Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Om man höll på den 95dB kravet (och göra gällande som i ERF att högt ljud i förbifart = straff) så skulle nog problemet va en god bit på väg att lösas.
........

Bättre vore om SVEMO RR sektion kunde köpa och tillhandahålla bra/godkända ljudmätare till tävlingarna och hjälpa arrangörerna med att kunna utföra ljudmätningar på ett bra sätt.


PRECIS Håkan!!!!! :tummenupp
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
NEJ... vi hade ju bara ett möte på mässan där svemo deltog och vi diskuterade klassen i sin helhet.
detta var tydligen dagen efter att beslutet om ljudkröken togs.

vaket eftersom vid det här laget har väl alla i serien precis fått hem sina ljuddämpare för säsongen...

känns som mina licenspengar skulle göra mera nytta i nått annat nordiskt land...

Det spelar väl ingen roll i viket land du har din licens om du i alla fall skall köra på svenska banor och efter dom ljudkrav som tex myndigheterna får för sig att sätta för olika banor.

Om man höll på den 95dB kravet (och göra gällande som i ERF att högt ljud i förbifart = straff) så skulle nog problemet va en god bit på väg att lösas.
Bättre vore om SVEMO RR sektion kunde köpa och tillhandahålla bra/godkända ljudmätare till tävlingarna och hjälpa arrangörerna med att kunna utföra ljudmätningar på ett bra sätt.

Återigen, bra tänkt, konstigt resultat...

Förra helgen så var det en ljudmätar kurs i Uddevalla där några RR besiktnings killar var med och lärde sig exakt hur en mätning skall gå till.
Håkan, varför var in du med? Kan du redan.

Ljudmätningsutrustningar av olika slag brukar finnas att låna/hyra på nästan varje kommuns Miljö och Hälso kontor.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Faktum är att det vore kul att utforska depåerna i sommar och se hur olika förare har löst detta. :)

Ja, verkligen. Jag gissar att de flesta väljer en helt vertikal lösning där röret pekar vinkelrät mot banan, för att på så sätt (om möjligt) försäkra sig om att de utströmmande avgaserna inte tangerar den gräns som beskrivits.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Ja, verkligen. Jag gissar att de flesta väljer en helt vertikal lösning där röret pekar vinkelrät mot banan, för att på så sätt (om möjligt) försäkra sig om att de utströmmande avgaserna inte tangerar den gräns som beskrivits.

Och, det är inte ok...

I avsikt att minska avgasljudets utbredning till omgivningen skall avgasrörs utlopp utformas så att utströmmande avgaser riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt

Avgassen skal altså pege fram...annars är det inte en vinkel på 45°
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Mitt förslag är enkelt, inför orginal-system till 09 och gör det nu så vi har tid att köpa. Då blir det slut på fulkrökar och hemmapulade lösningar som åker av.

Hellre orginal än att riskera att få avgaskrökar vinande runt huvudet i 200 blås. Hur kan Svemo komma med ett förslag som riskerar att leda till minskad säkerhet och dessutom banar väg för hemmapulare!!!:mad:

Säkra original eller trimmdelar som uppfyller ställda krav utan modifikationer är enligt min mening det enda som ska tillåtas.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vad jag förstått det så ska detta alltså gälla ALLA mc-klasser? Även om man kör under de så kallade bullerdagarna?

Pro SBK mfl tänker jag på. Då jag inte får svar av någon från Svemo undrar jag om någon här är mer insatt?
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Vet inte om det är språket jag inte förstår men hur tänker du nu? Om man kapar ett rör som pekar rakt nedåt i 45° vinkel så blir det 45° :va

Avgassen skal pege 45° fram .... inte bare horisontal

På min tegning kan du se vinklen på 45°... Avgassen skal altså ha' udmunding på den grönne streg

Och nej.. du kan inte kapar av 45° vinkel... Då vil du fortfarende ha' horisontal utblåsning
 

Bifogat

  • 45.JPG
    45.JPG
    38.1 KB · Visningar: 75
Last edited:

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Nu är det så här att om vi inte får ner bullret så stängs mer banor än vad vi vill. En bana fick lägga ner redan förra året och görs inget så kan vi se minst 2 banor till stryka på foten i år. Sviestad är en av dem och med de problem Luff har så kan även Åsen ryka. Hur jävla roligt blir det då?

Jag var med och gjorde lite spontana tester för 2 år sedan. Vi mätte med och utan pip på min Ducce 996 och vi kunde mäta upp flera decibels skillnad och som mest hela 5db vid publikplats. Skulle gissa att det gör ändå mer vi anläggningens gräns och de närboende.

Tyvärr har vi satt oss i den här sitsen själva. Hade vi inte varit så förbannat kåta på att köpa öppna system och motarbeta de förslag som kommit om standardsystem i samtliga klasser så hade vi inte behövt detta.
Nu blir det ganska så enkelt ändå. Spara många sköna tysenlappar och åk med orginaljuddämparen eller köp ett dyrt racesystem och mobntera på en ful krök längst bak.

Jag tror Svemos beslut i den här frågan, hur tråkigt det än må vara, är mer genomtänkt än den här protestlistan. Sen att de är sena som vanligt är riktigt dåligt.

//Micke
 
Last edited:

sandstream

Guest
Avgassen skal pege 45° fram .... inte bare horisontal

På min tegning kan du se vinklen på 45°... Avgassen skal altså ha' udmunding på den grönne streg

Och nej.. du kan inte kapar av 45° vinkel... Då vil du fortfarende ha' horisontal utblåsning
Nu rör du till det ännu mer, du kan väl inte mena på fullt allvar att avgaserna ska gå framåt i 45 graders vinkel?
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Nu rör du till det ännu mer, du kan väl inte mena på fullt allvar att avgaserna ska gå framåt i 45 graders vinkel?

Det är det som Svemo skriver... det er ikke noget jeg hittar på.

I avsikt att minska avgasljudets utbredning till omgivningen skall avgasrörs utlopp utformas så att utströmmande avgaser riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nu är det så här att om vi inte får ner bullret så stängs mer banor än vad vi vill. En bana fick lägga ner redan förra året och görs inget så kan vi se minst 2 banor till stryka på foten i år. Sviestad är en av dem och med de problem Luff har så kan även Åsen ryka. Hur jävla roligt blir det då?

Jag var med och gjorde lite spontana tester för 2 år sedan. Vi mätte med och utan pip på min Ducce 996 och vi kunde mäta upp flera decibels skillnad och som mest hela 5db vid publikplats. Skulle gissa att det gör ändå mer vi anläggningens gräns och de närboende.

Tyvärr har vi satt oss i den här sitsen själva. Hade vi inte varit så förbannat kåta på att köpa öppna system och motarbeta de förslag som kommit om standardsystem i samtliga klasser så hade vi inte behövt detta.
Nu blir det ganska så enkelt ändå. Spara många sköna tysenlappar och åk med orginaljuddämparen eller köp ett dyrt racesystem och mobntera på en ful krök längst bak.

Jag tror Svemos beslut i den här frågan, hur tråkigt det än må vara, är mer genomtänkt än den här protestlistan.

//Micke

På vilket sätt tycker du att det är en bättre lösning än att bara sänka db-gränsen?
 

sandstream

Guest
Kom igen nu, kan ni inte lyfta över era inlägg i den andra tråden och låta den här enbart bli en lista? Gustav, du kanske kan fixa som har lite rättigheter?
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag tror du tolkar vad de skriver fel.

Så här borde de mena, eller?

skall avgasrörs utlopp utformas så att utströmmande avgaser riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt]

Nope... det du viser är en relativ tänkt linje, dragen från fram och 45° ...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top