Nya handskar.

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Någon som har ett tips på att mjuka upp nya handskar? Dom är lite stela när de nya tycker jag.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Smörj in med minkolja el. liknande.

Men, även efter det brukar det gå nästan en dag på bana för mig innan mina känns bra.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fetta. Jag brukar även fetta inifrån på handskar som har ofodrad innerhand.
Kan vara en bra grej att fetta in ordentligt och låta handskarna ligga ett par dagar, torka av ordentligt och låta dom ligga lite till. Då brukar de bli mjuka ganska fort utan att vara för hala.

Som bonus blir passformen bättre om skinnet är välsmort innan man tar plaggen i bruk.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det någon form av membran i handskarna så bör man ta det lite lugnt med tipsen att smörja, fetta eller olja in handskarna. Easy does it.

Boris tips är förövrigt klockrent: bara på plats bakom styret får du rätt form på handskarna. Bästa receptet är för övrigt 20 mil i regn, följt av 20 mil i uppehåll.
Upprepa tills du trivs i handskarna.
Bra handskar som du sedan kommer att trivas i under flera år brukar ta längre tid att komma överens med.
Inställsamma vantar tröttnar man vanligen snart på.

Så, härda ut - och torka aldrig blöta skinnhandskar i värme. Bästa tipset är att låta dem torka på handen.
Weird, jag vet - men slutresultatet blir kalas.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det någon form av membran i handskarna så bör man ta det lite lugnt med tipsen att smörja, fetta eller olja in handskarna. Easy does it.

Boris tips är förövrigt klockrent: bara på plats bakom styret får du rätt form på handskarna. Bästa receptet är för övrigt 20 mil i regn, följt av 20 mil i uppehåll.
Upprepa tills du trivs i handskarna.
Bra handskar som du sedan kommer att trivas i under flera år brukar ta längre tid att komma överens med.
Inställsamma vantar tröttnar man vanligen snart på.

Så, härda ut - och torka aldrig blöta skinnhandskar i värme. Bästa tipset är att låta dem torka på handen.
Weird, jag vet - men slutresultatet blir kalas.

Det är inte bara om det är membran som man bör vara lite försiktig med att fetta in.
Ett tips vad gäller lädervård är att kolla med dom som håller på med hästar. Dom har en hel del rätt dyra lädergrejor som dom tar hand om.

Enligt vad jag förstått så är det så att man generellt ska vara djävligt försiktig med oljor och liknande. Anledningen är att det gör att det tappar formen och tappar i hållbarhet. Dvs lädergrejorna riskerar att hålla sämre om man använder fel typ av fett.
Ett ex höll på med hästar och jag fick arga fingret för några av lädervårdsprodukterna som jag försökte föreslå för att dom inte var särskillt bra för lädergrejor. Dom gör att det ser jättefint ut just nu och dom är lätta att hantera men i längden så kan dom i en del fall göra att grejorna blir förstörda i förtid.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har under åren provat ganska många skinnvårdsprodukter men aldrig råkat ut för något avsett för skinn/läder som skadat, missformat eller missfärgat mina ställ, handskar eller stövlar.

Som "smörja" har jag fastnat för Sandri Royal skinnbehandlingsmedel.

Att låta skinn blötas upp och forma sej funkar såklart men kör försiktigt om du gör det under körning, genomblött läder tappar mycket nöt och rivstyrka.

När det gäller "inkörning" av handskar brukar jag göra precis som Josef beskriver, har funkat bra :tummenupp

För övrigt, handskar är som löpardojor, passar det inte hyfsat bra från början kommer de aldrig att göra det.

Sandri royal.jpg
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Mina erfarenheter är att all form av smörjning är bättre än att skinnet är för torrt och alla skinnkläder jag någonsin köpt har varit torrare än önskvärt utom något enstaka par skor som varit vaxade.

Med det sagt så är fett som är nära skinnets (djurets) natuliga fett bäst ur vårdsynpunkt så oljor och balsam kan man hoppa över. Minkfett är ju en riktig klassiker som är kanon men även lanolinbaserade produkter funkar bra även om de inte tränger in fullt så lätt. Trapperns lädersmorning rekommenderas för oss nerdar som vill ha en onödigt bra produkt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mina erfarenheter är att all form av smörjning är bättre än att skinnet är för torrt och alla skinnkläder jag någonsin köpt har varit torrare än önskvärt utom något enstaka par skor som varit vaxade.

Med det sagt så är fett som är nära skinnets (djurets) natuliga fett bäst ur vårdsynpunkt så oljor och balsam kan man hoppa över. Minkfett är ju en riktig klassiker som är kanon men även lanolinbaserade produkter funkar bra även om de inte tränger in fullt så lätt. Trapperns lädersmorning rekommenderas för oss nerdar som vill ha en onödigt bra produkt.

Håller med där, är det i skinn så smörj det med ex. minkolja (som är fett från minken och inte en flytande olja som namnet antyder, enda jag kan ha emot det är att det just är mink och dess hantering den kommer ifrån) eller liknande, jag har testat vildsvinsfett men minkoljan är det som jag gillat bäst.

Torrt skinn spricker och det är inget kul, ofta vid sömmarna och kan resultera i lite "halvroliga" skador när ett finger tittar ut ur handsken och presenteras för asfalt exempelvis....
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top