Obekväm tank, förslag på lösningar.

Orrelito

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R -12
Hejsan alla

Jag har ett pågående scrambler/brat bike bygge på gång.

Hojen som jag bygger på är en honda cb 650 -81. Den har en tank som ser ut såhär:
IMAG0799.jpg

Mitt problem är att jag ska tillverka en ny sadel som är bra mycket lägre en den gamla sadeln. Då kommer den här biten att sticka ut:
IMAG0609.jpg


Har ni några förslag på en bra lösning?


/Orre
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kan du rita in på första bilden hur du har tänkt att sadelns överlinje ska se ut. Vilket material hade du tänkt använda?
 

Orrelito

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R -12
Sadeln kommer att bli mörkbrunt läder, mad paint skills.
IMAG07999a.jpg

/Orre
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Last edited:

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Fast jag förstår inte problemet, tycker ni att den lilla"bulan" är ful ? (Personligen tycker jag inte att den raka "plankan" är någon höjdare heller )
Eller tror ni att den kommer att kännas obekväm ? Om man gör den rätt blir den väl bara en förlängning av tanken så att säga ?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Fast jag förstår inte problemet, tycker ni att den lilla"bulan" är ful ? (Personligen tycker jag inte att den raka "plankan" är någon höjdare heller )
Eller tror ni att den kommer att kännas obekväm ? Om man gör den rätt blir den väl bara en förlängning av tanken så att säga ?

Har du någon bild eller skiss på hur ditt eget bygge ska bli eller kör du bara på och ser hur det blir ?

Nix, ingen bild eller skiss. Jag funderar medans jag bygger... :crash
Nja, problemet är inte bulan. Det jag menade när jag skrev problem var den osköna plåtkanten. Som sagt, jag gör nog nån variant på "bula".
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om TS vill kunna ragga ut nåt tjak på fiket, kanske den här gamla modellen av dubbelsoffa ger ett snyggare avslut. Inte helt lätt att bygga upp både fram och bak med stoppning och sen sy lädret så det blir bra.
Norton650SS.jpg
 

Orrelito

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R -12

Riktigt snyggt ritat! Färgschemat är dundersnyggt.

Jag har då en flickvän som gärna hänger med på både en och två turer. Därav vill jag köra med en rak sadel så även hennes bakdel får plats =)

@Milleducce Tanken kommer att vara obekväm mot det kära partiet mellan benen och väldigt obekvämt.


Är det någon som kan avrekommendera/Rekommendera att man slipar ner den delen som sticker ut från tanken? Sen fyller man i "tomrummet" med någon plåt som man lackar?

/Orre
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det någon som kan avrekommendera/Rekommendera att man slipar ner den delen som sticker ut från tanken? Sen fyller man i "tomrummet" med någon plåt som man lackar?

/Orre

Jag tror att det blir svetsning eller hårdlödning av tanken om du sågar av den utstickande biten... :rodnar
Inte så stort jobb men behövs kanske lackas efteråt.

Gröpa ur befintlig sadel och nytt överdrag? Det absolut enklaste om du bara vill ha lägre sadelhöjd. :)
 

Orrelito

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R -12
Hej och tack för input.

Det kommer att bli en lite högre sadel än jag från början tänkt. Blir bra för komforten har jag fått för mig.

Nu kommer ytterligare en liten fråga. Hur har ni gjort med tankfästet i ramen? Som ni ser på min andra bild i första inlägget sticker det ut en bra bit från tanken.

Har ni gjort om fästet eller gör man sadeln kortare? Då kanske det blir lite för stort utrymme mellan sadel och tanken?

/Orre
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nu kommer ytterligare en liten fråga. Hur har ni gjort med tankfästet i ramen? Som ni ser på min andra bild i första inlägget sticker det ut en bra bit från tanken.
Har ni gjort om fästet eller gör man sadeln kortare? Då kanske det blir lite för stort utrymme mellan sadel och tanken?
/Orre

Inget av ovanstående, du gör en urgröpning i basen till nya sadeln, precis som de skrivit ovan om du skulle göra en förhöjning framtill.

fin bild gjord i mspaint : das.jpg


Edit : ska du göra en limpa till sadel så gör du enklast basen i trä, enkelt att forma och du kan sen nita fast lädret/vinylen direkt i botten. underlättar en hel del om du ska klä sadeln själv.
 
Last edited:

Orrelito

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R -12
Tack för hjälpen

Nu gäller det bara att ta på sig varma kläder och sätta igång (tror jag) tack för input Broberg riktigt mad paint skills =)

Återkommer med bilder på färdig sadel sen om någon är intresserad.

/Orre
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top