Olycka på Sviestad 16/5

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
finner inte ord när jag läser sånt här, får en klump i halsen, att nöjje såfort kan övergå i tragik :(
Det börjar bli lite för mycket av det onda när det gäller hojåkning.
V.i.f
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Tisdag förmiddag, Axxexs och jag styr bussen upp till Sviesta för lite tisdagsträning. Detta skulle bli min premiärtur på banan, kände att jag behövde testa banan inför tävlingen nästa helg.
Jag hinner aldrig ut på banan på grund av "en krasch". Vi väntar länge, Torkel kallar till förarmöte och berättar att en allvarlig olycka inträffat, men att man inte vet hur passa allvarlig den är. "Killen andas, men det är precis" säger Torkel. Efter ännu en tid kallar Torkel till nytt förarmöte och berättar att träningspasset är avblåset, då tre läkarteam jobbar med att försöka rädda Stefan. En dödstystnad sprider sig bland alla närvarande.

Vi åker hem till Torkel där vi sitter och pratar om vad som hänt. Känns skönt och viktigt att få prata av sig med andra personer som varit närvarande.
Efter några timmar får vi reda på att Stefan inte klarat sig. :(

Tänker på er alla som var närvarande på Sviesta igår, tack för ett lungt och proffsigt sätt att hantera situationen. Bra Torkel att träningen blåstes av. Glädjen att köra bana, som vi alla annars älskar, försvann i ett naffs.

Sänder varma tankar till alla er som kände Stefan.

VIF
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Clifton skrev:
2169064 Här kommer en bild

En till från när vi var på gelleråsen i onsdags

Vila i frid stefan vet inte vad jag ska säga just nu
 

Bifogat

  • Hårda grabbar 2.JPG
    Hårda grabbar 2.JPG
    86 KB · Visningar: 619

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Frukansvärt tragiskt detta. Vet hur ni känner nu bla Bjork.....
Kommer nog kännas som att tiden för er stannar ett tag medans resten av jorden snurrar på. Ibland kommer ni förmodligen bara skrika rakt ut och vilja att folk skall se vad som har hänt, hur ont ni har inombords, hur ni sörjer.
Ibland kommer man fundera om vissa verkligen bryr sig runt omkring en, ibland så kan dom ju inte för dom vet ju inte.....trots att man vill att hela världen skall veta vilka goa killar som gått bort. Ni kommer gå runt med sorg, men få kommer se det mörka ni genomgår och få kommer förstå....

Därför får ni vänner söka upp varandra och vara varandras stöd, och det kommer att lätta så småningom, det gör det, era bortgågna vänner vill heller inte se er totalt nere hela tiden. Dom vill förmodligen att ni skall leva fint och önskar er allt det bästa i livet. Att ni sedan skänker dom en tanke varje dag uppskattar dom säkerligen, men ni skall inte sjunka för djupt, för det skulle inte era vänner viljat.

Jag vet hur svårt denna skit är som drabbat er nu, har fått min lillebror mördad och förlorat min bäste vän Timmy i mcolycka för 2 år sen.
Det blir bättre snart, det vet jag och jag hoppas att ni alla nära o kära kommer över detta och förstår hur mycket man än vänder och vrider på saker och ting så kommer inte den som gått bort tillbaka. Det jobbiga är ju den omställning man måste göra från att ha haft nån där hela tiden till att inte vara där.
Precis som att bli amputerad, har man haft en högerhand i 25år och sen måste amputera den så är det ju sån omställning så den blir svår att ta till sig, men efter tag så vänjer man sig vid det.

Ta nu Martin och Stefan till en egen plats i era hjärtan där dom får bo så länge ni lever.

Önskar er all lycka med sorgearbetet och att det kanske hjälper med lite ord från andra som genomlidit det hemska med någons bortgång.

Till anhöriga och vänner vill jag också säga: Det gör ont i mig när man vet dom känslor i kan tänkas ha just nu av uppgivenhet och ångest. Skänker er mina tankar.

Stefan och Martin: Kör hårt killar, hos oss är tiden lång, hos er bara en bråkdels sekund.

Mvh Saso
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Klumpen i magen är kvar. Har inte lyckats skingra tankarna alls idag. Bara snurrat runt. Jobbet funkade hyfsat, nackdelen med att jobba med människor är att man själv alltid ska visa upp en glad och positiv yta. Oavsett hur man känner inombords.

Det är så mycket just nu, så oerhört trött. Vill bara sova.
Men jag är glad att jag fick se bilder av Stefan, har gjort att jag kan focera bort minnesbilderna. Bearbetning pågår.

Kämpa vidare allihop.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Neeej. Jag trodde inte heller det var sant. Hörde igår först om olyckan men fick inget namn. Att man nu, just här, fick veta att det var Stefan. Ussch. Jag han inte lära känna Stefan så vädigt väl, vi hade mycket att prata om till helgen och nu är han inte på vår gjord längre. Det hela är svårt att förstå. Det lilla vi har pratat så har det för varje gång blivit klart för mig vilken bra kille Stefan var och är... för man får ändå tro att vi ses i himlen.

Hoppas, hoppas att du har det bra Stefan.

Många tankar till anhöriga och vänner,

Kristoffer
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
RR_larsson skrev:
2169867
attachment.php
En till från när vi var på gelleråsen i onsdags

Vila i frid stefan vet inte vad jag ska säga just nu
Dom här två herrarna besökte mig senast i måndags! De skulle visa hur man kränger däck i depån. Stefan tjatade på mig att jag skulle med till karlskoga å köra.

Väl på Sviestad tisdagen skulle jag äntligen få köra igen med Larssons hoj skulle ge mig ut i samma klunga som stefan, men pga att fotpinnen satt löst så kom jag aldrig ut med dem.

När man väl var ute dröjde det inte mer än efter ett varv så var det gulflagg nere i bergskurvan menvafan såg ju ingen som hade åkt av, kollade upp på kullen/vallen och där låg någon. Fan vad gör han där uppe!!!!!! Tänkte stanna. Men åkte in i depån och Larsson berättar att det kanske var stefan.

Framme hos stefan ser man redan från början att det inte ser alls bra ut! Strandelin kommer med sin motorcykel och jag ber han göra vad han vet och tror är rätt Då jag är väldigt dålig på abc och livräddning, medan jag håller hans motorcykel... Det var inga roliga minuter att beskåda då man var helt hjälplös och inte kunde göra någonting...

Vila i frid Stefan!
Tankar går till anhöriga och vänner.
 

cecilia-cicci

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Lerum-Tollered
Hoj
På gång...
Fruktansvärt tragiskt. Det finns inga ord! Beklagar oerhört för det hemska som inträffat. Tankar går till familj, vänner - nära o kära!

Vila i frid Stefan!
 

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Finspång
Hoj
CBR600RR 05
Tack Stefan för den tyvärr korta tid jag fick träna/åka med dig.
Du och Patrik(93) gjorde så att jag kände mig välkommen som träningskamrat.
Kommer sakna ditt öppna och varma sätt.

Mina tankar är hos dig, din familj och vänner
Kram och vila i frid
Olle
 

Anteman

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Nyköping
Hoj
R1 Racehoj-05 (Såld)
Fruktansvärt att något så hemskt har inträffat. Kände inte Stefan direkt så, snackade bara en del under licenskursen på Sviestad i april. Känns helt overkligt att han bara ska vara borta. Hade hoppats på att få träffa & snacka med honom fler gånger på träningar/gatåkningar ....

Mina tankar går till vänner,bekanta,familj & alla som var på träningen i tisdags...

RIP Stefan ...
 

RoadRunner01

-"Revisorer är också människor!"
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Linköping
Hoj
Vill ha snabb. Borde inte...
Som många sagt tidigare, det känns mest tomt. Man fattar det inte. Som sjukvårdare och motorfunktionär så reagerar man på att det ska bara inte få hända. Inte på en bana. Banor ska ju vara mycket säkrare än trafikerade vägar. Tack alla ni som var på plats och gjorde vad ni kunde.

Kommer att sakna dig på jobbet och på banan, Stefan. Hoppas att du har det bra där du är nu...

L
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Hedra minnet av Stefan och Martin på SM?

Vore det inte bra om vi (funktionärer och förare och alla som var med) gör något som minne för Stefan och Martin. Typ som för Iceman förra året? ett litet klistermärke att sätta på hojen eller liknande? Tänkte bara att det kunde vara en idé? Killarnas kompisar kanske vet om det är något de hade uppskattat eller om det är en dum idé? Tycker bara att det kunde vara fint att visa att vi bryr oss även om vi fortfarande vistas på banan under SM.

Kom gärna med andra förslag som skulle passat killarna!

Ta hand om er!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Alx skrev:
2174754 Vore det inte bra om vi (funktionärer och förare och alla som var med) gör något som minne för Stefan och Martin. Typ som för Iceman förra året? ett litet klistermärke att sätta på hojen eller liknande? Tänkte bara att det kunde vara en idé? Killarnas kompisar kanske vet om det är något de hade uppskattat eller om det är en dum idé? Tycker bara att det kunde vara fint att visa att vi bryr oss även om vi fortfarande vistas på banan under SM.

Kom gärna med andra förslag som skulle passat killarna!

Ta hand om er!


Kanske köra med sorgeband under Sm? Ska vi ha något möte efter träningen på tisdag?

björn
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
Alx skrev:
2174754 Vore det inte bra om vi (funktionärer och förare och alla som var med) gör något som minne för Stefan och Martin. Typ som för Iceman förra året? ett litet klistermärke att sätta på hojen eller liknande? Tänkte bara att det kunde vara en idé? Killarnas kompisar kanske vet om det är något de hade uppskattat eller om det är en dum idé? Tycker bara att det kunde vara fint att visa att vi bryr oss även om vi fortfarande vistas på banan under SM.

Kom gärna med andra förslag som skulle passat killarna!

Ta hand om er!



När Martin gick bort så pratade jag med ( stefan , Clifton, Jimmy mfl.. om att vi skulle göra något typ av märke, men nu när stefan oxå gick bort så känns det inte som läge för att börja med det, men det kommer att komma efter hand tror jag. just nu känner nog både jag och clifton att det är bara för mycket att hantera, har inte sovit ordentligt på flera dagar. Men vill ni ha nått under SM så vore det ju en fin gest. Jag kommer nog att vara där och titta, så håll mig gärna underrättad om det bestäms något.
// Björk
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Sätt upp en bukett blommor på platsen. Det tycker jag är respekt nog. Då ser alla och blir påminda.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
björn.e skrev:
2174765 Kanske köra med sorgeband under Sm? Ska vi ha något möte efter träningen på tisdag?

björn

Fundrarde också på sorgband. Det går ju på både oss funktionärer och förare! Jag är ute på tisdag, vi kan ju ses vid kafét efteråt och snacka lite, höra vad de andra tycker också? Jag känner att nått vill jag göra i alla fall!

Förstår om kompisarna inte orkar, ville bara veta om ni tyckte det var en bra idé!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top