Ny svensk innovation ska rädda livet på mc-förare

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Citat: "Vikten av snabb och rätt hjälp vid en trafikolycka kan vara avgörande för utgången. Pawsec tillsammans med Sveriges MotorCyklister och TeliaSonera presenterar nu världens första intelligenta larmsystem för motorcyklar, CQrify MC, som kan rädda liv. CQrify MC premiärvisas på MC-mässan På Två Hjul i Göteborg 26-29 januari."

Nyheten hos SMC:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-svensk-innovation-ska-radda-livet-pa-mc-forare/

Filmen (den är utan ljud)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
:Gilla

Men hur fungerar tekniken? Är det tänkt att telefonen ska larma automatiskt? Hur ska telefonen i.s.f. kunna känna av en krasch? Inte sällan har man ju längre stoppsträcka vid en krasch än vid en kraftig inbromsning så alla dessa fall måste ju passera igenom systemet utan upptäckt. Och hur ofta har man ständig GPS-täckning på mobilen när man har den innuti skinnstället?
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
och hur funkar det med "nej jag lovar att jag inte körde för fort och självklart på båda hjulen" repliken? det kommer man ju inte kunna säga om dom följer en med gps hela tiden :O
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Hellre överlever jag och tar konsekvenser av snabbkörningen än dör utan att ngn visste om att jag körde för fort. :D
...som om polizei inte kunde klura ut det själva mha bromsspår osv...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det mesta var ju ballt utan namnet... sponsrar Spotify!?

Dom försöker anspela på security c q rity.

Men CQ blir istället seek you så namnet blir seekyourity, vilket IOFS också funkar.

Radioamatörer använder förkortningen CQ för allmänt anrop _ . _ . _ _ . _

(EDIT) det funkade inte så bra att lägga in mellanrum _ . _ . är alltså ett C och _ _ . _ är alltså ett Q
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
inte för att vara negativ, men tror aldrig att detta kommer fungera.. för det första vem fan ska betala löner till dem som står där och lyssnar? om det nu är så det ska fungera 2. hur ska en mobil känna igen crashen? 3. Dagens mobiler tex iphone är gjorda av glas med andra ord tål inte ett skit tappar du den på asfalt så är det 90% att skärmen spricker bla och ja smäller du i högre hastigheter och har mobilen i fickan som han i videon så tror jag att chansen är väldigt liten att mobilen klarar sig och sist men inte minst hur bra täckning har man egentligen innanför stället mitt ute i skogen? oftast där man behöver hjälp pga att det är så lite trafik och folk..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:Gilla

Men hur fungerar tekniken? Är det tänkt att telefonen ska larma automatiskt? Hur ska telefonen i.s.f. kunna känna av en krasch? Inte sällan har man ju längre stoppsträcka vid en krasch än vid en kraftig inbromsning så alla dessa fall måste ju passera igenom systemet utan upptäckt. Och hur ofta har man ständig GPS-täckning på mobilen när man har den innuti skinnstället?

Det är väl inte svårare än att står man stilla i tre minuter börjar telefonen tjuta och leva jävel kvitterar man inte inom en minut så skickar den ett larm.

ser inget svårt eller konstigt med det.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Den tekniken är planerad att implementeras i nytillverkade bilar från 2013.
Sensorer vid bältessträckare/säten och en i krockkudden.

Smäller man så går det signal till SOS-alarm och meddelar position och antal personer i fordonet. Detta sker via 3G och 4G näten.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är väl inte svårare än att står man stilla i tre minuter börjar telefonen tjuta och leva jävel kvitterar man inte inom en minut så skickar den ett larm.

ser inget svårt eller konstigt med det.


Så om jag stannar för o slå en drill o sen åker iväg o inte hör jävelskapet så ska SOS få ett larm om att nått e obra med mig? ...

Jag kan tänka mig att det här med automatisk uppringning fungerar ypperligt om larmfunktionen är kopplad till g-kraftsmätare som sitter fast monterade på hojen, men inte om det enbart ska vara kopplad till mobilens GPS som överhuvudtaget inte fungerar i mitt skinnställ.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Krappar... Man behöver inte ha fri sikt till en satellit för att kunna fasttälla den ungefärliga positionen idag. Idag supportar de allra flesta smartfånarna och en hel del kameror även A-GPS, m.a.o de tar telefonmasterna till hjälp för att göra sin triangulering.

Ni som vill veta mer kan alltid förkovra er i wikipedia.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
iPhone har ju varken bra nät eller GPS mottagning och telefonen känslig mot slag. Jag hade nog inte velat sätta livet på den här tekniken, men om den visar sig fungera och vara pålitligt är det ju lovvärt.

Personligen hade jag nog hellre köpt en separat robust enhet som har samma funktion. Smartphones är alldeles för bräckliga även om det går att implementera väldigt många smarta tillämpningar.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Det är väl inte svårare än att står man stilla i tre minuter börjar telefonen tjuta och leva jävel kvitterar man inte inom en minut så skickar den ett larm.

ser inget svårt eller konstigt med det.

Känns som en overkligt dålig ide. lol
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Personligen tror jag mer på någon liten smidig enhet som man lätt kan dölja på motorcykeln och inkapslad så att den är stöttålig.
Denna ska bestå av en GPS en G-mätare samt någon enklare enhet som kan skicka ett SOS meddelande. Då slipper man problem med att man står stilla ett tag samt att telefonen blir mos.
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
inte för att vara negativ, men tror aldrig att detta kommer fungera.. för det första vem fan ska betala löner till dem som står där och lyssnar? om det nu är så det ska fungera 2. hur ska en mobil känna igen crashen? 3. Dagens mobiler tex iphone är gjorda av glas med andra ord tål inte ett skit tappar du den på asfalt så är det 90% att skärmen spricker bla och ja smäller du i högre hastigheter och har mobilen i fickan som han i videon så tror jag att chansen är väldigt liten att mobilen klarar sig och sist men inte minst hur bra täckning har man egentligen innanför stället mitt ute i skogen? oftast där man behöver hjälp pga att det är så lite trafik och folk..

MOBILEN är inte gjord av glas, SKALET är gjort av glas. Visst det spricker, men telefonen håller! En snubbe som tappade sin när han hoppade fallskärm och den funkade kalas bortsett från sprucket glas. Ramen i iPhone är ju flygplansaluminum :tummenupp !! :p

Tror ideén är jävligt bra, förutsatt att den är kalibrerad rätt så den inte larmar SOS för att man gör ett lite hårt nedslag från en wheelie. Och att dom inte kan tracka hastigheten såklart.

Det är ju inte så att någon sitter och lyssnar hela tiden på alla MC i hela sverige som någon trodde. I filmen så syns det ju att den ringer upp vid krasch
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
BTW, på filmen så visar den ju nerlägg i grader. Förmodligen piper den satan när den känner att man legat ner säg 15 sekunder, och piper och piper. Efter en minut larmar den ?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top