Nybyggd dator - bara blåskärm

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Ja, jag har byggt ihop min nya dator. Eller, nya och nya. Den har stått ett tag nu.

Problemet är när jag ska installera Windows, och alla filer ska kopieras från CD/DVD:n till hårddisken så står det att den inte hittar någon specefik fil. Nehepp. Har provat med ett halvt dussin olika Windowsskivor. Samma sak händer när jag stoppar in hårddisken i en annan dator. Väljer jag att skippa filen i fråga så slutar det hela med bluescreen. Har även provat med annan hårddisk på min dator - samma resultat.

Vad är felet?

Testade hårddiskar:
- Sprillans Western Digital WD2500 (alltså 250gb S-ATA), körde självklart med windows xp SP2.
- En gammal IDE-hdd på ca. 10-20gb

Moderkort:
- Asus A8N-SLI Deluxe - har flashat bios

Minne:
- 2xTwinMOS PC3200 512mb

Har försökt läsa mig till lite, och jag har kommit fram till att minnet kan ha givit upp. Har även kört memtest86+ (eller något i den stilen), och det hittade några errors. Men om det bara var minnena så borde det ha funkat på en annan dator?

Har även kört Western Digitals egna hårddiskcheckprogram, och det kunde inte ens utföra första eller andra testet. Men kunde överföra filer utan problem till den hårddisken.

Inte så kul att skicka tillbaka grejerna och sen få betala massa pengar för att sakerna funkar, och jag är en okunnig sak. Så snälla, hjälp mig! Jag är en fattig student, så kunna fixa det här utan att behöva skicka tillbaka något vore guld!
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Lillbrorsan hade liknande problem med sitt nybygge för något år sen, blåskärm vid windowsinstallationen precis hela tiden. Visade sig att minnena inte riktigt pallade att köras i den specade hastigheten. Om man körde dem i 333 mhz istället för 400 som det var tänkt så funkade allt som det skulle.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Oftast är det minnena som orsakar sådana krasher, byggde nyss en dator där det var samma problem. Prova ställa upp timings och ställa ner hastigheten på minnena och se om de kör utan problem i memtest.
 

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
såld
Du kan även kolla S-ATA inställningarna i BIOS. Hade skumma fenomen när jag höll på med en dator där default i BIOS var nåt RAID-krafs. När jag ändrat den funkade allt utan problem.
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Testa att sätt LBA-läge (tror det heter så) på hdd;n i bios, där finns ju två o välja mellan, auto o LBA. Så fick jag göra med min sata2 disk för att kunna installera OS på den. Har oxå ett ASUS A8N SLI-Deluxe.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Halogen skrev:
333 mhz istället för 400

Hjälpte tyvärr inte. :(

Xyron skrev:
2569037 Oftast är det minnena som orsakar sådana krasher, byggde nyss en dator där det var samma problem. Prova ställa upp timings och ställa ner hastigheten på minnena och se om de kör utan problem i memtest.

Även provat det också. Ingen skillnad där heller.

Ulf W skrev:
2569180 Du kan även kolla S-ATA inställningarna i BIOS. Hade skumma fenomen när jag höll på med en dator där default i BIOS var nåt RAID-krafs. När jag ändrat den funkade allt utan problem.

Använder inte RAID, och därför inte RAID-porten. Så det vore helt onödigt, tyvärr.

Maverick skrev:
2569268 Testa att sätt LBA-läge (tror det heter så) på hdd;n i bios, där finns ju två o välja mellan, auto o LBA. Så fick jag göra med min sata2 disk för att kunna installera OS på den. Har oxå ett ASUS A8N SLI-Deluxe.

LBA? Inte large? Hittade inte alternativet. Du har ingen lust att säga var exakt? :)

Andra förslag? Ska nog ringa supporten i morgon, har inte de några tips och ni är tomma på tips så har jag väl inget större väl än att skicka tillbaka alltet. :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top