Nya bågar till polisen, försvaret och trafikverket. Men vilka blir det? Upphandling.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vadå riggad upphandling. Finns ju inte direkt många mc på marknaden som passar på kravspecifikationen. Tyvärr för oss skattebetalare så vet BMW detta och kommer inte direkt att erbjuda en prisvärd deal då de redan vet vem som vinner.

En anledning jag hört nämnas till att BMW är så vanligt som polishoj är att de har betydligt högre uteffekt från generatorn jämfört med andra hojar, vilket behövs för att driva all polisiär extrautrustning. Annars passar KTM 1290 misstänkt bra in på allroundspecen?

I övrigt, om jag fattar det rätt, så är det väl inte så att en tillverkare ska kunna erbjuda hela sortimentet, utan varje delområde bedöms separat.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vill minnas att polismodellerna får 720W/60 amp generator på R1200 iallafall.. Multin jag åker ligger på ~500w/40 amp, vilket jag tror är ungefär standard för de flesta gathojar.

720W/60 amp är mycket! vardagligt liger min elförbrukning på ~270W om jag räknar in allt från ecu och bränslepump till beslysning, handtagsvärme osv..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag lägger min röst på BMWs nya RT. Vet att de kikar på GS också.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
BMW erbjuder abs på alla modellerna vilket är ett stort plus i dessa sammanhang.

Försvaret borde delat sin upphandlkng i två istället. Dels en tyngre landsvägsoffroad samt en hoj typ KLX 250 eller CRF 250 L . Den sistnämnda för enduro och FMCK. Det hade gjort att man kan fasa ut hva 258 som är gammal och miljöovänlig. Miljöfrågan borde vara viktig i statlig verksamhet.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
R1200RT, R1200GS och F800GS blev det enl vad jag kan utläsa... KTM var tydligen med i budgivningen också men ingen annan.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
258:an kommer aldrig att fasas ut...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
258:an kommer aldrig att fasas ut...

Förnyade mitt förarbevis på 258:an i lördags. Det är helt otroligt hur en 45 år gammal luftkyld 250 med automatlåda kan vara så smidig och hanterbar i skogen. Den är inte bäst på nånting annat än att bara ta sig fram, vilket den gör, överallt... På en så snäv endurobana som vi körde på i lördags så kan jag inte påstå att det går speciellt mycket långsammare än med min EXC 350 -15, det är väl ändå ganska häftigt! :):tummenupp

Edit: De är alla av årsmodell 1980 och levererades -81 till -83 till försvaret så hojen är 35 år, inte 45, sorry!!! :)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Försvaret har skrotat en massa "nya" 258:eek:r, -tyvärr:gråta
Jag hade gärna haft en :tummenupp
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Varför inte bara ersätta 258'ans motor? (helst automatlåda)
Så kan den hålla minst 35 år till.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Den enda erfarenhet jag har är min gamla TT350 som jag tuffar runt på grusvägar med, på Nolia såg jag en 258. Jag tyckte den såg smidig och lätthanterlig ut. Skall en ordonnanshoj inte vara så enkel, lätt och smidig som möjligt? Den skall ju inte transportera så mycket gods och toppfart är ju inte så intressant. Behövs 600 cc och +60 hk? Hur går det med det genusmarinerade försvaret för en hög och tung offroad blir ju svårare för korta personer.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den enda erfarenhet jag har är min gamla TT350 som jag tuffar runt på grusvägar med, på Nolia såg jag en 258. Jag tyckte den såg smidig och lätthanterlig ut. Skall en ordonnanshoj inte vara så enkel, lätt och smidig som möjligt? Den skall ju inte transportera så mycket gods och toppfart är ju inte så intressant. Behövs 600 cc och +60 hk? Hur går det med det genusmarinerade försvaret för en hög och tung offroad blir ju svårare för korta personer.

Ett fordon i det militära ska bara kunna en sak och det är att fungera, alltid...!!! :)
Så jag håller med dig fullständigt :tummenupp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top