Ny spelratt sökes...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hej där!
Mina gamla Logitechrattar (en blå och en röd, force feedback) har snart gett sin sista upp efter många mil... Funderar på en ny, den ska vara bra men får inte kosta skjortan.

Krav: Till PS3 (gärna PC-kompatibel men inget krav). Bra FF, ok knappar, bra bordsfäste, inte för smäckig...
Möjlighet till vxspak ett plus men inget krav, bara paddlar är ok.
Pris: inte över 1500:- (typ).

Vad har Du? Nöjd/missnöjd?
Tips?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Körde en hel del förr, använde en Logitech G25, med FF, paddlar och spak, mycket nöjd med den. Tror den ligger i ungefär den prisklassen om den säljs fortfarande.. var ju ett par år sedan som sagt. Annars finns modellen G27 som är en nyare version av den jag har.

Körde bara på pc men har för mig att den skall vara kompatibel med ps3.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Om någon har tips på bra grejer för att köra i soffan, dvs utan skrivbord framför, så mottages det hjärtligt här!

Edit: Det jag menar är alltså när man inte kan skruva fast ratten i ett bord för att få den stabil.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om någon har tips på bra grejer för att köra i soffan, dvs utan skrivbord framför, så mottages det hjärtligt här!

Edit: Det jag menar är alltså när man inte kan skruva fast ratten i ett bord för att få den stabil.

Min favorit var alltid den rätt så okända "negcon" kontrollern till playstation :)

Annars finns/fanns det kontroller som ser ut som sådana man har till radiostyrda bilar där man gasar/bromsar med en "pistolavtryckare" för pekfingret och en liten miniratt på sidan.

Ratt+pedaler att köra med i soffan har jag aldrig sett någon mening med. Lägstanivån för radd+pedaler tycker jag är att sätta grejorna i en "Playseat" eller liknande.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Har du riktigt tur så kan du nog hitta en begagnad Fanatec ratt för det priset. De är riktigt bra!
Jag har själv en riktigt fin ratt från Thrustmaster som jag verkligen kan rekommendera men den är dyrare.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Sjukt nöjd med min Logitech G27, riktigt bra spelkänsla och kvalitetskänsla i både ratt och pedaler. Den medföljande växlingsspaken är lite mer av en rolig grej och inget som jag använder... Har använt den mest till PS3 och Formula 1 och till det funkar den riktigt bra med rätt inställningar. Men den kanske ligger lite över din budget? (Jag tycker dock att den är värd pengarna)
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Mmm det är ju nog en G27 jag vill ha egentligen men den är, som sagt, över budget... Lutar åt en G25. Ska kolla av begmarknaden också. Ett "playseat" vore najs men även där ligger det över budget tyvärr...
Tack för input!
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Vill man inte lägga tusenlappar så gör man en playseat budgetvariant med IKEA-fåtölj.

2w3z1qu.jpg
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Fanatec har ju även ett ställ som passar till andra rattar.
Jag är själv sjukt sugen på att beställa ratt, pedaler och ställ därifrån men det kostar ju tyvärr en slant, speciellt med småbarn hemma.. Kanske till sommaren :)

esunynuj.jpg


//via Tapatalk
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag vet att det är över din budget men jag måste ändå berätta om vad jag testat då man lätt blir fartblind vid köp av nya saker vilket gör att du antagligen kommer att spräcka din budget :)

För tillfället har jag denna ratt:
hq

http://www.thrustmaster.com/products/t500-rs

Billigast på prisjakt idag är ~2900:- (vilket jag inte tror stämmer då ingen har den i lager för det priset). Den kostade ca 6000 när den kom för 1-2 år sedan.

Denna ratt är galet stark, välbyggd och kan nästan bryta tummarna av en när man spelar intensivt :) Och det är ju den känslan man vill åt! :yoparty

Jag har jämfört den med en G27 och 500RS är som natt och dag, det är som att jämföra en Lamborghini med en V70 ungefär.

Den har dessutom vunnit massor av priser som "bästa ratt och pedaler" och liknande. Så ha åtminstone ögonen öppna efter denna, har du tur så kan du fynda på blocket, de flesta verkar tröttna ganska snabbt och säljer sina prylar i nyskick.

Den är dessutom den officiella GT5 ratten vilket gör att Force feedback och inställningar är förprogrammerade vilket är skönt. Sen funkar den även till PC om du vill spela simulatorer.

Kan lovorda den hur länge som helst märker jag.... :tummenupp

Slänger in en recension från Insidesimracing:
De är för övrigt riktigt bra på recensioner av spel och hårdvara.
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
har haft både g25 och g27 sitter nu med en G27 och även om den skall vara uppdaterad så var jag nöjdare med min G25 för den har både manuell och sekventiell växellåda som de tog bort på G27an, min G27a har oxå pajjat nått drev eller något som gör att den skorrar om man rattar åt höger, beroende på budget skulle jag annars kolla på Fanatec eller thrustmaster då deras rattar har lite högre kvalitet, men även pris.
om du kikar här: http://www.youtube.com/user/simracingtonight så har de massor av reviews utav både rattar, spel och playseats.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Om du vill ha tillgång till H-låda så säger jag Logitech G25/G27. Har en G25 och är sjukt nöjd. Skulle egentligen vilja uppgradera med växelspak och pedalställ från eftermarknaden men som husägande småbarnsförälder finns det många hål att stoppa i..

G25 finns knappast att få tag i längre och G27 är ju över din budget, men att hitta en begagnad G25 lär väl inte vara så svårt. Det är en robust konstruktion som(om den inte är misshandlad) håller i många år :)
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Och som vanligt: Det blir alltid billigast att köpa de bästa sakerna direkt :tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top