Ny olja efter vinterförvaringen?

Ska jag byta olja?


  • Antal röstningar
    0

lilla_melitta

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki GSX1250FA
Oljetråd :banana

Min hoj har en serviceintervall på 600 mil. Sedan senaste servicen har den gått lite drygt 300 mil på gata. Över vintern har den stått i kallgarage. Bör jag hälla i ny fräsch olja nu till den nya säsongen, eller kan jag vänta till nästa service?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Serviceintervall brukar vara mil och år. Hur lång tid sen det byttes senast? Jag byter hellre för ofta än för sällan. Men....300 mil är inte mycket på ett oljebyte

För mig är det mest en känsla. Ny säsong ---> Ny fräsch olja. Känns bättre helt enkelt.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är frågan vad man "ska" göra så är det att byta det sista man gör på hösten och sedan bara ta ut och köra på våren ifall du pratar med de som KAN olja.
De råden är såvitt jag vet baserade på vetenskap.

Sedan har folk åsikter, det är en annan sak.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Är frågan vad man "ska" göra så är det att byta det sista man gör på hösten och sedan bara ta ut och köra på våren ifall du pratar med de som KAN olja.
De råden är såvitt jag vet baserade på vetenskap.

Sedan har folk åsikter, det är en annan sak.

Precis, de och tvättar är de sist man gör innan hon skall nana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tycker det är en jäkla sjuka att byta olja helst lika ofta som man sprejar kedjan. :dummer Exakt av vilken anledning ska man byta olja dubbelt så ofta som tillverkaren anger i manualen?

Jag skulle nog tro att Hon-Yam-Suz-Kaw mfl har tagit i ordentligt för att ha ryggen fri gällande oljeservice, just för att ingen - absolut ingen - ska kunna köra ihjäl en olja på de km-antal som angivits.



(det var lite tyckande i teknik-bollrummet)
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Kan man se oljan på hojen genom nått titt-glas? Det kan man på min. Ser det mörkt/svart ut där byter jag. :D
Brukar bli en gång per säsong, och närmare 1000 mil mellan.
 

lilla_melitta

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki GSX1250FA
Japp, jag hade bytt, redan i höstas.
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?

Så tänker jag också. Därför byter jag oftast på våren.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?

Tyckande är fritt men om man nu vill byta efter 300 mil så är lämpligaste tillfället på hösten enligt de som kan.
I TS läge hade jag antingen bytt då eller kört tills normalt oljebytardags men ägaren gör som den vill.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?

Det finns ju inga enkla svar egentligen, men oljan förorenas när man kör och de föroreningarna kan i sig vara aggressiva mot exempelvis aluminiumet i din motor, mot mässingen i oljepumpens lager eller vara korrosiva i största allmänhet. Därför brukar såväl olje- som motorfabrikanter föreskriva att man servar säsongsmaskiner (båtmotorer, snöskotrar, MC, gräsklippare etc) innan undanställning.
Eventuell kondens som bildas vid temperaturskiftningar under vinteruppehållet är inte något större problem. Jag bytte oljor i en MC som stått i kallförråd (lada) i 13 år, den var servad precis innan undanställandet. Oljorna var som nya...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Är det inte lite överkurs att byta redan efter 300 mil/tre månader? Eftersom hojen förvarats i kallgarage så låter det enligt mig vettigare att byta på våren istället, med tanke på fukt/kondens som kan ha bildats under vintern?
Visst är det överkurs, men jag är lite speciell med mina hojar.
Anledningen till att jag byter när jag slutat köra för säsongen är därför att jag vill att maskin ska vara ren inuti över vinteruppehållet.
That´s me.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Som föregående skrivare säger.
Den Kondens som skulle kunna bildas i oljan under förvaringen är mindre intressant och ofarlig.
Man ska ta bort föroreningar, syra, restprodukter som bildats i den gamla oljan.

Även om man bara kört 300 mil så har det bildats en del saker.

Jag har dock inte sett ngn dokumentation eller bilder på en motor som haft bytet innan eller efter vinterförvaringen som skulle kunna visa hur stor effekt den har.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker det är en jäkla sjuka att byta olja helst lika ofta som man sprejar kedjan. :dummer Exakt av vilken anledning ska man byta olja dubbelt så ofta som tillverkaren anger i manualen?
Jag skulle nog tro att Hon-Yam-Suz-Kaw mfl har tagit i ordentligt för att ha ryggen fri gällande oljeservice, just för att ingen - absolut ingen - ska kunna köra ihjäl en olja på de km-antal som angivits.
(det var lite tyckande i teknik-bollrummet)

Du får gärna förklara för mig varför det dags för vevaxelbyte efter ca 500 mil i en race CBR600RR. För primärkugghjulet på vevaxeln är utslitet. ?

Trots man byter olja i en race CBR600RR efter varje dag på banan, oljefilter efter varje race helg.

Kan det bero på att det finns oljor, använda i en Honda MC, som gått från SAE -40 nya till SAE -20 efter 240 mil
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
View attachment Oljetest.pdf

För att vända på saken, en väns BMW R90S har nu rullat 45000 mil sedan den köptes i början av 1980-talet med 4000mil på mätaren.
När du ska köpa en Hon-Yam-Suz-Kaw, vad har du som max mil på vägmätaren ? :va
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top