Nya BMW R1200R och R1200RS

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Jag får min R1200R efter påsk!
Hade mentalt beställt en Nine T men så dök denna upp:)
Mer teknik för mindre pengar plus att Nine T nog hade vart lite för lik det jag kör idag:)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du har säkert rätt i det (även om det inte fanns någon RS 2011). Det vore ju konstigt om nyare konstruktioner inte var bättre, men min poäng är nog att man tagit bort konstruktioner som innebär specifika fördelar, och ersatt dem med billigare lösningar, tex elektronisk antidive - som dock självklart inte tillåter fjädringen att arbeta optimalt under bromsning... något som telelevergeometrin medger. Det är billigt med elektronik.

Uppskattar att man nu är i kontakt med vad framhjulet har för sig. Klar förbättring. Nåt har de gjort rätt. Prova!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Törs inte prova. Kan bli jäkligt dyrt.

Och all önskvärd feedback får jag ju med gammelhojen. ;)
 

Dykaren

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Snart... :)
Nån som har en rs som vill dela med sig av sina erfarenheter? Har ett svårt ha-begär...
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Nu i somras provkörde jag Bmw R1200R när jag lämnade min hoj för service o tyckte den var skit kul att köra. Dessutom var den utrustat med quickshifter o det gjorde att körningen blev ännu roligare:). Framför allt nerväxlingarna lätt skit gött:tungan

De negativa var att så fort jag kom över 120km/h var det jobbigt med vinddraget så åka långt blir det nog väldigt jobbigt:näsblod :3freak

Sen var styret ovanligt brett o det gjorde att köra små kurviga vägar obekvämt men det är kanske en vanesak:tummenupp

Dessutom tyckte jag inte om dispalyn för siffrorna på den analoga hastighetsmätare var små o var svårt att se vilken hastighet jag befann mig...:rodnar samt den digitala varvtal visningen var också kass för det var också svårt att se:3freak

R1200R_clocks2.jpg

Övrigt var den skit smidig att köra o kändes som en 600cc. Men om jag var du hade nog satsat på R1200RS för den ser mycket snyggare o praktisk ut:tummenupp
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ingen som har kört och vill dela med sig?

Prova.

Vill du ha jämförelser mellan R/RS? Det är som att jämföra 1äpple. Skillnaderna består, såvitt jag vet, i turbulenser beroende på kåpa (RS), förare, val av vindavvisare(R) samt olika styren. Jag vill ha RS styre på en R. Lägre, smalare och jag vill inte ha kåpan.

Det blir tråkigt om man försöker beskriva hur den är att köra. Att köra den är däremot kul.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top