Olycka under provåk?

tobb80

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF 1000R
Tjena, ska sälja min hoj och funderar på på vad som skulle gälla om en potentiel köpare skulle lägga hojen under en provtur?
 

svanberg00

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2007
Ort
Åsa
Hoj
Söker!
Det ända rätta är väl att han köper hojen/ersätter dej. Men om det finns någon "lag" som styrker det är jag tveksamtill. Om du är osäker så kan ni väl skriva ett "avtal" eller liknande innan han provkör.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Skriv ett avtal för att få det obligationsrättsligt.. Jag skrev en mall i en annan tråd om just samma sak. Skulle leta upp det åt dig om det inte vore för att jag är sjuk och halvt medvetslös för stunden, och därför knappt orkar skriva det här.

Om inte avtal - skadeståndsrättsligt.

Lycka till.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
"Crash it you buy it" Gör upp det före:tummenupp
Alternativt så kan du förklara för honom att testa hojen fullt ut får han göra efter köp, så kan han/hon få puttra fram lite och testa växlar o bromsar, vill han/hon ändå testa hur hojen går i mera fart, så släng upp personen bakom dig o braka iväg en sväng:)

Iofs är allt detta lätt o säga, klart att den som vill köpa vill ta en provrunda, och det är svårt att neka det med om det är "bra vibbar" man får väl lida och våndas en stund under provkörningen..
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Sålt bort båda min hojar nu på 2 veckor och jag lät han som kom o kolla på hojen provköra. Dock så visste jag vem ena killen var och den andra kändes schysst. Båda två gick bra och hojarna blev sålda :tummenupp

Men nu när man läser det här så skulle man ju åtminstonde ha skrivit ett avtal om att krashas hojen så köper han/hon den.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Sålt bort båda min hojar nu på 2 veckor och jag lät han som kom o kolla på hojen provköra. Dock så visste jag vem ena killen var och den andra kändes schysst. Båda två gick bra och hojarna blev sålda :tummenupp

Men nu när man läser det här så skulle man ju åtminstonde ha skrivit ett avtal om att krashas hojen så köper han/hon den.

Kanske ska söka upp dom och skriva ett avtal nu istället? :tungan
 

Peter.E

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
vtr1000 sp1
Vad med pengar på bordet innan provkjørning, slipper man problemet :)
 

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Gsxr 750 -98
Sålt bort båda min hojar nu på 2 veckor och jag lät han som kom o kolla på hojen provköra. Dock så visste jag vem ena killen var och den andra kändes schysst. Båda två gick bra och hojarna blev sålda :tummenupp

Men nu när man läser det här så skulle man ju åtminstonde ha skrivit ett avtal om att krashas hojen så köper han/hon den.

Lite snabbt OT.... men sålde du gsxr:en på din avatar? 750 lr 600, år? vad fick du? Är ute efter en 750, därför lite inressant att veta.....
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Lite snabbt OT.... men sålde du gsxr:en på din avatar? 750 lr 600, år? vad fick du? Är ute efter en 750, därför lite inressant att veta.....
En 97as 750 i mkt bra skick, fick 29 för den vilket var ett väldigt billigt pris enligt mig. Men samtidigt gick det fort att bli av med den :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ev. försäkring brukar få stå för reparationen. Vad som kan anses rimligt om en ev. köpare kraschar är väl att han/hon betalar:

1.) Självrisken
2.) Bonusförlust
3.) Ersättning för försenad försäljning, som lär bli resultatet.

Så till vida han/hon inte köper hojen!

Mvh!
// Niklas
 

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Gsxr 750 -98
En 97as 750 i mkt bra skick, fick 29 för den vilket var ett väldigt billigt pris enligt mig. Men samtidigt gick det fort att bli av med den :)

Ok. Tack för svar. Velar lite mellan att skaffa likadan 750, helst 98:an med insprutning eller 96-98 fireblade, Jäkligt svårt att bestämma mig :va Fördelar och nackdelar med gixern enligt dig? :confused:
 

"Rask"

Guest
Ok. Tack för svar. Velar lite mellan att skaffa likadan 750, helst 98:an med insprutning eller 96-98 fireblade, Jäkligt svårt att bestämma mig :va Fördelar och nackdelar med gixern enligt dig? :confused:


Har haft två, sålde min sista i våras, finns inga nackdelar förutom en, är ju av en viss anledning den kallas bullrumpa :)
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Jag flikar in med att bladen har bättre sittställning om du är långväxt.
 

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Gsxr 750 -98
Har haft två, sålde min sista i våras, finns inga nackdelar förutom en, är ju av en viss anledning den kallas bullrumpa :)

Hehe..... Bullrumpan stör mig inte ett dugg faktiskt, tycker den är ganska tuff :D

Jag flikar in med att bladen har bättre sittställning om du är långväxt.

Det där med sittställningen har jag funderat lite på.... jag är visserligen bara 1.75 men man vill ju gärna kunna åka några mil utan att börja grina liksom... Men så obekväm är den väl inte? :va Vilken som är bäst att skjutsa på är väl ganska givet antar jag, men är sukkan riktigt dålig att bli skjutsad på eller funkar det ok? :confused:
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
När jag köpte hoj sist så tog jag en puttrande tur runt området och kände på växlarna UTAN utrustning på mig. Och när jag ska sälja så blir det samma. Vill man brassa helvete får man göra det när man köpt den!
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Jag har min hoj till försäljning, och provkörning kommer då ske med pengarna på bordet..
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Ev. försäkring brukar få stå för reparationen. Vad som kan anses rimligt om en ev. köpare kraschar är väl att han/hon betalar:

1.) Självrisken
2.) Bonusförlust
3.) Ersättning för försenad försäljning, som lär bli resultatet.

Så till vida han/hon inte köper hojen!

Mvh!
// Niklas


Tjena,
Stämmer verkligen detta? För försäkringen jag har den är ju skriven på mig och täcker ju inte skador på hojjen om tex en polare lånar min hoj och skvaddar den. Dvs om den varit helförsäkrad då.
Men nu till på köpet så är min hoj halvförsäkrad så då täcker ju inte försäkringen ens hojjen om jag själv sabbar den. Kan försäkringsbolaget då stå för kostnaden om en ev. köpare skulle provköra den?
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Tjena,
Stämmer verkligen detta? För försäkringen jag har den är ju skriven på mig och täcker ju inte skador på hojjen om tex en polare lånar min hoj och skvaddar den. Dvs om den varit helförsäkrad då.
Men nu till på köpet så är min hoj halvförsäkrad så då täcker ju inte försäkringen ens hojjen om jag själv sabbar den. Kan försäkringsbolaget då stå för kostnaden om en ev. köpare skulle provköra den?

En eventuell köpare ska teckna försäkring för hojen de tänker köpa. Har de inte den giltig inför en provkörning kommer de inte få åka med min hoj. Har själv en försäkring som endast täcker körning av mig själv. Går köpet igenom gäller försäkringen från avtalsdagen annars blir den per automati annulerad. Bara för köparen att slå en signal till bolaget och säga att köpet inte blev av.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
När jag köpte hoj sist så tog jag en puttrande tur runt området och kände på växlarna UTAN utrustning på mig. Och när jag ska sälja så blir det samma. Vill man brassa helvete får man göra det när man köpt den!

Då hade inte jag köpt din om jag var spekulant! Givetvis ska den testas ordentligt så ev. defekter upptäcks. De senaste hojarna jag sålt har folk inte ens velat provstarta innan de köpte, sånt ställer jag mig fundersam till.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top