Odla egen chili

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
De gror som satan nu.

Sticker upp ett par cm redan. Ska ta en bild och lägga upp ikväll!

Segast är Yellow Habanero som bara just stack upp igår.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Två stycken Habanero och sex stycken Jalapeño har tittat upp än så länge.
Vissa av dom envisas med att ha frökapseln som mössa, ska man pilla bort den?
Ja för fan, annars tvärdör de :skrämd

Nah, låt dem vara. De fixar sånt där själva :D
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Från vänster: Grekisk Paprika (Stark), Jamaican Yellow(Starkare) och Gul Habanero (Nitro)

Edit: Får ej bilderna att funka. Klicka här och här istället.
 
Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Jahopp, nu har ni lurat i mig det här också ... köpte lite frukter på Willys idag så jag får plocka ur fröna och börja torka dom nu. Blev Habanero, Jalapeno och någon Röd peppar. Får se om det blir nåt av det hela sen bara.

Och Nita är sååååå lycklig över detta påhitt. Not ! ;)
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Tror det var något fel på mina frön. har nu gått 2 veckor och det har inte kommit upp ett skit ännu... Skulle ha köpt en pizza och ett par öl för de pengarna istället... =(


Edit : Bara för att man skriver om att det inte händer nåt så dyker det såklart upp två små gröna skaft i två av krukorna. =0
 
Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Ska man ha någon speciell typ av jord eller ska man bara köra med vanlig blomjord ? Kan tänka mig att det är mycket sand i orginaljorden i Kenya där min Habanero kommer ifrån.

Polaren kunde så klart inte låta bli att smaka på Habaneron igår när han var här. Tog bara en pytte-pytte-liten bit och han satt och spottade och fräste bra länge. Bra drag i den ! ;)

Är det vanligt att man får frukt på plantorna ?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jag det är inte särkilt svårt att få frukt. Bara du polinerar dom (om inte bina gör det om de får stå utanför).
 

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Letar efter en bobber
Hjälp!!!

Har samma problem som spenk.... Dom såm liven dör:huvet Bladen krymper och dör. Vad gör jag för fel.:confused:
Står dom för varmt, för mycket sol, för mycket eller för litet vatten.... Hjälp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Har samma problem som spenk.... Dom såm liven dör:huvet Bladen krymper och dör. Vad gör jag för fel.:confused:
Står dom för varmt, för mycket sol, för mycket eller för litet vatten.... Hjälp
Antingen för lite vatten eller spinn. De kräver massor av vatten. Känn på jorden. Är den torr så vattna. Spinn kommer som ett brev på posten. Spraya dem med en lösning bestående av en del såpa och två delar vatten så dör krypen - fast de återkommer om några veckor. Du känner igen spinn på de "nät" de lägger, påminner lite om spindelnät fast är mycket tätare.

Sen står de förmodligen för varmt i förhållande till det ljus de får. Ju varmare det är desto mer ljus vill de ha. Ställ dem så ljust som möjligt.

Till sist. Chilla dej! De klarar praktiskt taget vad som helst :)
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Jag kör ju som sagt med gladpack över mina krukor. Det gör att det blir som ett litet lokalt växthus över varje kruka. Det är när jag tar bort gladpacken som bladen skrumpnar, då slänger jag dit den igen och plantorna repar sig! Lite lustigt men men så är det.

//spenk
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Jo de knatar uppåt sakta men säkert. De högsta är val 6-7 cm nu med två par blad. Habaneron går det sakta som satan för. Bara 4 av 6 har styckit upp och är väl ca 1 cm nu. Tror jag satte för djupt på dem. Ungefär en cm djupt.

Det funkar bra med mitt lilla drivhus i vart fall, de får bo där tills de slår i taket, vid ca 15 cm. Borde väl bli om två veckor.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Yeey! I dag kom grodd nummer 3/5 fram!
Den största är nu 3-4 cm.

Körde med vanlig blomjord från ica.
Någon som har gödning i dessa eller är det bara vatten som gäller?
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
farsan har 1300 m2 växthus! Kanske ska övertala honom att det är chili som är skiten? Betalar ni bra?
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Yeey! I dag kom grodd nummer 3/5 fram!
Den största är nu 3-4 cm.

Körde med vanlig blomjord från ica.
Någon som har gödning i dessa eller är det bara vatten som gäller?

När du planterat om är det bra att stärka med gödning. Blanda en svag lösning och vattna med det typ en gång/vecka. Vatten resten av gångerna. Men inte FÖR mycket gödning. Jorden man köper på påse är ganska fet som den är.
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Nå hur går det?

Mina växer sakta men säkert. Ca 10-15 cm höga nu med flera blad.
Habaneron surar och är bara ca 5 cm av nån anledning?

Tänkte vänta en vecka till så planterar jag om.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
4,5 cm. Men jag satte mina Caribbean Red Habanero för inte så länge sedan. Tror att det är en lågväxande sort.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag kör ju som sagt med gladpack över mina krukor. Det gör att det blir som ett litet lokalt växthus över varje kruka. Det är när jag tar bort gladpacken som bladen skrumpnar, då slänger jag dit den igen och plantorna repar sig! Lite lustigt men men så är det.

//spenk

När du tar bort plasten går plantorna från hög luftfuktighet till låg på väldigt kort tid. Det är därför de skrumpnar.

Vänj dem vid deras nya klimat genom att göra fler och fler hål i plasten innan du tillslut tar bort det helt så skall det säkert gå bra.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Får ni spinn så duscha bladens undersida, där har spinnjävlarna sina "bo" Vatten tycker dom minst om av allt i hela värden. Gör detta kontinuerligt så håller ni dom borta.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top