Fan läser man de där blir man nojig jag har kört Highflow sedan år 2000 i alla hojar. Ingen hoj har tappat oljetrycket och filtren har inte kollapsat typ sugits ihop som en del lågprisfilter har gjort (enligt forum). Men man blir lite orolig då den där Suzukin tappade oljetrycket med Highflow filter!!
Nja det stod:
They found the cause was an aged anti-drainback valve on a Hi-Flo filter that would not open, thus cutting off all oil pressure to the entire engine.
Jag har från 2010 använt Hi Flo filter i mina hojar.
Och med filterbyte minst en gång om året (under vintern) och med beställda filter 2 åt gången från Addemoto så betyder det att inget filter varit blivit mer än ca 1,5 år gammalt.
Hemma hos mig. Innan det installerat på hojen.
Och att det bara använts 1 år i hojen.
Och inte en enda hoj har fått dålig smörjning.
Totalt med två hojar från 2011 -2012 och från 2013 betyder det jag använt drygt 10 st Hi-Flo. HF138 i Suzuki och HF191 i Triumph.
Men jag har inte använt något gammalt Hi-Flo oljefilter.
Som jag ser det.
Högst gissar jag med lagringstid hos Addemoto totalt 2 år från produktion tills det åkt in i hojen och högst 1 år i hojen.
Sedan finns ju också möjligheten att HiFlo bytt material i Drainback ventilen.
Eller tagit bort Drainback ventilen.
Att starta en hoj utan Drainbackventil kan ju inte vara värre än att starta motorn med ett nytt Oljefilter som man inte fyllt med olja innan Oljefiltret monterades. #
Jag fyller oljefiltren med olja innan montage.
Gör du det ?
# Det kanske finns ett bra skäl till att Suzuki i Handboken, både till SV650S och GSX1300R rekommenderar att motorn ska få gå en stund på tomgång innan man kör iväg. För att garantera att oljecirkulationen, smörjningen är bra innan motorn belastas.
Både vid start med kall motor och vid start med varm motor.