Oljebyte, bästa oljan och filter

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Hade tänkt göra ett olje- och oljefilterbyte imorrn och undrar om det är viktigt att byta till suzukis originalfilter eller om det går bra med någon annan billigare variant samt vilket märke på olja som passar min motor bäst (10W40). Tacksam för alla svar!
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag körde med Q8 SBK Racing i min förra hoj(zx9r). Köpte från Rollers däck. Viskositeten var iofs 15W50, men det ska väl gå ändå? Annars har jag hört mycket bra om Motul 300V, den finns i 10W40. Ang filter vet jag inte, men ett original kostar väl inte mer än runt 100-lappen?
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Jag har alltid kört med HiFlo filter, tror att filtret till din hoj heter HF138.
Körde med castrol gps 10w-40, funkade då bra i min hoj.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Filtrenas filter heter ju K&N. Kan beställas från Mekonomen ex vis. Oftast billigare än original och minst lika bra, för att inte säga bättre:tummenupp
I ditt fall så heter filtret KN138 lr KN138C.

/U
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En sökning på forumet kommer att ge dig läsning för resten av sommaren.....börja med:
- Oljetråden 1.....osv

/KentW
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Väcker liv i en gammal tråd som samtidigt kan fyllas på med lite synpunkter. Ovetenskapliga tester är ju inte fakta utan mer synpunkter och har man mer synpunkter så går det alltid att fylla på här i tråden. Kolla gärna länken:
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/FilterStudy.html

View attachment 431353

Fan läser man de där blir man nojig jag har kört Highflow sedan år 2000 i alla hojar. Ingen hoj har tappat oljetrycket och filtren har inte kollapsat typ sugits ihop som en del lågprisfilter har gjort (enligt forum). Men man blir lite orolig då den där Suzukin tappade oljetrycket med Highflow filter!!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Väcker liv i en gammal tråd som samtidigt kan fyllas på med lite synpunkter. Ovetenskapliga tester är ju inte fakta utan mer synpunkter och har man mer synpunkter så går det alltid att fylla på här i tråden. Kolla gärna länken:
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/FilterStudy.html

View attachment 431353
Gillar hans slutsats: :D
"I get a lot of emails from Suzuki owners asking me what the secret best filter is. They're all trash. All of them. You are forced by Suzuki's brain-damaged specification to buy and use trash oil filters. There's now an alternative, you can buy an adaptor for $15 that allows you to use PL14610 or Supertech ST7317 filters, the same thing used by Honda, Yamaha and Kawasaki bikers."
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Fan läser man de där blir man nojig jag har kört Highflow sedan år 2000 i alla hojar. Ingen hoj har tappat oljetrycket och filtren har inte kollapsat typ sugits ihop som en del lågprisfilter har gjort (enligt forum). Men man blir lite orolig då den där Suzukin tappade oljetrycket med Highflow filter!!

Har själv monterat Hiflo och tror inte det är något fel på dem. Även en auktoriserad Suzuki verkstad rekommenderade Hiflo till mig.

En sak som jag reflekterade då jag ofta brukar köpa på mig ett litet lager med oljefilter, var om man kan säga att oljefilter är en färskvara?

Artikelförfattaren skriver:
I received an email from Suzuki of Victoria, informing me that a Hayabusa they took in for service showed no oil pressure. They found the cause was an aged anti-drainback valve on a Hi-Flo filter that would not open, thus cutting off all oil pressure to the entire engine.

Hur länge kan man lagra ett oljefilter om det förvaras torrt, svalt och förseglat i sin förpackning utan risk att det blir förgammalt och torkar sönder? Har aldrig hört talas om att oljefilter blivit lagerskadade??.:va
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inte så lite "råttan i pizzan" i hans slutsatser som inte bara förkastar alla Suzukis oljefilter utan även definierar Suzukis specifikation som hjärnskadad. En person med normala förståndsgåvor drar inte slutsatser på det sättet. Men många älskar att höra skitprat och går på allt dumt som framförs i den riktingen, speciellt inom hojdomänen där en många ger ett nojigt intryck.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Riktigt så hårt tolkar jag inte hans slutsatser. Rörande Suzuki original filter så säger han väl bara att de är ordinära men extremt dyra. Vilket är sant. Han är dock tydlig med att han inte gillar Suzukis val av icke standardmässig gänga för filtren...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Riktigt så hårt tolkar jag inte hans slutsatser. Rörande Suzuki original filter så säger han väl bara att de är ordinära men extremt dyra. Vilket är sant. Han är dock tydlig med att han inte gillar Suzukis val av icke standardmässig gänga för filtren...

Jag tyckte nog att det var en rätt rejäl sågning han gjorde av Suzuki filter som har fungerat utmärkt på 100-tusentals hojar.

"I get a lot of emails from Suzuki owners asking me what the secret best filter is. They're all trash. All of them. You are forced by Suzuki's brain-damaged specification to buy and use trash oil filters."

När en person kläcker ur sig sådana överdrifter faller trovärdigheten helt.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Jag tolkar det som att han generellt sågar de relativt få filter som passar Suzukis avvikande gänga. Det finns inga (enligt honom) riktigt bra filter till bra pris. Att han sen uttrycker sig så otroligt drastiskt gör det svårt att ta hans budskap på allvar...

Men när han sen betygsätter t.ex. de två vanligaste filtren är han något mer balanserad:

Suzuki original - 16510-03G00-X07 - "A slightly better than average filter at a super-premium price"

Hi-Flo filtret - HF138 - "An average filter at a competitive price"

Kör själv suzuki och hade önskat att de använt samma gänga som alla andra Japaner (och öppningstryck). Det hade gett ett större utbud av filter i alla fall, vilket brukar hjälpa till att pressa priser. Har köpt orginalfiltret och retat mig på att det var dyrt. Nästa gång blir det Hi-Flo tror jag. Enligt den självutnämnde filterexperten - "An average filter at a competitive price" :tungan
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
OK, jag läste inte så långt genom att inledningen ser ut att vara skriven av en amerikansk halvidiot.

Det han skriver om att man kan använda en adapter för en hundring är kanske ett bra alternativ om man vill få tillgång till fler filter. Jag skulle dock köra med originalfilter aven om de kostar någon hundring mer för mer är det väl inte? Jag har köpt många filter till Suzukihojar men har inget minne av att de skulle vara speciellt dyra och det är ju bara en eller några gånger per år man behöver byta beroende på körsträcka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fan läser man de där blir man nojig jag har kört Highflow sedan år 2000 i alla hojar. Ingen hoj har tappat oljetrycket och filtren har inte kollapsat typ sugits ihop som en del lågprisfilter har gjort (enligt forum). Men man blir lite orolig då den där Suzukin tappade oljetrycket med Highflow filter!!

Nja det stod:
They found the cause was an aged anti-drainback valve on a Hi-Flo filter that would not open, thus cutting off all oil pressure to the entire engine.

Jag har från 2010 använt Hi Flo filter i mina hojar.
Och med filterbyte minst en gång om året (under vintern) och med beställda filter 2 åt gången från Addemoto så betyder det att inget filter varit blivit mer än ca 1,5 år gammalt.
Hemma hos mig. Innan det installerat på hojen.
Och att det bara använts 1 år i hojen.
Och inte en enda hoj har fått dålig smörjning.
Totalt med två hojar från 2011 -2012 och från 2013 betyder det jag använt drygt 10 st Hi-Flo. HF138 i Suzuki och HF191 i Triumph.

Men jag har inte använt något gammalt Hi-Flo oljefilter.
Som jag ser det.
Högst gissar jag med lagringstid hos Addemoto totalt 2 år från produktion tills det åkt in i hojen och högst 1 år i hojen.
Sedan finns ju också möjligheten att HiFlo bytt material i Drainback ventilen.
Eller tagit bort Drainback ventilen.
Att starta en hoj utan Drainbackventil kan ju inte vara värre än att starta motorn med ett nytt Oljefilter som man inte fyllt med olja innan Oljefiltret monterades. #
Jag fyller oljefiltren med olja innan montage.
Gör du det ?

# Det kanske finns ett bra skäl till att Suzuki i Handboken, både till SV650S och GSX1300R rekommenderar att motorn ska få gå en stund på tomgång innan man kör iväg. För att garantera att oljecirkulationen, smörjningen är bra innan motorn belastas.
Både vid start med kall motor och vid start med varm motor.
 
Last edited:

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Nja det stod:


Jag har från 2010 använt Hi Flo filter i mina hojar.
Och med filterbyte minst en gång om året (under vintern) och med beställda filter 2 åt gången från Addemoto så betyder det att inget filter varit blivit mer än ca 1,5 år gammalt.
Hemma hos mig. Innan det installerat på hojen.
Och att det bara använts 1 år i hojen.
Och inte en enda hoj har fått dålig smörjning.
Totalt med två hojar från 2011 -2012 och från 2013 betyder det jag använt drygt 10 st Hi-Flo. HF138 i Suzuki och HF191 i Triumph.

Men jag har inte använt något gammalt Hi-Flo oljefilter.
Som jag ser det.
Högst gissar jag med lagringstid hos Addemoto totalt 2 år från produktion tills det åkt in i hojen och högst 1 år i hojen.
Sedan finns ju också möjligheten att HiFlo bytt material i Drainback ventilen.
Eller tagit bort Drainback ventilen.
Att starta en hoj utan Drainbackventil kan ju inte vara värre än att starta motorn med ett nytt Oljefilter som man inte fyllt med olja innan Oljefiltret monterades. #
Jag fyller oljefiltren med olja innan montage.
Gör du det ?

# Det kanske finns ett bra skäl till att Suzuki i Handboken, både till SV650S och GSX1300R rekommenderar att motorn ska få gå en stund på tomgång innan man kör iväg. För att garantera att oljecirkulationen, smörjningen är bra innan motorn belastas.
Både vid start med kall motor och vid start med varm motor.


Hiflo är ett beprövat och bra filter som rekommenderas och säljs av många auktoriserade Suzuki verkstäder världen över. Jag känner mig därför trygg med kvaliten hos Hiflo.

Har ett oljefilter ett bäst före datum och när blir i så fall ett oljefilter för gammalt?

Jag servar och sköter om min motorcykel för att jag tycker att det är roligt och ser vården av min hoj som en del av min hobby och har inte för avsikt att bli hur nojig som helst. I värsta fall köper jag en ny hoj och fortsätter att ha kul med den, men jag vill ju använda mig av så bra servicekomponenter som möjligt.

Jag låter alltid hojen gå på tomgång ett par minuter innan jag kör iväg medans jag tar på mig hjälm och handskar. Det ser jag inte som ett problem utan mer som en extra säkerhetskoll så att alla delar är på plats och sen är det så skönt ljud i från min Suzuki 1250 med Yoshimura pipa, så det är bara till att njuta en extra minut!:kär
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det här är ju löjligt. Sitter folk på allvar och diskuterar datummärkning på oljefilter? Räcker inte oljetrådarna till åsiktsonani? Vad härnäst? Bensin raffinerad endast vid fullmåne?



Med det sagt: Suzuki är självklart skräp, men fortfarande japanskt.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top