Nylagd asfalt på däcken - hjälp

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hjälp!!! sista biten hem har de precis lagt på asfalt. Hemma på parkeringen är däcken jättekladdiga med klumpar av asfalt och grus som satt sig fast. Jag hinner och kan inte köra bort det (om det ens går) för jag är själv med två barn.

Är däcken förstörda nu? Kan man ens köra på dom? Bärgning? Nya däck? Eller vad? :huvet

Sen i trapphuset så tappar dottern sin hjälm rakt ner i stengolvet - gjorde mig ju inte gladare direkt :huvet men det är väl bara att köpa ny hjälm, våga låta sina barn åka med en "riskad" hjälm - näe det vågar inte jag i alla fall.

Men däcken... däcken.... :gråta:gråta:gråta vad ska jag göra???? Hjälp
Däck1.jpg Däck2.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Mer än hundra meter tar det nog, men kör bara försiktigt så försvinner det förr eller senare. =)
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Ingen fara, kör lite halvlugnt första 2 km, så kommer det att nötas bort, kanske skvätter lite så lägg dig framför en dyr bil :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det borde nötas av rätt fort, men ta det lugnt för det har nog inte det absolut bästa friktionsvärdet det där... Skulle ha varit däruppe så hade jag kunnat rasta din hoj lite. ;)

Annars gå det väl säkert att göra en SH-klassiker och nöta av det med sandpapper. Lite som folk gör med nya däck.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
äsch det är ju bara touringranden som är någon fara, kör på lite lugnt bara. Men använd frambromsen med måtta tills du ser att det är borta.

Det rimmade dessutom.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Säkerhet går alltid först, chansa aldrig! För att vara helt säker så skrotar du hojen och köper en ny. Gud vet var den asfalten kan ha skvätt nånstans. Bromskolvar som limmar fast, hjullager och andra lager som kärvar osv. Däcken skulle jag säga är ditt minsta bekymmer. Se det som en väldig dyr läxa att aldrig köra på en ny asfalterad väg.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Skiten på däcken slits som sagt bort.
Hjälmen borde inte vara nån fara med, de tål generellt att tappas sålänge det inte är något i hjälmen.
Annars går de på hemförsäkringen om man har rätt sådan =)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är nog inga problem =)
Det försvinner fort.
Även om asfalten stelnar så gör inte däcken det så då kommer den spricka loss.

Hjälmen gör du som du känner för.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det där kan vara ordentligt snorhalt.

För många år sedan råkade jag ut för en liknande sak med bil. Jag började ana ugglor i mossen när jag fick bredställ på torr asfalt inne i stan med en gammal Golf diesel på 75hk. När jag gick ut och kollade så var det ca 1cm asfalt på alla fyra däcken. Det räckte med att köra som om bilen var nystulen i några minuter för att det skulle försvinna.

När det gäller mc så skulle jag nog ta det lite lugnare, särskilt på asfalt. Men kanske ge mig ut på en grusväg eller något.
 

Smagatusk

Guest
Känns lite overkill att tjacka en ny hjälm för att den dunsat i golvet från en halvmeter.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Kör så lossnar tjäran utan att du märker det, Ang. hjälmen så är den inte skadad om du inte ser sprickor i den, och jag antar att lacken inte ens är skadad. Så kör på med den bara.
Ta en grogg och se det som en ganska bra dag ändå. Du har ju just TJÄNAT flera tusen.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hmmm.. jag skällde nog rätt rejält på lilltösen... hon tog sina sparpengar och gick till affären och kom hem med pepparkakor åt mig "för man blir glad av pepparkakor" säger ungen o säger förlåt för hon tappade hjälmen... sen fick mamma be om förlåtelse för jag skrek så... :krama

Får prova att köra lite försiktigt i morgon då och hoppas det går bort.
Tack för alla svar.. känns ju lite lugnare när man får så många svar som säger att det går att köra bort kladdet. Själv såg jag slutet på säsongen närmade sig i sekundfart när jag planerat att ha flera månaders körning kvar... får ta en långtur i morgon efter jobbet o nöta däck då... men försiktigt, jag är inte bra på halt väglag så det blir en lugn tur. Tack igen som sagt var - nu känns det genast bättre :Bugar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kör så lossnar tjäran utan att du märker det, Ang. hjälmen så är den inte skadad om du inte ser sprickor i den, och jag antar att lacken inte ens är skadad. Så kör på med den bara.
Ta en grogg och se det som en ganska bra dag ändå. Du har ju just TJÄNAT flera tusen.
Nej, hon har sluppit lägga ut en massa pengar, dvs sparat flera tusen, hon har inte fått en bunt pengar av någon ;)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top