ojämn gång på zx-10r

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
min hoj: zx-10r 2009
mina mods: racefit growler slip on, K&N luftfilter, borttagna "secondary butterflies", powercommander 5 (utan autotune) men med skräddarsydd mapp

mitt problem: Jag avslutade just en 200 milstripp till norra thailand och hojen kändes hur bra som helst hela resan. Även de 100 mil efter att jag lade ner den i diket lite mjukt.. (1200 mila-servicen gjordes dagarna innan resan dessutom - oljebyte, byte av oljefilter samt byte av tändstift)..

När jag kom tillbaka till bangkok åkte jag för att rengöra hojen innan jag drog ut och gasade vidare - allt kändes som vanligt och den gick mjukt o fint. På morgonen därpå skulle jag ut o åka och jag kände direkt att ngt var fel då jag åkte ur garaget.

Det kändes nästan som att jag bromsade lätt samtidigt som jag gasade (när jag bara gasade). Den gick hackigt och det kändes som att något gjorde motstånd när jag höll gasen jämn. Till en början betedde den sig bara underligt på varv upp till 4000 oavsett växel. Detta förändrades sakteliga och snart kändes motståndet som mest mellan 4000 och 5000 varv.

Jag åkte till kawasaki - de testkörde och pluggade in hojen till datorn. Sa att allt såg ut som det skulle och att jag skulle åka till min tunerkille som hade gjort min mapp. Han trodde inte att det var ngt fel med pc5:an och skickade i nollmappen för att testa. Då gick hojen knappt att köra alls dock.. hackningarna/motståndet startade redan vid 1000 varv. Jag lämnade min hoj hos honom för att klura ut ngt vettigt.

Mekanikerna på kawasaki är ytterst ovana med litercyklar och de har lika lite koll som de är ovana.. de vill skeppa hojen till japan och jag får betala detta själv eftersom garantin inte gäller pga mina mods..

Dagen efter tog jag bort pc5:an och testkörde lite.. det kändes bra först när hojen var kall, men så snart motorn blev varm började problemen igen.

Finns det ngn som haft ett liknande problem? Vad kan jag göra åt situationen? Var ska jag börja min felsökning?

hälsningar,
Johan
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har hojen lambdasond som du kan koppla in dig på?
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Har hojen lambdasond som du kan koppla in dig på?

Det vet jag inte.. Det är ruskigt hårda utsläppskrav i thailand - vilket man inte kan tro när man är här och jag antar att tillverkarna petar in en lambdasensor. Min tuner tjatade massor om o2-sensorn när han skulle installera min powercommander. Jag förstod aldrig riktigt vad han sa på sin Thinglish. Som jag förstår vill dynojet att man ska avinstallera den så jag vet ärligt inte om det finns någon. Jag vet varför den finns, men inte hur den ser ut:va

vad tänkte du på?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det vet jag inte.. Det är ruskigt hårda utsläppskrav i thailand - vilket man inte kan tro när man är här och jag antar att tillverkarna petar in en lambdasensor. Min tuner tjatade massor om o2-sensorn när han skulle installera min powercommander. Jag förstod aldrig riktigt vad han sa på sin Thinglish. Som jag förstår vill dynojet att man ska avinstallera den så jag vet ärligt inte om det finns någon. Jag vet varför den finns, men inte hur den ser ut:va

vad tänkte du på?

O2 sensorn är just Lambda sensorn. Den använder styrboxen för att kunna mäta mängden oförbränt bränsle i avgaserna, och justerar insprutningen efter det. Dock används den inte på fullgas för där är det mappen som det går efter.

Har läst lite snabbt att när man trimmar zx10 så brukar man koppla ur den, vilket jag tycker är helt ologiskt, sonden används bara på låg och dellast för att justera motorn till bra avgasvärden och god bräsleekonomi.

Om han kopplat ur den så kan du prova att koppla in den igen och att nollställa databoxen (koppla ur batteriet i några min)

Här är sensorn.
displayimage.php
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
O2 sensorn är just Lambda sensorn. Den använder styrboxen för att kunna mäta mängden oförbränt bränsle i avgaserna, och justerar insprutningen efter det. Dock används den inte på fullgas för där är det mappen som det går efter.

Har läst lite snabbt att när man trimmar zx10 så brukar man koppla ur den, vilket jag tycker är helt ologiskt, sonden används bara på låg och dellast för att justera motorn till bra avgasvärden och god bräsleekonomi.

Om han kopplat ur den så kan du prova att koppla in den igen och att nollställa databoxen (koppla ur batteriet i några min)

Här är sensorn.
displayimage.php

Jag ska kolla upp detta så snart jag är tillbaka i bangkok.. var tvungen att åka på "nöduttryckning" till kärringens familj och blir borta i några dagar. Dock har jag internetuppkoppling och kan fortsätta försöka finna utgångspunkter för detektivarbetet som startar när jag kommer hem.. pust.

Några andra förslag på vad det skulle kunna vara som orsakar problemet?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dålig bensin??
tappa ur byt

lambdasensorn får man tyvär behålla på dessa då O2 eliminatorn fuckar upp lambdaregleringen

Vissa hojar har en inteligentare form av lambdastyrning, då funkar det inte att blockera denna ( tyvär)
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Dålig bensin??
tappa ur byt

lambdasensorn får man tyvär behålla på dessa då O2 eliminatorn fuckar upp lambdaregleringen

Vissa hojar har en inteligentare form av lambdastyrning, då funkar det inte att blockera denna ( tyvär)

Jag har funderat lite över om det kan vara soppan.. I Thailand håller de på att fasa ut högoktanig bensin och snart går det inte att få tag på ens 95 oktanig bensin.. För ett par månader sedan slutade shell t o m sälja deras Vpower95 och säljer istället gasohol.. vilket är E10 (10% etanol blandat med bensin).. I bangkok säljer Caltex fortfarande 95 oktanig bensin och jag tankar bara där såtillvida jag inte åker ut ur stan. På landsbygden går det inte att få tag på 95 oktanig bensin alls så där måste man tanka E10..

Cykeln är dock byggd för att klara av E10 och jag har ärligt talat knappt känt av ngn skillnad när jag tankat med detta mer än att jag klarar färre mil på en tank. Däremot har jag hört en del skräckhistorier beträffande detta drivmedel och det är förmodligen dags att kolla bränslefiltret..Likväl tycker jag att det är konstigt för senast jag fyllde på tanken var det med benzine95 från just Caltex.. om filtret skulle ha "kloggat" igen borde jag ha känt skillnad sakta med säkert. Men sure - jag ska kolla både filter och tömma tanken på bensinen som redan är där.

Mer reflektioner uppskattas:tummenupp
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Du skriver att du rengjorde den dagen innan problemen började.
Kan du fått in vatten i någon kontakt?
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Du skriver att du rengjorde den dagen innan problemen började.
Kan du fått in vatten i någon kontakt?

Jag vet inte vilken kontakt det skulle kunna vara i så fall..

Jag har inte kommit längre.. Hojen är stående i Bangkok och jag är för tillfället hos svärmor. Det enda jag hann göra innan jag åkte är att koppla ur PC5:an för att utesluta att felet låg där (men det hade jag redan skrivit ser jag i efterhand:)). Jag läste på ett annat forum, där en kille med en gixxer hade liknande problem. För hans del räckte det med att byta tändstiften..

De efterblivna mekanikerna på Kawasaki Bangkok bytte precis tändstift och de kanske stoppade in någon billig kopia eller satte dit dem felaktigt.. skulle kanske kunna vara en orsak.

Mer tankar och reflektioner uppskattas

Johan
 
Last edited:

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Jag har nu i omgångar tagit bort pc5,tömt tanken och bytt bensin, kollat tändstiften, kollat så att kedjan satt fint, kollat så att inga luftbubblor fanns i bränsleslangen, nollställt ecu:n och problemet är fortfarande detsamma:huvet

På måndag ska jag hyra en "lift" hos kawasaki och se om tomtemeckarna där har någon input. En 5%:are att de ska ha något vettigt att tillföra.. De borde dock ha visst intresse i att förstå sig på zx-10:an bättre och de kan sköta grovjobbet för en billig peng:)

Jag ska se om det hjälper att koppla ur lambasensorn.. Har ni några fler förslag på vad jag kolla upp och vad som kan orsaka min ojämna gång på låga varv?

mvh
Johan
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Jag försöker igen eftersom att inget verkar fungera..

Efter mitt senaste inlägg har jag återigen kollat tändstiften och "gap:et".. allt såg fint ut. Jag har "kompressiontestat" cylindrarna.. allt var i sin ordning. Jag har bytt ut och testat med ny bränslepump (samt bränslefilter), jag har kollat alla kontakter samt kablar vid tändstiften. Det fanns ett pyttejack i en kabel men detta är åtgärdat.

Jag vet inte hur jag ska ta detta vidare.. Idéer någon:va?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har du bytt ut TPS ( trottelsensorn)

Med Powercommandern inkopplad kan du se om TPS signalen är ostadig

( med Datorn inkopplad )
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Jag kan komma ner och hjälpa dig mecka för mat och husrum, borde bara ta ett par månader...

:tummenupp

Har du bytt ut TPS ( trottelsensorn)

Med Powercommandern inkopplad kan du se om TPS signalen är ostadig

( med Datorn inkopplad )

Jag har inte bytt ut TPS.. Är det något jag bör göra? Min PCV är borttagen men går det att kolla signalen på annat sätt?

mvh
Johan
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
:tummenupp



Jag har inte bytt ut TPS.. Är det något jag bör göra? Min PCV är borttagen men går det att kolla signalen på annat sätt?

mvh
Johan


TPS en är ju i stort sett ensam rådande gällande bränslemapningen

Möjligen även trycksensorn ( map) men min gissning ligger på TPS

Du har väl Pcn kvar??

Koppla in den igen å koppla upp datorn

Kolla att TPS verkar ge stadig signal

Om inte BYT
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
TPS en är ju i stort sett ensam rådande gällande bränslemapningen

Möjligen även trycksensorn ( map) men min gissning ligger på TPS

Du har väl Pcn kvar??

Koppla in den igen å koppla upp datorn

Kolla att TPS verkar ge stadig signal

Om inte BYT

Jag ska kolla upp detta på måndag när min tunergubbe är tillbaka..han har mina mappar och det är lättare att koppla in pcv:n hos honom än att göra det i mitt verktygsfattiga garage här hemma. Långhelg i Thailand mitt i allt:huvet.

Jag har återställt hojen till original (originalpipa, luftfilter och "secondaries" tillbakasatta) och den känns bättre. Dock har jag inte hunnit provköra nog för att kunna säga ngt med säkerhet. Himlen är kolsvart och jag beger mig ut så snart gatorna är torra.

Jag återkommer med uppföljning.. tack för din input
 
Last edited:

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
UPDATE:

Jag tar aldrig ut segern i förskott och huvudvärken fortsätter. Jag kom just tillbaka från en 30km lång testrunda.. Först kändes det toppen, men så snart motorn blivit ordentligt varm testade jag länge och noga på låga varv på 1a och 2a växeln - Givetvis var ryckningarna kvar - DOCK väldigt mycket mjukare ryckningar än tidigare.

Enda modden på hojen vid detta test är ett racefit growler slip on.. och givetvis vet jag inte vilka slutsatser jag ska dra.

Snart orkar jag inte tänka på det här mer:huvet:huvet:huvet

Kolla TPS återstår förstås..
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top