Ny här och söker hojtyp som inte existerar

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Hej jag är ny här på forumet och med laglig hojkörning...
Jag skulle vilja ha tips och ideer på vilken hoj jag ska välja.
Problemet är att jag gillar Cruisers men kör väldigt mycket grusväg.
Jag har kört enduro sen jag var 6 (23nu) kör just nu en ktm 620.

Jag har tittat på Honda shadow 750
Yamaha dragstar 650 och sneglat lite på intruder 1400 även om jag inte får köra den ännu.
Tanken är att sätta på "offroad" däck så man slipper köra av i varje kurva.
Men hur långt räcker de på den här typen av hojar?
Hur skulle ni ha gjort?

KTMen är ju tveklöst bättre till min körning men jag vill ha cruiser/bobber stuket.

Dirigera mig gärna rätt om den här tråden hamnat fel. Även om jag är ung så är jag bondpojk å inte bäst på telefoner ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Skaffa 2 hojar. Glidare har värdelös väghållning och ännu värdelösare på grus, oaktat däck. Annars är det väl inte så svårt att köra grusväg med landsvägsdäck.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En riktigt bra förare kan ha kul på alla underlag med alla hojar.
För oss andra gäller det att välja en hoj som passar någorlunda. Bra däck hjälper men hög vikt, usel fjädring och opassande chassigeometri gör en glidare mindre kul på grus.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
IMG_5653.jpg

Det är skillnad på "köra grusväg" och "köra grusväg". Det går fint att glida runt på (vettiga) grusvägar även med en tung klump. Optimalt är det inte, och det går inte lika fort som med en mer lämplig KTM tex, men går gör det. :banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Greppet på grus är nästan lika bra med vägdäck som med "grusdäck" - skillnaden uppstår först när det blir väldigt löst eller lerigt...

Kör du med din glidare och gå några av SMC-s gruskurser så kommer du troligen att revidera din frågeställning. :)
 

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Att de är fel typ av maskin håller jag med om.
Vad blir det största problemet med en sån hoj?
Är de gaffevinkeln, sittställningen eller vikten? Alla 3 kan jag bygga om/åtgärda ? men skulle vara bra å veta vilket som är de viktigaste. Så kan man ju välja hoj lite efter de. Tex om man behöver ändra gaffevinkeln kanske man försöker hitta en hoj som inte har oljetank i ramen typ...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En grushoj styr man ju med bakhjulet där föraren och framgaffeln blir mer som en enhet.
En cromsläde har ju hela vikten + föraren på bakhjulet och flack gaffel.
 

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Sen kanske jag bör klargöra att jag inte tänkt sitta å våldsköra på stigar. Men där jag bor har jag iprincip bara grusväg så jag vill kunna köra med lite förtroende för maskinen utan att de går i promenad hastighet ?
Jag har tillgång till fullutrustad mekanisk verkstad och är inte bangen för att bygga om heller ?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Ofan är savegen till salu igen, satt och tittade på den för några månader sedan ?
Scrambler har jag funderat på men är inte helt överens med stuket ?
Scrambler är ett ganska brett spann. Sök på Blocket och se om det är någon hoj i den kategorin som faller dig i smaken. För det är nog den bästa hojen för det du efterfrågar.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Sen kanske jag bör klargöra att jag inte tänkt sitta å våldsköra på stigar. Men där jag bor har jag iprincip bara grusväg så jag vill kunna köra med lite förtroende för maskinen utan att de går i promenad hastighet ?
Jag har tillgång till fullutrustad mekanisk verkstad och är inte bangen för att bygga om heller ?
Det går bra att köra mycket mer än promenadhastighet även med glidaren. Jag har kört ifrån några av mina körkompisar med min glidare på grusväg, tex MT07 och Speed Triple. (Jag vet, det beror inte på att jag är duktig eller att min glidare är vass, utan på att de andra var väldigt försiktiga, men ändå.) Man får passa på när man kan, för med glidaren är jag ganska rökt så fort vi kommer upp på asfalt igen. Som BrooklynS sa, det är inte så hemskt stor skillnad så länge det inte är väldigt mycket rullgrus eller löst och lerigt. "Normala" grusvägar går hur bra som helst.

Det blir lite mer att tvätta om det är blött, lite ordning vill man ju ha på grejerna, men det går det med. Hojturen varar lite längre om man räknar med vården efteråt...

IMG_4742 (1).JPG
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top