera från 0 vid stopskylten (stopskylten står i väggrenen till högerfilen på motorvägen). Mycket hojjar passerar sträckan, för att just ta "sjövägen" mot Vaxholm & Bogesund. Kommer man och eldar på där, som många gör. Så är det bara en tidsfråga innan vi har en dödsolycka där. Spec en sommarkväll, då bilarna från Ingarö har solen i ögonen, och knappast ser en hoj komma i 200+.

..sen en väg söderort som kan vara ganska förädisk är väl 569, från gamla södertäljevägen ner mot skansundet. Om man har Mörkö i ryggen, och kör mot väg 259, kanske 1,5 km efter Saltnäs, eller om man kör södergående strax efter Hästhagen. Så finns en ganska märklig kurva, det känns som att den svänger 360 grader, den både nyper och känns feldoserad första gångerna man åker där. Men ofta finns där även rullgrus. Kommer man och kör norrgående, så kan det även vara på tok för lätt att komma i för hög fart in i kurvan...

http://maps.eniro.com/servlets/TilesDataServlet?id=SE_sv_standard_5_57000.0_58.0_256_128_-4_-12

(på bilden syns kurvan uppe till vänster), men det finns helt klart fler luriga partier på den sträckan..

Jag har massor fler exempel om det så önskas (kör taxi och lägger väl i snitt 50 mil om dagen, i stor-sthlm)
 
Last edited:

IronMike

Guest
Tjör du sau fårt? :gnissla
Nejfan, just där håller iaf jag igen.. Men de finns ju de som eldar på där, även svårt att se för motorcyklister att det finns en angränsande "påfart" på platsen. Man ser ingen påfartsramp osv, ser ut som en raksträcka framöver, och folk varken tänker på att lägga sig i högerfilen, eller släppa på gasen.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Så finns en ganska märklig kurva, det känns som att den svänger 360 grader, den både nyper och känns feldoserad första gångerna man åker där.
Vad är det för fel med nypande kurvor och feldoserade vägar??
Är inte variationen en del av tjusningen med mc-körningen? Jag vill ha sånna vägar kvar.
Viktigare att hitta märkliga/skymda/oskyltade utfarter och farliga objekt i ytterkant av kurvor.
Har inga bra förslag på förbättringar just nu bara.
Kommer man och eldar på där, som många gör. Så är det bara en tidsfråga innan vi har en dödsolycka där. Spec en sommarkväll, då bilarna från Ingarö har solen i ögonen, och knappast ser en hoj komma i 200+.
Motorcyklisten kaske också ska ta och tänka lite om den där bilisten verkligen ser mig nu när jag kommer i 200 och har solen i ryggen. Men visst, påfarter på 90- och 110-vägar borde var byggda så att bilisten åtminstonde har en chans att komma upp i aktuell fart innan de kör ut på vägen. Att det sedan finns såskoppar som ändå kör ut på motorvägen i max 70 oavsett längd på accelarationsfältet kanske är svårt att bygga bort.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tack Nogger och IronMike - vi får vad SVD bringer.... Och jag har bett att man inte kommer med headlines ala "MC-Döden"

Sen är det inget fel på nypande kurvor - syftet är ju att vi ska till så det i framtiden t. ex. finns en skylt som visar att kurvan nyper eller den kräver extra attention för MC.

Sen är syftet exakt att vi under 2007 ska peka ut dom vägavsnitt - vart vi kör mycket - som det finns faror för MC. Målet är att bygga om på dessa punkter så det blir mera säkart att åka där på MC.

Se till att Ni rapporterar in på SMCs hemsida om såna punkter.

Mera material i tråden här är inte nödvendigt nu, eftersom at jag har skickad innehållet till SVD.
 

IronMike

Guest
Vad är det för fel med nypande kurvor och feldoserade vägar??
Är inte variationen en del av tjusningen med mc-körningen? Jag vill ha sånna vägar kvar.

Ja självklart menade jag inte att man skulle bygga raksträckor av alla vägar, utan just skylta bättre eller tillverka nya skyltar, om att t ex vissa kurvor nyper - eller på en skylt något sånär i förväg meddela föraren om hur det ser ut bakom kurvan / krönet etc.

Man har ju råkat ut för en och annan aha-upplevelse, där t ex skördeströskor stått parkerade bakom ett krön och tagit upp mer el mindre hela körbanan, och någon bit jordbruk intill, hade man satt upp ordentliga skyltar om att sånt kan förekomma, så kanske man skulle iakta större försiktighet på många platser...
--

Galne dansken, m fl

Jag tycker det är jättebra initiativ iaf! :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ja självklart menade jag inte att man skulle bygga raksträckor av alla vägar, utan just skylta bättre eller tillverka nya skyltar, om att t ex vissa kurvor nyper - eller på en skylt något sånär i förväg meddela föraren om hur det ser ut bakom kurvan / krönet etc.

Man har ju råkat ut för en och annan aha-upplevelse, där t ex skördeströskor stått parkerade bakom ett krön och tagit upp mer el mindre hela körbanan, och någon bit jordbruk intill, hade man satt upp ordentliga skyltar om att sånt kan förekomma, så kanske man skulle iakta större försiktighet på många platser...
--

Galne dansken, m fl

Jag tycker det är jättebra initiativ iaf! :tummenupp
Jordbruk och tillhörande redskap är tämligen vanliga företeelser utanför tätorterna i det här landet...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top