Nyår och hundar

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Någon mer än jag som sitter hemma på grund av hundar?
Tjejen är med hästen som är smällrädd.. :(
Vi har två hundar och en är kolugn och den andra är på gränsen.
Sitter just nu och låtsas som ingenting då det smäller.. :)
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
hos far har vi en hund som inte klarar av fyrverkerier och hos mor har vi 2 katter som får ögon stora som tennisbollar men som gömmer sig i nått hörn så fort det smäller så det var ett tag sen ja var ute och pangade:p
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Satt med 3 st som kollar förundat på ljusken utanför fönstret o lyssnat. Men nu har dom lessnat på smällar o lagt sej:D. Fast får nog bli en liten sista kvällspromenad snart.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Min vovve som var smällrädd fick somna in i somras, den andra som är kvar har inga problem alls. Blir själv jävligt irriterad av allt smällandet men det är mer något som sitter i sen 11 år med den förra vovven då hon blev så stressad. Första nyår som ensam hund för min vovve nu men hon klarar det galant. Är så stolt över henne. :)

Vet hur jobbigt det är för hundar som är rädda för raketer. Finns dock olika preparat man kan använda för att minska stressen. Dap i pillerform har jag testat på förra hunden och är rätt ok. Men man måste tänka på att ta det ett par veckor i förväg för att det ska hinna verka på en större ras. Finns även så man kan stoppa i el uttag. Är nog inget som är garanterat att det fungerar men kan iaf ge en lugnande effekt och minska stressen en bit.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Lite som med barn, föräldrar som bestämmer att det ska knäpp tyst i hela huset för dom ska kunna sova, ofta blir barnen rädda för oljud och nervösa så fort dom hör ett ljud dom inte är vana med..

Ungefär det samma med hundar, vänjer du en hund med oljud så blir hunden både mer stabil och mindre nervös av tex fyrverkerier...


Edit lever man i en skyddad verkstad kan man ju inte begära mer...
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87

Lite som med barn, föräldrar som bestämmer att det ska knäpp tyst i hela huset för dom ska kunna sova, ofta blir barnen rädda för oljud och nervösa så fort dom hör ett ljud dom inte är vana med..

Ungefär det samma med hundar, vänjer du en hund med oljud så blir hunden både mer stabil och mindre nervös av tex fyrverkerier...


Edit lever man i en skyddad verkstad kan man ju inte begära mer...

Lillan väger 3 kg fullvuxen.. :)
Jag låtsats som att allt är normalt och tittar inte ens på henne som jag har fått lära mig.. :)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hundar och katter har vi aldrig haft några problem med, hästar däremot :gnissla Lika nervöst varje gång...
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Lillan väger 3 kg fullvuxen.. :)
Jag låtsats som att allt är normalt och tittar inte ens på henne som jag har fått lära mig.. :)

Bra! Det värsta man kan göra är att förstärka rädslan genom att dalta eller LYFTA upp hunden. Min förra vovve reagera aldrig på raketer förens på äldre dar. Hon var i heller inte så rädd att jag någonsin behövde stänga in henne, men hon skällde då o då. Tror det stressa mig mer att hon blev stressad än vad hon egentligen var stressad. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lite som med barn, föräldrar som bestämmer att det ska knäpp tyst i hela huset för dom ska kunna sova, ofta blir barnen rädda för oljud och nervösa så fort dom hör ett ljud dom inte är vana med..

Ungefär det samma med hundar, vänjer du en hund med oljud så blir hunden både mer stabil och mindre nervös av tex fyrverkerier...


Edit lever man i en skyddad verkstad kan man ju inte begära mer...

Skitsnack, min är fortfarande rädd trots att hon är med me ute och jagar utan problem.

Helt beroende på hund.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Skitsnack, min är fortfarande rädd trots att hon är med me ute och jagar utan problem.

Helt beroende på hund.

Skotträdsla och fyrverkerier är två olika saker. En hund som är skottsäker kan ändå vara rädd för fyrverkerier.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min lilla 50 kg:s pjäs brys sig inte det minsta.
Men jag daltar inte med honom heller och har haft med honom i förra garaget mängder gånger så han tycker ljud är lika intressant som en vägg.

Ofta är det nog husses och mattes fel att hunden är skotträdd, men självklart inte alltid.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lite som med barn, föräldrar som bestämmer att det ska knäpp tyst i hela huset för dom ska kunna sova, ofta blir barnen rädda för oljud och nervösa så fort dom hör ett ljud dom inte är vana med..

Ungefär det samma med hundar, vänjer du en hund med oljud så blir hunden både mer stabil och mindre nervös av tex fyrverkerier...

Edit lever man i en skyddad verkstad kan man ju inte begära mer...

Yepp. Bäst att dra av en raket i hemmet udda veckor så djuren vänjer sig.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hästar ser väl väldigt dåligt och hör bra så då är det ganska förståeligt att de är rädda?

Hästar är ju framförallt flyktdjur så dom flyr först och kollar sen (eller aldrig)

Jag är för övrigt uppväxt med en Golden Retreiver som inte brydde sej det minsta om smällar.
Men det berodde nog på att han var antingen trög eller väldigt tankspridd.
Han brydde sej inte om andra hundar eller andra djur.
Hämta en pinne kunde han inte heller trots sitt rasnamn.

Men jag lyckades lära honom höger och vänster. Mycket praktiskt.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade två katter som satt och kollade ut genom fönstret, det var väldigt intressant. Mystiskt, då de är fega i vanliga fall.
Den tredje låg utslagen på sängen och det enda han reagerar på då är ordet "mat".
Vi hade en tokig hundjävel för flera år sedan, han jagade raketerna istället och blev helt hysteriskt glad när det smällde. Det var ett jäkla jobb att hålla honom borta från fyrverkerierna.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Det finns inspelade fyrverkerier som man kan sätta på, på sin stereo hemma. Man börjar väldigt lågt och sen höjer man stegvis.

Ingen aning om hur många hundar detta har "räddat" men att försöka duger ju helt klart. Inte speciellt jobbigt att skicka på en cd/mp3 ibland.

Börjar man idag så borde man ju se till att ha vant djuret om ett år, eller vad säger folk som vet bättre?!

Har aldrig haft varken hund eller katt. Däremot gillar jag när det smäller :D
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag tog med min valp ut o smällde av några rackare på tolvslaget, det är bara o smälla på.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top