olycka ljungås

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Motocrossförare svårt skadad under träning

ALLMÄNT/ASKERSUND Publicerad: 2008-10-12 15:15

(ny version 16.56) En motocrossförare fördes till sjukhus efter en olycka på Ljungås motorbana en knapp mil väster om Askersund på söndagseftermiddagen. Föraren har svåra, dock inte livshotande, skador.

På sjukhus har man kunnat konstatera att läget är stabilt för föraren.
- Föraren har en höft- och en benfraktur och är just nu på röntgen, säger Bo Rosendahl, länsvakthavande befäl vid Örebropolisen.


martin vad det du? hoppas det gått bra vem nu det va
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Motocrossföraren krockade med traktor

ALLMÄNT/ASKERSUND Publicerad: 2008-10-12 20:36

En motocrossförare skadades allvarligt under träning på Ljungås motorbana på söndagseftermiddagen. Han körde in i en traktor. - Den 23-årige föraren kom över ett hopp och traktorn kom från andra hållet. Olyckan måste ha varit oundviklig, säger Bo Rosendahl, vakthavande befäl vid Örebropolisen.

Olyckan inträffade strax före klockan 14 på motorbanan som ligger en knapp mil väster om Askersund.
- Vi trodde till att börja med att det handlade om en vanlig vurpa, men nu har det framkommit att det var ett annat fordon inblandat, säger Bo Rosendahl.
Det har skrivits en anmälan om misstanke om "vållande till kroppsskada".
- Traktorn används för att göra i ordning banan. Vi ska bena ut om det brustit i säkerheten, varför traktorn fanns där på banan samtidigt som det kördes med motocrosscykel.
23-åringen fick, enligt en kommuniké från USÖ, svåra skador. Han är inlagd på intensivvårdsavdelningen.
Enligt polisuppgifter handlar det om flera frakturer i höft och ben. Skadorna ska inte vara livshotande.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Johan var snabbare (för en gångs skull:D )...
 
Last edited:

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Det var inte jag! Jag körde stubb i söndags hela dagen... Otäck olycka det där men killen i fråga visste om att traktorn var ute på banan, han hade kört 2-3 varv tydligen innan han hoppa in i den. Var han som ville att traktorn skulle ut på banan oxå.. Hört detta från säker källa.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Det var inte jag! Jag körde stubb i söndags hela dagen... Otäck olycka det där men killen i fråga visste om att traktorn var ute på banan, han hade kört 2-3 varv tydligen innan han hoppa in i den. Var han som ville att traktorn skulle ut på banan oxå.. Hört detta från säker källa.

Nu var inte jag där och vet heller inte hur det ser ut och fungerar i Ljungås, men för mig låter det märkligt att det ens kan hända. Att köra bana, oavsett gren, är inte riskfritt. Man kan alltid vurpa eller bli offer för andras misstag, det är tyvärr en del av sporten men sådana här incidenter känns bara onödiga.

Jag anser att man först stänger utfarten, ser till att alla kommer in och först då släpper man ut traktorn. När traktorn är klar och åter i depån öppnar man utfarten igen, inte före det. Så gör man ju på t.ex. Gelleråsen när det handlar om skamkärran, det är inte riktigt samma sak men principen är likvärdig då det i båda fallen handlar om främmande fordon på banan. Jag upplever att man är mycket noga med att sköta detta säkert. Tar man ut en ambulans eller motsvarande under race flaggas det tydligt, dessutom finns ju inga hopp eller motsvarande som kan dölja faror på en rr-bana.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Mer eller mindre så är det i Ljungås oxå. Ska nått annat fordon ut på banan än hojar så ska inga hojar var ute och åka. Nu var det 4st som var kvar vid tidpunkten då det hände. 3st körde cross och 1st körde traktor. Nått sånt här ska inte hända. Hade det varit fler folk kvar så hade det inte hänt för ingen annan hade tillåtit traktor och hoj samtidigt på banan.
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Förrförra sommaren kom det en bondjävel och körde rakt över motardbanan i Täby med traktor och släp mitt under pågående körning.
Han hade visst egen nyckel till bommen på baksidan, så han låste upp och körde in på banan.

Man tycker ju att det inte skulle vara så jävla svårt att GÅ in först och tala om att det snart kommer stå en stor traktor på tvären över banan...
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Förrförra sommaren kom det en bondjävel och körde rakt över motardbanan i Täby med traktor och släp mitt under pågående körning.
Han hade visst egen nyckel till bommen på baksidan, så han låste upp och körde in på banan.

Man tycker ju att det inte skulle vara så jävla svårt att GÅ in först och tala om att det snart kommer stå en stor traktor på tvären över banan...

Var det honom jag gick och hade samtal med eller har detta hänt flera gånger?
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Var det honom jag gick och hade samtal med eller har detta hänt flera gånger?

Jag hoppas att det var han, så det inte hänt flera gånger.
Jag har bara varit med om det en gång iaf.

Men det var väl bara att hålla sig väl med honom, för det var väl han som ägde (äger?) marken som de vill bygga ut på?
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top