Nybörjare, kurvhantering.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...med lite fart på ekipaget så styr man hojen med motstyrning, och hänger man av (rätt) så behöver man inte riktigt samma nedläggningsvinkel som om man sitter rakt upp och ned i sadeln, svårare än så är det inte.

Har man lite kläm på hängandet så kan man lyfta hojen i utgången med medstyrning :hihi - för att krångla till det lite för er.

Men, styr gör man med motstyrningen. PunGt.

Edit - Som så många andra är inne på, gå en kurs, plocka av sakerna i turordning, är man sugen på att skrapa de där puckarna så är det bra att göra de viktigare grejerna någorlunda rätt först. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har man lite kläm på hängandet så kan man lyfta hojen i utgången med medstyrning :hihi - för att krångla till det lite för er.

Nä, det är fortfarande motstyrning, bara att du svänger åt andra hållet.

Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Edit - Som så många andra är inne på, gå en kurs, plocka av sakerna i turordning, är man sugen på att skrapa de där puckarna så är det bra att göra de viktigare grejerna någorlunda rätt först. :)

Puckar?! Dom glömde skicka med puckarna till mitt allvädersställ:va:3freak:D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nä, det är fortfarande motstyrning, bara att du svänger åt andra hållet.

Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?

Poängen var väl att man kan lyfta hojen med medstyrning...vilket är samma sak som motstyrning, det är en definitionsfråga beroende på om man är på väg in i, eller ut ur kurvan..men det vet ju du.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Poängen var väl att man kan lyfta hojen med medstyrning...vilket är samma sak som motstyrning, det är en definitionsfråga beroende på om man är på väg in i, eller ut ur kurvan..men det vet ju du.

Fast min seriösa fråga var nr2:
Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Fast min seriösa fråga var nr2:
Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?

Jo, det finns. Man gasar, hojen reser sig. Wholla!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jo, det finns. Man gasar, hojen reser sig. Wholla!

Man kan bromsa också, men det är inte rätt väg att gå. :hihi

Josef - Vad jag missade (irritationssurf efter att ha brytit löptävlingen ikväll med trasig vadmuskel) var att peka på att kan man hänga av rätt, kan man lyfta hojen tidigare i kurvan (med "medstyrning"), och ändå hålla svängradien någorlunda, a'la de tuffa pojkarna inom racingen.

Med fördelar som mer gummi i marken och fjädringen jobbar lite mer i den riktningen det var tänkt.

Men det är också sådant du kan. :)
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Man kan bromsa också, men det är inte rätt väg att gå. :hihi

Haha, ville inte ens skriva det :)
Sen vill jag nog avråda från att fortsätta att korrigera svängandet med ännu mer motstyrning när man väl är inne i svängen, som någon skrev.
TS ska sträva mot att motstyra EN gång och ger man sen föriktigt kontinuerlig gas så ska man i princip kunna hålla i styret med tummen och pekfingret. Man ska inte störa hojen, den kan svänga själv.
Går hojen brett eller tight DÅ, så är det nåt som är fel med inställning av häng, däck eller nåt annat skumt. Så ska inte en korrekt inställd hoj bete sig. Ja, kanske en chopper då, men vad vet jag om det.

Jag tycker dock att man ska ha koll på teorin innan man omsätter det i praktik så den initiala frågan är bra.
Tycker det läggs alldeles för mycket vikt på motstyrning på SMC-kurserna. Det är knappast så att nån som redan kör hoj inte motstyr, eller hur!? Då hade de ju aldrig tagit sig fram till kursområdet...
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tycker dock att man ska ha koll på teorin innan man omsätter det i praktik så den initiala frågan är bra.
Tycker dock det läggs alldeles för mycket vikt på motstyrning på SMC-kurserna. Det är knappast så att nån som redan kör hoj inte motstyr, eller hur!? Då hade de ju aldrig tagit sig fram till kursområdet...

Nja, givet är ju att folk måste motstyra, så är det ju. :)

Men poängen är att göra det medvetet, med mer kraft - det är rätt få som gör det faktiskt, det är lite luddiga kurvor med goda marginaler till insidan, men alla verkar gilla att åka nära ytterkant i utgången.. :hihi

Sväng senare, sväng mer distinkt är 'la grejen om man pratar SMC och lite trafiksäkerhet. Vi vill ju jobba bort en del trista beteenden (som att svänga tidigt när något blir tokigt).
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Felet många gör i början är väl inte hur de lägger ner hojen, utan att de går in i kurvan i för hög fart och med för hög växel. Kan man inte gasa sig ur kurvan så är det ett täcken på att det går för fort. Mitt enda tips är börja i långsam fart med en lägre växel än vanligt för den valda hastigheten.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Felet många gör i början är väl inte hur de lägger ner hojen, utan att de går in i kurvan i för hög fart och med för hög växel. Kan man inte gasa sig ur kurvan så är det ett täcken på att det går för fort. Mitt enda tips är börja i långsam fart med en lägre växel än vanligt för den valda hastigheten.

Sant, men farten in leder till en massa felaktiga reflexmässiga beslut (nåja, farten in var fel med) - och alla är bara till direkt nackdel för möjligheten att ta sig genom kurvan.

Man blir lite stel, svänger tidigt, vågar inte lägga ned, tittar på det farliga i tangentens riktning, slår kanske av eller än värre bromsar...

Men absolut, det är en anledning till att vi kör övningar med ingen broms, en växel, för då är det 100% fokus på att hitta rätt fart in i böj. :crash
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Man kan bromsa också, men det är inte rätt väg att gå. :hihi


Det stämmer däremot. På båda punkterna.

Josef - Vad jag missade (irritationssurf efter att ha brytit löptävlingen ikväll med trasig vadmuskel) var att peka på att kan man hänga av rätt, kan man lyfta hojen tidigare i kurvan (med "medstyrning"), och ändå hålla svängradien någorlunda, a'la de tuffa pojkarna inom racingen.

Pick-up som CSS kallar det. Det stämmer bra det, nu fattar jag hur du menade. :tummenupp
Hoppas låret läker snabbt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så du skulle kunna resa upp hojen endast med hjälp av gasen i utgången av en kurva?
Jag har provat, det funkar inte.

Det är ju en kombination av många saker, mer fart genererar mer sidokrafter vilket vill resa cykeln, men jag anar (har inte testat) att det är på samma nivå som att försöka styra hojen genom att vikta fotpinnar (det har jag dock testat, funkar sådär :hihi )...det är ju styret vi styr hojen med...logiskt nog.

Det vore kul att köra lite sådana övningar på våra resursdagar, för att döda lite myter.... :hihi Du får ta ledarvästen och köra lite tokövningar med oss!


Lite input till tråden...

Motstyrning in, blir medstyrning ut - samma sak,men det blir ballt först när man gör det medvetet.
I S-kurvor gör folk det här med lite kraft utan att tänka på't, för man är tvungen, om man inte vill agera gräsklippare (ut från ejes på åsen är ett ställe där man verkligen får jobba lite med styrinputs när det börjar gå lite fortare). :)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är ju en kombination av många saker, mer fart genererar mer sidokrafter vilket vill resa cykeln, men jag anar (har inte testat) att det är på samma nivå som att försöka styra hojen genom att vikta fotpinnar (det har jag dock testat, funkar sådär :hihi )...det är ju styret vi styr hojen med...logiskt nog.

Det vore kul att köra lite sådana övningar på våra resursdagar, för att döda lite myter....

Det funkar liiiiite bättre än att svänga in med viktförflyttning men det är inte i närheten av att det skulle gå att resa upp hojen ur en kurva.
Det är väldigt svårt att testa utan att ha en hoj med extra styre på tanken, det blir gärna input i styret när man gasar. CSS no BS bike är en rätt kul uppfinning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det funkar liiiiite bättre än att svänga in med viktförflyttning men det är inte i närheten av att det skulle gå att resa upp hojen ur en kurva.
Det är väldigt svårt att testa utan att ha en hoj med extra styre på tanken, det blir gärna input i styret när man gasar. CSS no BS bike är en rätt kul uppfinning.

Anade att du fått spaka den hojen ja... :hihi Det är just som du säger, så mycket sker undermedvetet med styret, att det är lätt att en massa myter vevar igång, och slår rot på diverse forum. :rolleyes:

/J
 

Raderad medlem 51742

Guest
Efter sisådär 900 mils utforskande av landsvägskurvor sen jag tog kortet förra året (kör för övrigt samma typ av hoj som dig xaxpop) känner även jag att det är dags att utveckla kurvtagningen vidare. Är riktigt sugen på en SMC-kurs men har inte fått tummen ur än.

Ser att kurserna brukar börjar med inskrivning redan 7 på morgonen. Innebär ju om man skall ta sig från Gbg till Anderstorp att man behöver åka redan vid 5 eller nåt sånt. Hur brukar ni som har ett par timmars körning till banan göra, åka kvällen innan och sova över?
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Efter sisådär 900 mils utforskande av landsvägskurvor sen jag tog kortet förra året (kör för övrigt samma typ av hoj som dig xaxpop) känner även jag att det är dags att utveckla kurvtagningen vidare. Är riktigt sugen på en SMC-kurs men har inte fått tummen ur än.

Ser att kurserna brukar börjar med inskrivning redan 7 på morgonen. Innebär ju om man skall ta sig från Gbg till Anderstorp att man behöver åka redan vid 5 eller nåt sånt. Hur brukar ni som har ett par timmars körning till banan göra, åka kvällen innan och sova över?

Boka in dig på kursen Anderstorp BKK 16:e Juni och kör ner med mig och Murdokk! Vi ska ska båda köra steg 1, så det är bara att haka på!
Tanken är nog att vi åker tidigt på morgonen vid 5 snåret. Skam den som är morgon trött vettu ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tycker det läggs alldeles för mycket vikt på motstyrning på SMC-kurserna. Det är knappast så att nån som redan kör hoj inte motstyr, eller hur!? Då hade de ju aldrig tagit sig fram till kursområdet...


Som SGM belyser så är det väl mer en fråga om att medvetandegöra det.

Min 600RR svänger ju av tanken på det nästan oavsett fart. SV650S:n däremot är lättsvängd som få i låg fart, men uppåt 100-180 så blir det svårare och svårare. I 150 måste man trycka på rätt rejält (verkligen ta i) för att den ska vika ner. Om det beror på de icke-sportiga däcken, den värdelösa fjädringen, det touringaktiga chassiet eller att den är galet inställd vet jag inte. Men det är en verklighet för väldigt många hojåkare där ute att de inte är inställda enl. konstens alla regler med Ntec-däck och Öhlinare runt om.

Då är motstyrningen en grymt viktig läxa. Sen tror jag att jag även på reserhojen har lättare att inte hålla så hårt i styret om jag aktivt tänker på att trycka på styret istället för att "bara svänga". Jag kan bara tala för mig här, men jag har en klar tendens att "hålla i mig med bara händera" :rofl in i böj.

Men som sagt, på mindre "bra" hojar gör det enorm skillnad.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Boka in dig på kursen Anderstorp BKK 16:e Juni och kör ner med mig och Murdokk! Vi ska ska båda köra steg 1, så det är bara att haka på!
Tanken är nog att vi åker tidigt på morgonen vid 5 snåret. Skam den som är morgon trött vettu ;)

Uppstigning 3.30 är inte att leka med :trött men lite lockande låter det, och alltid kul att slippa åka ensam :)

Just nu utlovar dock väderprognoserna ösregn för lördagen och överklasskärring som jag är så tror jag inte jag vågar mig på en bokning av lördagen i nuläget :gnissla
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top