Oljetörstig bil

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Visste inte om jag skulle lägga den här eller överflödiga diskussioner men testar här.

Tjejens Opel Kombo från -07 har varit utan oljebyte under ett par två tre år men fick nyligen bytta filter och olja hos en mek. Efter byter drar bilen 1(!) liter olja /50 mil.

Är det troligt att bilen kan förbruka sådana mängder eller är det troligtvis läckage?
Oljan var jävigt risig när den bytes men bilen i sig drack knappt något.
Tacksam för alla svar!
 

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Kan nu konstatera när tjejen kommit hem att det droppar olja vilket är ett stort oljeläckage med andra ord. Vad kan meken gjort fel som gör att det läcker så pass mycket?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Kan nu konstatera när tjejen kommit hem att det droppar olja vilket är ett stort oljeläckage med andra ord. Vad kan meken gjort fel som gör att det läcker så pass mycket?
Dragit sönder gängorna till oljepluggen ligger nog högt på listan
 

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Om jag ska gissa att det är en Diesel så vill jag gissa att o-ringen på oljefilterhållaren hamnat snett.
Låter närmast till hands. Spontant såg det inte ut att komma från oljepluggen när man kollade ovanifrån. Får snacka med han imorgon
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inne på samma som sportbike.

Insats filter, inte bytt oring/oring kommit snett.

Vanligt filter, Gammla gummitätning en suttit kvar o då fått dubbla som glider isär och då läcker.

Bägge ovanligt men händer då o då med ouppmärksamm service personal
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inne på samma som sportbike.

Insats filter, inte bytt oring/oring kommit snett.

Vanligt filter, Gammla gummitätning en suttit kvar o då fått dubbla som glider isär och då läcker.

Bägge ovanligt men händer då o då med ouppmärksamm service personal

Detta har nog alla varit med om som bytt oljefilter några gånger… och vet hur dum man känner sig när det händer.
:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Detta har nog alla varit med om som bytt oljefilter några gånger… och vet hur dum man känner sig när det händer.
:)

Jag lyckades få en kabel i kläm mellan filtret och sätet.
Hur mycket jag än efterdrog det allt mer kladdiga oljefiltret slutade det inte att läcka.
Så jag beslutade att det var fel på tätningen och tog loss filtret, då såg jag kabeln... :huvet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Detta har nog alla varit med om som bytt oljefilter några gånger… och vet hur dum man känner sig när det händer.
:)
Been there, done that. Oljebyte på hojen och det råkade bli dubbla o-ringar då jag inte såg att den gamla satt kvar. Fascinerande hur få sekunder som krävdes för att skapa en kvadratmeterstor oljepöl på garagegolvet ?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top