Oljepump Honda MTX 125

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Ja, den skulle jag vilja justera då jag inte har den blekaste aning om den står som den ska nu.

Den står garanterat inte rätt i alla fall, eftersom förra ägaren pillat på den men inte vetat hur han ska göra.

Men det är iaf en MTX 125 RVF som har skivbroms fram, 4kant ram och är tillverkad 1987.

Hur oljepumpen är i jämförelse med andra mtx som har runda sidokåpor och rörram vet jag inte, men motorn är då inte densamma mellan dom olika modellerna. Min modell har även vattenpumpen på vänster sida framme vid cylindern, avgassystemet draget hela vägen på vänster sida samt har dellortoförgasare.

Jaja, nog om identifiering av hojen, är det någon som sitter på en handbok till hojen min eller har något urdrag att länka?

Vad som helst som kan hjälpa uppskattas. Alltså inte såsom "skit i pumpjäveln och blanda i slasken"

Tackar!:Bugar
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Denna modell har samma motor som Honda NS125, Så kan du hitta en verkstadshanbok för en sån så hjälper det ju.

Annars är det inte så komplicerat. Det finns markeringar på oljepumpen som ska matcha själva huset. Man justerar kablarna så att dessa markeringar ska passa med varandra.
Jag kan inte förklara det bättre då jag aldrig mekat med just denna motorn men de flesta tvåtaktare har en liknande funktion.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Denna modell har samma motor som Honda NS125, Så kan du hitta en verkstadshanbok för en sån så hjälper det ju.

Annars är det inte så komplicerat. Det finns markeringar på oljepumpen som ska matcha själva huset. Man justerar kablarna så att dessa markeringar ska passa med varandra.
Jag kan inte förklara det bättre då jag aldrig mekat med just denna motorn men de flesta tvåtaktare har en liknande funktion.

Tack som fan kompis!

Vilken jävla tur jag har då :banana Köpte en NSR 125 förra året, fick med en handbok till en NS125R för att den var iaf "lik" (inte för fem öre)

Tack så mycket, ja jag hittade inga markeringar att gå efter eller hur den ska reagera vid gas men ska kolla i boken :D Tack!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det brukar vara ganska simpelt, typ en märkning när den är i tomgång, och en märkning med full gas. De kan vara svåra att se då det bara är skåror i metallen. Brukar vara fullt med mök i spåren.

Men boken borde ge dig de svar du letar efter.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Inställd och klar nu, men skulle behöva göra nån sista justering när jag har skaffat en ordentlig gasrulle.

Mycket riktigt, fanns skåror jag inte sett som man skulle justera efter, som jag trodde var den också helt fel inställd tidigare, tur att man inte körde mer än man gjorde innan
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top