Nybörjare köra vinter- hjälp

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Hej killar (och tjejer med hoppas jag)

Jag har en fråga angående moped, hoppas man får vara med här på forumet ändå? Jag chansar, annars får ni ta bort mitt inlägg.

Jag är 36 år gammal och skaffa i våras en moped för första gången, aldrig åkt tidigare någonsin - enbart för att ha fram och tillbaka till jobbet då jag bor på landet och envisas med att inte skaffa bil haha

Jag ska byta till dubbdäck snart och undrar vad det är för galenskaper jag gjort? Kan jag (tror ni) förvänta mig att pendla 6 km (halva sträckan är ute på landet en kringelikrokig väg runt bondgårdar (tyvärr sandar dom inte där ute i vinter) och resten av sträckan är på vanlig väg och bilväg. På sommaren tog de 12-14 min åka och jag slutar alltid 22 på kvällarna så jag riskerar rejäl halka om kvällarna.

Har ni några tips och råd? Är det helt galet denna idé pendla vintertid? :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rejäla kängor så du kan använda de som stöd och hålla moppen upprätt.
Varma kläder. På riktigt. Jag lyckades förfrysa händerna på mopen som 15-åring, och det känns fortfarande som om de brinner när det är kallt.
Kör inte fortare än att du inte slår dig jättemycket om du ramlar omkull. :hihi (Kan vara bra med skyddskläder för MC om det ska ramlas, det gör knappt ont då)
Busa runt lite på ett stort tomt område så du kan känna på hur moppen beter sig när det släpper, så du inte behöver lära dig hantera det i skarpt läge.
PÅ bar asfalt är dubbdäck lite knepigt och har sämre fäste än odubbat.

Moppen kommer vara väldigt risig efter ett par vintrar i saltslask.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej killar (och tjejer med hoppas jag)

Jag har en fråga angående moped, hoppas man får vara med här på forumet ändå? Jag chansar, annars får ni ta bort mitt inlägg.

Jag är 36 år gammal och skaffa i våras en moped för första gången, aldrig åkt tidigare någonsin - enbart för att ha fram och tillbaka till jobbet då jag bor på landet och envisas med att inte skaffa bil haha

Jag ska byta till dubbdäck snart och undrar vad det är för galenskaper jag gjort? Kan jag (tror ni) förvänta mig att pendla 6 km (halva sträckan är ute på landet en kringelikrokig väg runt bondgårdar (tyvärr sandar dom inte där ute i vinter) och resten av sträckan är på vanlig väg och bilväg. På sommaren tog de 12-14 min åka och jag slutar alltid 22 på kvällarna så jag riskerar rejäl halka om kvällarna.

Har ni några tips och råd? Är det helt galet denna idé pendla vintertid? :D


Helt normalt om du frågar mig.

cropped-arctic-circle-2011 (1).jpg


Det finns bra färdigdubbade att lägga på. Är du ändå inte är nöjd med greppet så bör det kunna gå att dra i mer skruvdubb.

Sikt kommer troligen vara ett problem vissa dagar. Du fåt prova dig fram, men chansen är stor att du landar i isolerade skidglasögon.

Lycka till,
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var i landet bor du? I vårt långa land har det en viss betydelse för valet av vinterdäck.

Och vilken sorts moped har du, tänker främst på hjulstorlek.
Men på en moped som trots allt har ganska låg effekt skulle jag fundera på om det inte räcker med ett par IRC Winter dubbfria däck.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
En fördel med att gå omkull på snö/is är att du med all sannolikhet kommer att glida när du väl landar, det är i princip ofarligt om du inte glider in i något som ett träd eller liknande fast installation.
Satsa på ordentlig skyddsutrustning (utöver vettiga däck såklart) och ta det lugnt i kurvor där du har träd eller annat fast installerat i närheten av vägen, det vill man inte glida in i.

Det går hur bra som helst att köra när det är vinter, man får bara anpassa sin fart (framförallt i kurvor) efter väglaget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag instämmer med vad övriga har sagt, jag jobbpendlade utan dubbdäck och då fick man räkna med någon/några vurpor per år.

Det finns jättfula muffar att sätta över handtagen, för vinden på händerna är största problemet, och fårfäll på sadeln är också så bra att det uppväger fulheten.

Jag tog in mitt sadelskinn och förvarade det i en cykelkorg jag hade hängt på elementet i hallen, så det var alltid varmt och torrt när man skulle använda det
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag cyklar året runt, minst 2 mil om dagen, och jag brukar köra dubbfria vinterdäck, just för att dubbdäck blir väldigt halt på blöt asfalt. Men i vintras, när det var blött och pendlade kring nollan så blev det dubbdäck hela vintern, svartisen var lömsk, och sopsaltningen av cykelbanorna sket dom i, det snöade ju inte :huvet

Se till att ha kläder som inte ger glipor någonstans, ha rejäla handskar och kängor. Se till att ha bra lyse på moppen också, kanske komplettera med en liten led-ramp?
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Hej killar! Tack för svaren allihopa :D

Min moped är en Viarelli RS 50 (se bild) :sneaky: Jag köpte ett par varma byxor som isolerar kylan som hittills funkat rätt bra, vet dock inte hur det blir när det blir minusgrader:oops: Grejen är ju att jag inte vågar köra mer än 35km/h så vi pratar bebishastighet, så de lär väl inte hända något om man ramlar? Det är en del träd och mycket kurvor första sträckan på 3-4 km här på landet och tyvärr möter man bilar på en liten väg också haha.

Men en fråga, jag provade mopeden i mars när det forfarande låg snö ute och det var fullkomligt vrålkallt köra, jag blev riktigt nedkyld i två timmar efteråt och det började imma igen i hela hjälmen också, vad gör man åt det? Jag googlade fram att man skulle lägga diskmedel som man torkat av på insidan men de hjälpte inte alls, nu på sommarn har jag kört med liten millimeter lucka öppen och då immar det inte, men vill gärna inte göra det i vinter. Sen rinner näsan och ögonen som sjutton av kylan, vad gör ni åt det?

Det var nån som skrev ovan här på forumet- att mopeden kommer vara riktigt risig sen efter vintern, sliter det så mycket på mopeden? :oops:

Jag blev tipsad av affären jag köpte mopeden , att använda Mitas dubbdäck som kostar ca 1700kr per hjul, är dom bra? Jag bifogar bilden på mopeden så kan ni se, den väger ca 90 kg tror jag, så den är lite skakig ibland.. man känner hur lätt den är när man åker.

IMG_6476.jpeg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gör inte för stor sak av det. Du sitter på moppen 30 minuter åt gången.
Satsa på en heltäckande overall som isolerar bort kylan.
Den klarar även väta under den korta tid du kör. Välj tillräcklig storlek så du kan ha lämpliga skydd under.
Det är knappast din egna körning på småvägarna du behöver bekymmra dig över, utan övrig trafik när du närmar dig bebyggda trakter.

Skidglasögon med dubbla glas löser sikten. Snöskotervarianten har en flärp som skyddar nästippen från fartvinden.


Tjöööör!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns hjälmar med dubbelt visir som kan funka, men annars är skidglasögon och crosshjälm funktionellt, med en vinterbuff.

När jag var tonåring och alltid körde moppe överallt så körde jag hela vintern med. Och på stenhårda 15-20 år gamla däck. Det gick, men man ramlade ju lite då och då. Mycket handlar om hur man landar för hur mycket man skadar sig, är man bara lagom avslappnad och inte försöker ta emot sig så handlederna tar stryk är det inte någon jättefara, sålänge man inte kör rakt in i något hårt som itne kan flytta sig, som träd, stenar, lastbilar och sånt.

Det kommer gå bra att köra på vintern, och jag tycker det är roligt att muppa runt i snön på två hjul. :hihi

Saltslask är elakt mot allt på moppen, det finns trådar här på forumet om hur man ska "skydda" hojen mot det (som att spraya allt med ett ordentlgit lager WD40), och det går väl att sakta ner förfallet, men allt som kan rosta kommer börja rosta.
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Gör inte för stor sak av det. Du sitter på moppen 30 minuter åt gången.
Satsa på en heltäckande overall som isolerar bort kylan.
Den klarar även väta under den korta tid du kör. Välj tillräcklig storlek så du kan ha lämpliga skydd under.
Det är knappast din egna körning på småvägarna du behöver bekymmra dig över, utan övrig trafik när du närmar dig bebyggda trakter.

Skidglasögon med dubbla glas löser sikten. Snöskotervarianten har en flärp som skyddar nästippen från fartvinden.


Tjöööör!
Haha fast är ju 1timma om dagen jag kommer köra mopeden och är som sagt helt oerfaren så därför jag är lite nojig :p Såg att heltäckande overaller kostar ju över 5000kr , är de verkligen så dyrt??
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Det finns hjälmar med dubbelt visir som kan funka, men annars är skidglasögon och crosshjälm funktionellt, med en vinterbuff.

När jag var tonåring och alltid körde moppe överallt så körde jag hela vintern med. Och på stenhårda 15-20 år gamla däck. Det gick, men man ramlade ju lite då och då. Mycket handlar om hur man landar för hur mycket man skadar sig, är man bara lagom avslappnad och inte försöker ta emot sig så handlederna tar stryk är det inte någon jättefara, sålänge man inte kör rakt in i något hårt som itne kan flytta sig, som träd, stenar, lastbilar och sånt.

Det kommer gå bra att köra på vintern, och jag tycker det är roligt att muppa runt i snön på två hjul. :hihi

Saltslask är elakt mot allt på moppen, det finns trådar här på forumet om hur man ska "skydda" hojen mot det (som att spraya allt med ett ordentlgit lager WD40), och det går väl att sakta ner förfallet, men allt som kan rosta kommer börja rosta.
Men ska jag ha skidglasögon innanför min hjälm? Vill inte köpa en helt ny hjälm med visir bara för immam, har ju redan lagt 1500kr på en hjälm, trodde inte dom skulle imma ändå.

Aha så de finns spray man kan spraya mopeden så den inte rostar? Du vet inte vad en sån heter? Jag får googla isåfall ?

kan tänka mig om man är lite modig- att de är kul raca runt i snön ?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Hur räknar ni tid egentligen? Ska man köra 6km i 35km/h så tar det ungefär 10 minuter. Kör du på 12-14 minuter på sommaren kör du antingen långsammare eller så är det längre. Står du lite stilla för att vänta på trafik/rödljus tar det troligen samma tid ungefär på vintern som på sommaren. Även om du kör lite långsammare så kommer det nog inte att ta så väldigt mycket längre tid, kanske 15-20 minuter per enkelresa.

Det hinner inte bli väldigt kallt, se till att du har vindtätt och regntätt så kommer det att gå galant!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Trefingerhandskar - (varmast är tumvantar men otympligt att köra med) - finns i ridsportaffärer
Rejäla högskaftade kängor - för värmen och ger skydd, behöver inte vara mc-kängor, men är de snörade så var noga med att inte ha för långa ändar och knyt noga så att de inte lossar o fastnar
Sulor med metallfolieskikt
Halskrage (buffen är oftast för tunn) - halsduk är ok om du har ändarna innanför jackan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men ska jag ha skidglasögon innanför min hjälm? Vill inte köpa en helt ny hjälm med visir bara för immam, har ju redan lagt 1500kr på en hjälm, trodde inte dom skulle imma ändå.

Aha så de finns spray man kan spraya mopeden så den inte rostar? Du vet inte vad en sån heter? Jag får googla isåfall ?

kan tänka mig om man är lite modig- att de är kul raca runt i snön ?

Ta bort visiret på hjälmen när du har glasögonen.

Eller prova dig fram lite med halvöppet visir, öppna visiret så snart du står stilla. Det brukar även hjälpa om man andas ut med munnen och samtidigt drar bakåt käken så att man får liksom stort överbett så att man andas ut luften neråt.

Mitas gör bra endurodäck. Jag misstänker att ingen här på forumet har erfarenhet av mopeddäcken möjligen @VS ifall han hittar in till tråden men du behöver knappast oroa dig för att dom skulle vara dåliga.

Bor du i Småland som jag gissar baserat på din mopedbild så är din vinter så pass kort att jag skulle överväga ett par odubbade vinterdäck: https://www.racing-planet.se/daeck-...2-64l-tl-p-292895-1.html?manufacturers_id=162

Finns en facebookgrupp för vintermotorcyklister också. Där går det nog hitta lite nyttig information också.
 
  • Gilla
Reaktioner: VS

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Haha fast är ju 1timma om dagen jag kommer köra mopeden och är som sagt helt oerfaren så därför jag är lite nojig :p Såg att heltäckande overaller kostar ju över 5000kr , är de verkligen så dyrt??
I en riktigt varm skoteroverall ( Skoter är ett terränggående bandfordon som vanligtvis framförs på snö) kommer du inte att frysa.


Själv har jag en sån här:
 
Last edited:

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Hur räknar ni tid egentligen? Ska man köra 6km i 35km/h så tar det ungefär 10 minuter. Kör du på 12-14 minuter på sommaren kör du antingen långsammare eller så är det längre. Står du lite stilla för att vänta på trafik/rödljus tar det troligen samma tid ungefär på vintern som på sommaren. Även om du kör lite långsammare så kommer det nog inte att ta så väldigt mycket längre tid, kanske 15-20 minuter per enkelresa.

Det hinner inte bli väldigt kallt, se till att du har vindtätt och regntätt så kommer det att gå galant!
Ja men kör väl max 35 km på sommarn, men sen är de mindre i rondeller och i skogen här ute på landet så har jag ju längre hastigheter i kurvorna osv, så blir ändå 14 min ca. Testade i mars när jag köpte mopeden åka i snön och då tog de verkligen 25-30 min, var helt glashalt ute. Då blev jag helt iskall trots jacka och bra byxor, så därför jag är lite nojig ?
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Ta bort visiret på hjälmen när du har glasögonen.

Eller prova dig fram lite med halvöppet visir, öppna visiret så snart du står stilla. Det brukar även hjälpa om man andas ut med munnen och samtidigt drar bakåt käken så att man får liksom stort överbett så att man andas ut luften neråt.

Mitas gör bra endurodäck. Jag misstänker att ingen här på forumet har erfarenhet av mopeddäcken möjligen @VS ifall han hittar in till tråden men du behöver knappast oroa dig för att dom skulle vara dåliga.

Bor du i Småland som jag gissar baserat på din mopedbild så är din vinter så pass kort att jag skulle överväga ett par odubbade vinterdäck: https://www.racing-planet.se/daeck-...2-64l-tl-p-292895-1.html?manufacturers_id=162

Finns en facebookgrupp för vintermotorcyklister också. Där går det nog hitta lite nyttig information också.
Fast vintern förra året va från december första snön till snö i mitten av april, så rätt lång vinter om man jämfört med västkusten där de mesta smälter bort :eek:

Tack jag ska kolla fb gruppen!
Fast om jag tar bort visiret och har skidglasögon så är ju munnen och hakan helt öppen för all kyla, kommer bli vrålkallt åka sena kvällar när de är minusgrader ute, så måste finnas andra sätt få bort imma på insidan av hjälmen? :(
Bra att däcken verkar bra då, tänker för de priset så borde dom väl va riktigt bra?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast vintern förra året va från december första snön till snö i mitten av april, så rätt lång vinter om man jämfört med västkusten där de mesta smälter bort :eek:

Tack jag ska kolla fb gruppen!
Fast om jag tar bort visiret och har skidglasögon så är ju munnen och hakan helt öppen för all kyla, kommer bli vrålkallt åka sena kvällar när de är minusgrader ute, så måste finnas andra sätt få bort imma på insidan av hjälmen? :(
Bra att däcken verkar bra då, tänker för de priset så borde dom väl va riktigt bra?
Något i stil med den här som man drar upp över näsan, eller en vinterbaklava.
Men du kan nog komma undan med en vanlig halsdug eller halvolle med. Om du ens behöver det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fast om jag tar bort visiret och har skidglasögon så är ju munnen och hakan helt öppen för all kyla, kommer bli vrålkallt åka sena kvällar när de är minusgrader ute, så måste finnas andra sätt få bort imma på insidan av hjälmen? :(
Prova dig fram - halsvärmare o buff eller balaclava under hjälmen. Har träningscyklat inför Vätternrundan under vintrarna för några år sedan - balaclava funkar utmärkt 6-10 mil i cykelfart så borde funka även för dig
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top