Nybörjare söker hjälp - Örebro

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Hej!

Jag står inför spännande tider då jag snart kommer att köpa min allra första motorcykel (A2)!

Som ny inom detta, undrar jag om det finns någon jättesnäll människa här som skulle kunna tänka sig vara min MC-handledare och övningsköra med mig. Jag bor lite utanför Örebro.

Tanken är att övningsköra när jag väl har fått min hoj. Jag bjuder gärna på lunch/fika och bränsle under våra körningar.

Har haft manuellt B körkort i mer än 4 år nu så jag är trafikvan. Teorin har jag och tanken är att ta MC kort innan sommaren är här.

Jag tror att det vore fantastiskt att lära känna någon med mer erfarenhet som kan dela med sig av sina tips och tricks. Dessutom har jag en jägarexamen och kan även erbjuda hjälp med övningsskjutning och säker vapenhantering för den som är intresserad. Det är inget måste, bara om det låter intressant!

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få och vill redan nu uttrycka min djupaste tacksamhet till den som väljer att stötta mig i min motorcykelresa.

BTW, jag är 22 år gammal.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jag har inte haft kortet tillräckligt länge för att handleda, men i Facebookgruppen Åka hoj - Örebro har jag sett folk som annonserar efter både elever och handledare. Om du inte får napp här alltså.
Och om du ska ta några lektioner så kan jag rekommendera Ottossons trafikskola på Änggatan.
Lycka till med kortet!
 

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
Jag har inte haft kortet tillräckligt länge för att handleda, men i Facebookgruppen Åka hoj - Örebro har jag sett folk som annonserar efter både elever och handledare. Om du inte får napp här alltså.
Och om du ska ta några lektioner så kan jag rekommendera Ottossons trafikskola på Änggatan.
Lycka till med kortet!
Hej! Tusen tack för tipset ska kolla där.

Btw. Har du tips på en första hoj? Har en budget på 50K. Vill behålla den efter kortet så den ska vara rolig att köra. Gillar sportiga MCar.

Vad ska jag räkna med för extra kostnader när det gäller utrusningar?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Vad det gäller hoj är det mycket tycke och smak, köp något du tycker är snyggt! Nakenhojar är generellt lättkörda, och det finns många att välja på.

Kostnader för utrustning, räkna med 10-15000 för kläder och utrustning inklusive hjälm, då får du ett bra paket att börja med.

Du kommer att vilja komplettera utrustning och troligen byta hoj under de närmsta åren, men man ska börja någonstans.
 

Nybörjare-123

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2024
Hoj
Har inte köpt än ännu
I see. Tänkte köpa en Kawasaki Er6n.

Köper man bra grejer (Kläder, skyddsutrustningar, hjälm osv...) för 10-15K? Eller kommer jag behöva slänga de om ett par år och köpa ordentliga? Tänker att det kan vara en bra idé och köpa bra grejer direkt.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Hej! Tusen tack för tipset ska kolla där.

Btw. Har du tips på en första hoj? Har en budget på 50K. Vill behålla den efter kortet så den ska vara rolig att köra. Gillar sportiga MCar.

Vad ska jag räkna med för extra kostnader när det gäller utrusningar?
Yamaha MT-07 är kul att köra och väldigt lättkörd. Det finns en anledning till att det är en vanligt förekommande körskolehoj. Kanske lite utanför din budget dock.

Lite på samma sätt som att det kan ta några försök att hitta en hoj som man trivs på så kan det ta ett tag att hitta utrustning som är rätt för dig. Jag köpte ett begagnat allvädersställ och stövlar som "typ" passade för en tusenlapp totalt. Då har du något att börja åka i och sedan uppgradera stegvis i takt med att du kommer på saker du saknar/inte gillar med din nuvarande utrustning.
Så mitt råd är köp begagnat, förutom hjälmen. Köp en ny hjälm som uppfyller de senaste säkerhetskraven (ECE 22.06).
I see. Tänkte köpa en Kawasaki Er6n.

Köper man bra grejer (Kläder, skyddsutrustningar, hjälm osv...) för 10-15K? Eller kommer jag behöva slänga de om ett par år och köpa ordentliga? Tänker att det kan vara en bra idé och köpa bra grejer direkt.
Kawan är ett utmärkt val, samma kategori som MT-07. Låg vikt och smidig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I see. Tänkte köpa en Kawasaki Er6n.

Köper man bra grejer (Kläder, skyddsutrustningar, hjälm osv...) för 10-15K? Eller kommer jag behöva slänga de om ett par år och köpa ordentliga? Tänker att det kan vara en bra idé och köpa bra grejer direkt.
Det går utmärkt att få tag på vettig utrustning för de pengarna. Men som sagts tidigare, har du en någorlunda normal storlek så är det billigaste att köpa begagnat. Förutom hjälm. Den köps ny. Och helst så ska du ta dig till en affär med stort utbud och testa dig fram till en hjälm som sitter rätt. Olika märken, och till och med modeller har helt fantastiskt stor variation i passform. Sedan är det lite smaksak hur hårt man vill att hjälmen ska sitta på huvudet, men den ska inte fladdra runt när du skakar huvudet. Du ska gärna också ha hjälmen på dig i en halvtimme så du vet om den klämmer nånstans som ger smärtor.
Jag kör med storlekar som sitter still i 300, men det är att ta i lite extra. :hihi
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
I see. Tänkte köpa en Kawasaki Er6n.

Köper man bra grejer (Kläder, skyddsutrustningar, hjälm osv...) för 10-15K? Eller kommer jag behöva slänga de om ett par år och köpa ordentliga? Tänker att det kan vara en bra idé och köpa bra grejer direkt.
Jag hade en Kawa ZR-7 när jag övningskörde för 4 år sen, funkade skitbra! Föregångaren till Er-6n om jag har fattat det rätt.

Man köper bra grejer för 10-15000kr. Sen vill du ändå uppgradera/köpa mer, du vill inte ha samma kläder när du börjar köra i mars när det är ganska kallt som du vill ha mitt i högsommarvärmen.

Gör som Felix säger, köp en ny hjälm, och hittar du begagnade kläder som passar är det bra. Det viktiga är att det passar, så att skydden inte kasar runt om du råkar välta. Jag shoppade loss på Claessons i Bromölla när jag skulle börja, en ny bra hjälm, och resten var nytt men förra årets modell i deras utförsäljningshörna för att komma undan lite billigare. Det beror väl på hur kräsen man är på utseendet...

Men hjälm, 3-4000kr, byxor och jacka 1000-1500 per styck minst, skor nån tusenlapp, handskar 500-1000. Sen eventuellt ryggskydd om det inte finns i jackan, underställ kanske... Och då är detta budgetpriser, fast vettiga saker säkerhetsmässigt. Inte det bästa som finns, regntätt osv, men bra saker.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
I see. Tänkte köpa en Kawasaki Er6n.

Köper man bra grejer (Kläder, skyddsutrustningar, hjälm osv...) för 10-15K? Eller kommer jag behöva slänga de om ett par år och köpa ordentliga? Tänker att det kan vara en bra idé och köpa bra grejer direkt.
Vad gäller kläder så har vi rätt dåligt utbud inom rimligt avstånd till Örebro, men du kan ju alltid kika på Carbarks om de har något vettigt inne. Annars är det en rätt trevlig dagsutflykt att åka till Lelles i Uppsala när de kör sina "Lelledagar". Det brukar vara någonstans i mars/april om jag inte minns helt fel.

Även om det billigaste är att köpa begagnat så är min upplevelse att det kan vara ett evighetsgöra om man ska hitta något som man gillar utseendemässigt och som dessutom är vettigt prissatt och har rätt storlek.

Vill också säga att jag kör med samma skinnställ oavsett väder och temperatur, så att du skulle behöva fler uppsättningar håller jag inte med om.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top