Oljud från Triumph TT600

Lüsch1

Ny medlem
Gick med
19 May 2014
Hoj
Triumph TT600 -01
Hej på er!
Köpte mig en Triumph TT600 för ett tag sedan. Lovade mig själv att inte köra något innan jag fräshat upp den med ny olja och annat, då jag visste att den inte körts på ett bra tag. Åk-suget tog tyvärr över vilket ledde till ett par timmars körande. Tyvärr slutade allt med att motorn började låta hemskt med ett tickande/knackande ljud.

Det som gör mig orolig är att det överröstar det vanliga motorljudet vid 4-6000RPM, vilket får mig att anta att det måste vara ett vevlager som gett upp. Annars kan väl ventiler och kanske kamkedjespännare kärva om man inte kört på ett tag men låter verkligen ventiler så mycket om de inte fungerar?

Är tacksam för förslag på vad det kan vara så jag vet vad jag ska kolla på när jag är hemma nästa gång och kan skruva på den!

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Hej på dig med.Om du nu misstänker / vet att oljan i hojen inte var bytt på länge och var så dålig så den gett upphov till dessa ljud efter några timmars körning så är det bara renovering som står på agendan.Rent generellt så brukar tickande ljud komma från den övre delen av en motor och knackande ljud från den undre delen.Kostnadsmässigt så föredrar jag den tickande versionen om man kan välja. :crash

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Väldigt svårt o avgöra tick eller knack på denna text så byt olja, låt gå ett litet tag (nån minut) spela in ett klipp o lägg upp. Lite lättare o ha nått att gå på.

Lüsch1

Ny medlem
Gick med
19 May 2014
Hoj
Triumph TT600 -01
Tack för svaren, ska hem och hälla i ny olja och filma när jag hittar tid!

Angående olja, ringde OK innan och beställde en dunk Q8 SBK Racing. Trodde den var 15w/50 i den men efter lite googlande visar det sig att dom bytt till 10w/50 på senare år. Det jobbiga är att instruktionsboken säger "10w/40 eller 15w/50, INTE 10w/50" och rekomenderar Mobil1 4T 15w/50 som kostar tre gånger så mycket.
Är det så individuellt mellan olika hojar? Verkar vara väldigt många som kör SBK här på forumet som tycker den är bra.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Last edited:

Lüsch1

Ny medlem
Gick med
19 May 2014
Hoj
Triumph TT600 -01
Då kör jag på den oljan!
Men antar att det är givet att det är ett vevlager som gått då? Kan man komma åt att känna efter glapp underifrån om man plockar av oljetråget som på en bil eller sitter det saker i vägen? Känns som att jag lika gärna kan kolla detta om jag ändå ska tömma den på olja.

Last edited:

Lüsch1

Ny medlem
Gick med
19 May 2014
Hoj
Triumph TT600 -01
Tömde oljan nu och hittade den här biten i oljan
View attachment 406538
ni kan se storleken och den är böjd som om det vore ett lager. ingen jättebit direkt men kanske inte det första man vill hitta.
Tänkte dela på motorn och se hur stor skada det blivit. Eller skulle ni säga att den är borträknad efter att den dragit runt metallbitar? eller ska man bara hälla på ny olja och hoppas på att nya oljan gör underverk?

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Jag har en motor liggande som krassar lite från växellådan men motorn i säg var det inget fel på för 3(?) år sen. Skicka PM om du är intresserad att tjöpa

Lüsch1

Ny medlem
Gick med
19 May 2014
Hoj
Triumph TT600 -01
Plockade av oljetråget nu och knackade lite på vevlagren och dom var stumma.
Dock upptäckte jag att vattennivån var en bra bit under "min"-nivån i kylaren vilket man borde kollat tidigare. Kan det vara så att pumpen gått torr och låtit så illa? Någon som vet hur det låter?
Kanske är önsketänk med tanke på att det var en liten metallbil i oljan menmen...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
View attachment 406538
ni kan se storleken och den är böjd som om det vore ett lager. ingen jättebit direkt men kanske inte det första man vill hitta.
Tänkte dela på motorn och se hur stor skada det blivit. Eller skulle ni säga att den är borträknad efter att den dragit runt metallbitar? eller ska man bara hälla på ny olja och hoppas på att nya oljan gör underverk?

Kan inte se bilden men bitar i oljan är ju aldrig bra.......

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
View attachment 406538

Jag såg att Bike i trollhättan (skroten) reade ut dessa motorer för ett tag sedan.Det kostar ungeför lika mycket i packningar och annat material att bara öppna/ återmontera en sådan motor som vad du får ge för en beg! Själv skulle jag bytt motor.

Lüsch1

Ny medlem
Gick med
19 May 2014
Hoj
Triumph TT600 -01
Hoppas på att det är vattenpumpen som låtit och skruvar ihop den igen då. Som du säger så är det ju inte lönt att dela motorn och laga, så finns inte så mycket att förlora :)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...