Oljetryck

Planis

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SZR 660
Tja!

Har en Yamaha SZR 660 (som drar mycket olja). Jag läste lite i serviceboken och där stod det att man skulle kontrollera oljetrycket. Man skulle skruva loss en "plugg" ovanför oljefiltret och starta motorn.
Ifall oljetrycket var rätt skulle det komma olja ur hålet, kom det ingen olja inom en minut skulle det vara fel oljetryck.

Det tog typ 3 sekunder så hade det sprutat ut 0,5 l olja som en "kvast"

Hur ska det vara? Är det för högt tryck som det är nu? Kan det vara en anledning till att den drar så mycket olja? Vad säger egentligen oljetrycket?

Tack och kör så det ryker! :yoparty
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Planis skrev:
Tja!

Har en Yamaha SZR 660 (som drar mycket olja). Jag läste lite i serviceboken och där stod det att man skulle kontrollera oljetrycket. Man skulle skruva loss en "plugg" ovanför oljefiltret och starta motorn.
Ifall oljetrycket var rätt skulle det komma olja ur hålet, kom det ingen olja inom en minut skulle det vara fel oljetryck.

Det tog typ 3 sekunder så hade det sprutat ut 0,5 l olja som en "kvast"

Hur ska det vara? Är det för högt tryck som det är nu? Kan det vara en anledning till att den drar så mycket olja? Vad säger egentligen oljetrycket?

Tack och kör så det ryker! :yoparty

Nej, tyvärr säger det "testet" inte så mycket om det är "rätt" ojetryck, bara att oljepumpen fungerar och att du inte har ett totalhavererat smörjsystem.

För att veta mer exakt så måste du ansluta en manometer till nämnda uttag och se vad trycket verkligen ligger på.

Normalt sett så varierar trycket endel när motorn är kall, rätt tryck mäter du när motorn är uppe i driftstemp (obs, när oljan är uppe i driftstemp).
Dvs, trycket är oftast något högre när oljan är kall.

Fö så har nog inte högt oljetryck så mycket med hög ojeförbrukning att göra.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Ozzian skrev:
Normalt sett så varierar trycket endel när motorn är kall, rätt tryck mäter du när motorn är uppe i driftstemp (obs, när oljan är uppe i driftstemp).
Dvs, trycket är oftast något högre när oljan är kall.

Är det verkligen så?
Rent instinktivt borde det vara tvärtom men min logik har haft fel förut...

/Urban
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Planis skrev:
. Man skulle skruva loss en "plugg" ovanför oljefiltret och starta motorn.
Ifall oljetrycket var rätt skulle det komma olja ur hålet, kom det ingen olja inom en minut skulle det vara fel oljetryck.

Det tog typ 3 sekunder så hade det sprutat ut 0,5 l olja som en "kvast"

Tanken är inte att du ska ta bort pluggen helt när du gör det testet, det räcker att skruva ut den litegrann så ser du att det sipprar ut olja om det finns tryck. Skruvar man bort den helt kan jag tänka mig att det blir som du beskriver.
 

3240

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
luleå
Hoj
DRZ 400E
Det stämmer bra att oljetrycket är högre med kall motor förutom när den är riktigt kall (typ -35 eller nått) och just i startögonblicket.
 

Mage

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Knivsta
Hoj
Hoj? TL 1000S - 99 Y0W
I.o.f.s. inte ovanligt att Y-maha drar olja.

Men
har den dragit olja tidigare?
vilken viskositet skall du ha / har du? (fungerar kopplingen bra?)
har du tagit komp.prov på den / kan du ordna det ?
är tändstiften oljiga?

Många är frågorna.

Ett tips om du upptäcker mindre roliga brister men vill köra säsongen ut är att testa OMEGA 909 tillsats. Rätt dyr men bra, finns på mekonomen och vissa bilfirmor. OBS! Blanda max 5% annars kan kopplingen bli knäpp.
Jag kör 909 i en sådan där oljeslukande Audi och har fyllt på 1 liter olja på drygt 2000 mil istället för 1 liter var 200:de mil.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
3240 skrev:
Det stämmer bra att oljetrycket är högre med kall motor förutom när den är riktigt kall (typ -35 eller nått) och just i startögonblicket.

Åtusan, det är du säker på?

När jag mätte oljetrycket på min gamla R1a så blev det så här, är det fel på den då?
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=915013&postcount=8

Edit:Ojj, jag läste inte ditt inlägg riiiktigt noga, du skrev att trycket ÄR högre med kall olja, utom vid jättekallt och startögonblick, fattar nu att vi är på samma linje :tummenupp
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Min sprutade också rätt bra med olja när jag startade utan plugg...tror fortfarande det är en fläck på garageväggen :hihi

Hur mycket olja drar den då? Min drog 1-2dl/100 mil, och det är ju inte mer än att man får fylla på lite då och då...
 

Dr.Bike

Guest
Högt oljetryck är inte orsak till hög oljeförbrukning, ja om inte en packbox har blivit sprängd och det pissar ut olja... :hihi
Men det är annars just vad högt oljetryck leder till.

En del tänker; nu när jag har motorn isär, då kan jag ju oxå stiffa upp returfjädern för oljepumpens styrtrycksventil.
På så sätt kan jag ju få ett högre oljetryck, och det är väl bra?

Finns ingen anledning att gå över vad en pump lämnar standard säger jag.
Ett glidlager suger nämligen i sig så mycket olja det behöver. Vare sig mer eller mindre.
Det kommer INTE att ha en högre genomströmning med ett högre tryck.
(nu kommer teoretikerna slå mig, för ok, LITE. MEn högst marginellt)
Glidlager bygger nämligen upp sina egna tryck, och så länge det finns olja, d.v.s så länge oljetrycket är MER än noll i ledningen till lagret så får lagret oxå så mycket det behöver.

Tyvärr mäts oftast trycket på "main oil galley" dvs motorns motsvarighet till kroppspulsådern, och inte i den minsta kappillären ute i fingertoppen, alias de fina kanalerna i kamsmörjningen.

Så när det är 4 Kg i huvudkanalen kanske det bara är 2 uppe i toppens perifera system.
Därför borde tryckvakten sitta där, men då lyste nog oljelampan väldigt ofta dessvärre... Och VI hade fått magsår.

Normalt tryck brukar ligga på en uppåt 6 Kg med kall olja, för att vid driftstemp ligga mellan 3-4 Kg.
Efter hårdkörning kan t.o.m oljelampan blinka.
(Hondas tryckvakt larmar vid 0,2 Kg)

No worries damer och herrar, en motor i friläge utan belastning på lagren klarar sig ändå.
Men visst... det KÄNNS otrevligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Dr.Bike skrev:
..............
En del tänker; nu när jag har motorn isär, då kan jag ju oxå stiffa upp returfjädern för oljepumpens styrtrycksventil.
På så sätt kan jag ju få ett högre oljetryck, och det är väl bra?

Finns ingen anledning att gå över vad en pump lämnar standard säger jag.
Ett glidlager suger nämligen i sig så mycket olja det behöver. Vare sig mer eller mindre............

En "liten" parentes (nåja :))
En gång i tiden var det så att "mer tryck var bäst".

I USA finns/fanns? en Nascarlegend, Smokey Yunick, som har skrivit ett antal böcker, bl,a "Power secrets" som kan anses minst motsvara A-G Bells MC-motorböcker, fast för V8or, det sägs även att Smokey har glömt lika mycket som en mycket motorintresserad lär sej under hela livet :)

Hur som helst, inom Nascar brottades man en tid konstant med lagerproblem till följd av regler & restriktioner och en önskan att hela tiden öka effekten.

För att bota det ökade man suksessivt oljetrycken till rent löjliga gränser vilket i sin tur gav andra följdproblem.

Man gav sej till botten av problematiken och löste väl så småning om problemen men låg kvar på samma, höga, tryck tills en dag då man kom på hur mycket effekt det kostade, man kunde då sänka trycken drastiskt med bibehållen tillförlitlighet och mer effekt ut.

Summa: (Och som Dr Bike redan nämnt). Trycket ser mest till att olja finns i lagren (glidlager), rotationen och tillgången till olja bildar en film som axeltapparna "rider" på.
Det finns inte en chans i helsike att det lilla oljetryck vi har, hydrauliskt skulle orka bära de krafter som vevaxel, stakar och kamaxlar utsätts för.

Ett undantag som gör att man måste ha ett visst tryck är om man har hydrauliska kamlyftare/tryckare.
 

Dr.Bike

Guest
Ozzian skrev:
En "liten" parentes (nåja :))
...Det finns inte en chans i helsike att det lilla oljetryck vi har, hydrauliskt skulle orka bära de krafter som vevaxel, stakar och kamaxlar utsätts för.

Ett undantag som gör att man måste ha ett visst tryck är om man har hydrauliska kamlyftare/tryckare.

Helt riktigt, det lilla trycket vi har i pumpen är INGENTING. Ett glidlager bygger upp i storleksordningen 300 bar.
Borde jag sagt iofs.

Ahhh gamle Smokey Yunick! *ryser*

Angående högt tryck och hydrauliska lyftare: Det var en nyhet att de behöver högt tryck. Där ser man.. Jag trodde de fyllde sig under "icke arbetsfas, och sen höll tätt m.h.a backventilen.
Vet du f.ö vilka tryck de hade på oljan i de gamla vinkeljärnen?

Och för er som har mest kullager så är det förståss viktigare med en hög genomströmning i lagren än ett högt tryck.
Allt för att kyla lagren på bästa sätt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Dr.Bike skrev:
Helt riktigt, det lilla trycket vi har i pumpen är INGENTING. Ett glidlager bygger upp i storleksordningen 300 bar.
Borde jag sagt iofs.

Ahhh gamle Smokey Yunick! *ryser*

Angående högt tryck och hydrauliska lyftare: Det var en nyhet att de behöver högt tryck. Där ser man.. Jag trodde de fyllde sig under "icke arbetsfas, och sen höll tätt m.h.a backventilen.
Vet du f.ö vilka tryck de hade på oljan i de gamla vinkeljärnen?

Och för er som har mest kullager så är det förståss viktigare med en hög genomströmning i lagren än ett högt tryck.
Allt för att kyla lagren på bästa sätt.

Jo, det är bättre en vinterkulen kväll att läsa dessa böcker än någon roman, hahaha.

Jag är inte hundra insatt i hydraullyftarnas värld så jag kan inte säga precis hur mycket tryck de kräver men man får ju inte mata in för högt tryck till dem då blir det fel.

Angående oljetrycket i V8or (enl Smokey), och nu talar vi om HP-snurror där man normalt kör med lite större spel på ram och vev.

I en cheva (då för tiden, min upplaga är från -89) så skulle 55 psi(~3.7Bar) vara fullt tillräckligt fast då är marginalerna för haveri ganska små.

En tumregel som skall räcka mer än väl för en "endurancemotor", av vilket slag som helst, var att ha 10psi per 1000r/min vilket för en 7500r/min-snurra då motsvarar ~5Bar, allt ut över det var bara "överflöd".

Smokey som var en strikt "Chevy-människa" hade dock hört talas om Fordmotorer som "krävde" uppåt 150-160psi (~10-10.5bar) för att hålla, han menade dock att det var på tok förmycket :tungan

Känner väl igen det klassiska Cheva-Ford"kriget"? Hehe

Effektförlusten/åtgången mellan 75 och 150 psi uppskattar han till 10-15hk vilket, enl honom, -"man ska använda till något nyttigare" :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Gamle Smokey hade som sagt glömt mer, än vi lär oss på en livstid...

Intressant tumregel för oljetryck. Mina hojsnurror brukar lämna 4-5 på dessa varv. Överkapaciteten på en oljepump brukar ju annars ligga på en ca 30 ggr.
Resten går ju "down the drain" via övertrycksventilen.

Kul!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ledsen att jag "trashar" tråden men för de som inte känner till det så sägs det att regelboken för Nascarracing skapades av Smokey yunick.

Så fort han kom med något nytt så skrevs det in som förbjudet i regelboken, men det var iaf "lagligt" i ett race :)

Alltså, vi pratar "High level" fusk, T,ex:
Bränsle är en "bristvara" såtillvida att man ville "knöka in" så mycket soppa som möjligt i bilarna men regelboken var bestämd på den punkten.
Så vad gjorde det om man hade en soppaslang som var 1,1/2 tum i innerdim och 10m lång låg hopringlad i skuffen? Det var en "regeltolkning" och blev givetvis förbjudet.
Man stoppade in en innerslang till ett hjul i bränsletanken och blåste upp den, kontrollanterna mätte volymen och strax efter släppte Smokey ut luften ur slangen, vipps fick man in 10 gallons till. Det var rent fusk.
Och så där höll han på :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Dr.Bike skrev:
Gamle Smokey hade som sagt glömt mer, än vi lär oss på en livstid...

Intressant tumregel för oljetryck. Mina hojsnurror brukar lämna 4-5 på dessa varv. Överkapaciteten på en oljepump brukar ju annars ligga på en ca 30 ggr.
Resten går ju "down the drain" via övertrycksventilen.

Kul!

Ja men då är ju ni "i fas" med varandra, hehe.

Ja att "strömma bort" olja är ju egentligen väldigt onödigt och även om det är vid relativt låga tryck så ger det ju en viss temperaturökning på oljan också.
Ju högre överströmningstryck desto mer värme/energiförlust.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad säger du om den här "hårdingen" då?
Kunde lika gärna vara affischen för "Pale Raider" eller någon annan "Clintanrulle" :hihi
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ozzian skrev:
Vad säger du om den här "hårdingen" då?
Kunde lika gärna vara affischen för "Pale Raider" eller någon annan "Clintanrulle" :hihi

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hade man inte sett intervjuer med karl´n hade man trott att han åt spädbarn till frukost!
en legend!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tillbaka till det här med oljeförbrukning.
Och Obs! Det här är inte så vetenskapligt, bara lösa noteringar, hehe

I min "gamla" tråd om Kopplingsslir vs motorolja så pekade jag ju ut Castrol GPS som en av huvudorsakerna till att min koppling började slira.

När jag bytte till Q8 SBK Racing så löste det definitivt problemet med slir (även för kompisen som kört med slir i nästan två säsonger på sin R1a.

En av bieffekterna verkar dock vara (och det här är bara hur det känns spontant) att båda hojarna började att "dra" något mer olja(?)

Det handlar om ca 1-1.5dl på ~220mil vilket jag uppskattar vara ca dubbelt eller kanske rent av 2/3 mer än förut (Mobil1 & Castrol GPS).

Lika lite som jag förstod det här med slir, lika lite förstår jag detta fenomen.

Jag ville bara "dela med mej lite" :tummenupp
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Ozzian skrev:
Jo, det är bättre en vinterkulen kväll att läsa dessa böcker än någon roman, hahaha.

Jag är inte hundra insatt i hydraullyftarnas värld så jag kan inte säga precis hur mycket tryck de kräver men man får ju inte mata in för högt tryck till dem då blir det fel.

Angående oljetrycket i V8or (enl Smokey), och nu talar vi om HP-snurror där man normalt kör med lite större spel på ram och vev.

I en cheva (då för tiden, min upplaga är från -89) så skulle 55 psi(~3.7Bar) vara fullt tillräckligt fast då är marginalerna för haveri ganska små.

En tumregel som skall räcka mer än väl för en "endurancemotor", av vilket slag som helst, var att ha 10psi per 1000r/min vilket för en 7500r/min-snurra då motsvarar ~5Bar, allt ut över det var bara "överflöd".

Smokey som var en strikt "Chevy-människa" hade dock hört talas om Fordmotorer som "krävde" uppåt 150-160psi (~10-10.5bar) för att hålla, han menade dock att det var på tok förmycket :tungan

Känner väl igen det klassiska Cheva-Ford"kriget"? Hehe

Effektförlusten/åtgången mellan 75 och 150 psi uppskattar han till 10-15hk vilket, enl honom, -"man ska använda till något nyttigare" :tummenupp

Den här diskusionenär ju väldigt intressant, specielt om man kombinerar rullager och turbo aggregat, oletrycket har ju en tendens att bli j-ligt lågt på tomgång och skållhet motor, trots en del kringsystem för att boosta trycket

Formeln 10 PSI/1000 RPM ger ju ganska intresanta tryck i en turbo :D :D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Färnbo skrev:
Den här diskusionenär ju väldigt intressant, specielt om man kombinerar rullager och turbo aggregat, oletrycket har ju en tendens att bli j-ligt lågt på tomgång och skållhet motor, trots en del kringsystem för att boosta trycket

Formeln 10 PSI/1000 RPM ger ju ganska intresanta tryck i en turbo :D :D

Vilka kringsystem som boostar trycket tänker du på?

Man gör ju ingen skillnad på oljetrycket i en turbomotor jämfört med en NA.
Har man rulllager i turboaggregat?
De jag känner till använder oftast dubbelroterande glidlager eller keramiska kullager.

Fö är smörjsystemet i ett turboaggregat designat för att det ska bli rätt tryck utan att för den skull dumpa motorns oljetryck (vilket ju skulle vara förödande).

Edit: Formeln 10 PSI/1000..... Ahh, "You are pulling my legg, Ehh?" Hehe :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top