Ojämn tomgäng efter ventiljustering.

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Ojämn tomgång efter ventiljustering.

Har precis ägnat större delen av dagen för att justera ventilerna. Utblåssidan var majoritetn ok, på insugssidan var det för litet spel på alla som jag justerade på.
Nu när jag startar den så går den väl ok på kall motor, men på varm motor så hoppar tomgången mellan 1000 och 3000 rpm.
Är det lågregistret som måste justeras på förgasaren kanske?
 
Last edited:

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
En synkining kanske, lätt att komma åt dom skruvarna när man har upp allt..Bara att synkronisera så får man den jämn och fin
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Kom på nu att för att starta den vid varm motor så är man tvungen att ge full choke och lite gas så går den igång. Det e väl för snål blandning?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som uggla sa, synka förgasarna först innan du börjar riva nånting.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du måste mäta. Finns trådar som handlar om hur man billigt och enkelt bygger ett mycket noggrannare instrument än de som säljs. Sök lite. :tummenupp
 

vitas

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Bandit 1200, gsxr 750 SRAD
Akrylamid skrev:
Har precis ägnat större delen av dagen för att justera ventilerna. Utblåssidan var majoritetn ok, på insugssidan var det för litet spel på alla som jag justerade på.
Nu när jag startar den så går den väl ok på kall motor, men på varm motor så hoppar tomgången mellan 1000 och 3000 rpm.
Är det lågregistret som måste justeras på förgasaren kanske?

Om felet uppstod i samband med ventiljusteringen så bör du kolla spelet en gång till, har spelet trots allt blivit för litet på en eller flera ventiler så stör det motorgången ordentligt eftersom den inte tätar som den skall.
/Vitas
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Men nu är ju spelen större, till dess normala värde.
Enligt min teori så öppnas ventlierna längre nu eftersom spelet har blivit större, och då får den kanske för lite bränsle eftersom förgasaren var inställd efter de gamla inställningarna.
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Akrylamid skrev:
Men nu är ju spelen större, till dess normala värde.
Enligt min teori så öppnas ventlierna längre nu eftersom spelet har blivit större, och då får den kanske för lite bränsle eftersom förgasaren var inställd efter de gamla inställningarna.

Nja inte helt rätt tänkt.

Om vi förutsätter att man har någon form av spel mellan kam och ventil så är det så illa att ju mer spel desto mindre duration och lyft på ventilen.

Mvh
Gm
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Nu är jag för nyvaken för att hänga med.
Först och främst, om spelet är för litet, då syftar jag på att mitt bladmått på 0,15 inte kom in i det lilla glappet.
Innan jag justerade ventilerna så hoppade tomgången då oxå, men endast 500 rpm.

Ska jag justera tillbaka ventlierna eller? Det var inte direkt lätt att få av ventilkåpan :4skrika

Motorn gick bra, och går bra nu oxå. Bortsett från att den hoppar upp och ner på lågregistret.
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Snackade precis med kawwa verkstad, den brevid MC varuhuset :va.
De trodde mer på otäta insugsgummin.
Suck, mera meckande i detta fina väder... aja går ju endå inte att åka hoj i 30 C :(

En annan grej som jag aldrig har kommit underfund med.
När kamnockarna trycker på ventilerna, öppnas eller stängs de då?
Mest logiska är ju att de öppnas?
 
Last edited:

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Testade spruta startgas på insugsgummina, och när jag sprutade på cylinder 2 verkade det som om tomgång gick upp med 1000 rpm.
Räcker det med att byta den eller måste man byta alla?

Upptäckte en annan rolig grej. Nu verkar det som om kylarröret som går från topplocket till termostaten läcker en aning från topplocksdelen. Det fanns ingen packning där tidigare, så kan man täta det med nånting. Exempelvis silikon, eller något som klarar högre temperaturer.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag har fått samma fel efter att ha minskat ventilspelet.. den går fint fint på tomgång med kall motor men när den är varm orkar den inte va igång. Man vill ju inte behöva ligga på 3k varvs tomgång när den är kall heller.. :3freak Det är även märkbart att när motorn är kall så går den bättre. Lustigt.
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
Akrylamid skrev:
Testade spruta startgas på insugsgummina, och när jag sprutade på cylinder 2 verkade det som om tomgång gick upp med 1000 rpm.
Räcker det med att byta den eller måste man byta alla?

Upptäckte en annan rolig grej. Nu verkar det som om kylarröret som går från topplocket till termostaten läcker en aning från topplocksdelen. Det fanns ingen packning där tidigare, så kan man täta det med nånting. Exempelvis silikon, eller något som klarar högre temperaturer.
Osannolikt att det har något med ventiljusteringen att göra. Det ska INTE vara så märkbart som 1000-3000rpm, inte ens i närheten så mycket. Om du nu sprutat på insugsgummina och det varvar upp när du sprayar på 2 ans cylle så är det ganska solklart att insugsgummina är slut och skall bytas. Ja du bör nog byta alla eftersom en är slut så är det bara en tidsfråga (kort sådan) innan resten far. Byt alla så är du säker...efter det in och synka förgasarna på firma och sen har du symaskinen på grej igen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Akrylamid skrev:
Upptäckte en annan rolig grej. Nu verkar det som om kylarröret som går från topplocket till termostaten läcker en aning från topplocksdelen. Det fanns ingen packning där tidigare, så kan man täta det med nånting. Exempelvis silikon, eller något som klarar högre temperaturer.
Sätt dit en o-ring. Om jag chansar vilt skulle jag tro att en R12 passar utmärkt...
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Hmm ska kolla lite mer på det där när jag får tid, det läcker från ett ganska knepigt ställe, ska försöka fixa lite bilder.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Akrylamid skrev:
Upptäckte en annan rolig grej. Nu verkar det som om kylarröret som går från topplocket till termostaten läcker en aning från topplocksdelen. Det fanns ingen packning där tidigare, så kan man täta det med nånting. Exempelvis silikon, eller något som klarar högre temperaturer.
På med en o-ring som Jåke sa. Fetta sen in den lite lätt med nått fett du har liggandes. Jag missade nämligen att fetta in mina kylar-rör på gpz'an en gång när jag haft bort dem en snabbis bara. Kylarvätska över hela motorn, kåporna och skinnstället :(
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
hehe.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få dit en o-ring, men jag har sett rester av nån form av packningsgrej på rören.
Ska bära iväg till biltema och handla packningssilikon.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Akrylamid skrev:
hehe.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få dit en o-ring, men jag har sett rester av nån form av packningsgrej på rören.
Ska bära iväg till biltema och handla packningssilikon.

Okej, jag vet ju inte hur dina rör ser ut. Men på mina är det en liten midja på den del som ska ner i motorn. Och där sitter en o-ring perfekt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top